طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره هورمون های گیاهی به ارزش 2 واحد در گروه دروس اختیاری رشته علوم و تکنولوژی بذر در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.
2 اهداف یادگیری هر مرحله از زندگی گیاه توسط هورمون های گیاهی تنظیم می گردد. به طور کلی فعالیت های زیستی گیاهی توسط بیش از یک هورمون کنترل می شود، بنابراین پدیده های زیستی اغلب منعکس کننده اثر متقابل تعداد متفاوتی هورمون می باشد. همچنین بر خلاف جانوران که قادر به گریز از شرایط نامناسب محیطی می باشند، گیاهان تنهاوقتی قادر به ادامه حیات هستند که بتوانند تنظیم فعالیت های زیستی خود را در شرایط تنش های زنده و غیرزنده انجام دهند. در این کلاس دانشجویان یاد خواهند گرفت که بتوانند رفتار بقای گیاهان را در قالب یک مدلی ارائه دهند که در آن فعالیت اثر متقابل هورمون ها را در نظر بگیرند. تغییرات اقلیمی تاثیر منفی معنی داری را در فرایند سنتز و متابولیسم هورمون های گیاهی خواهد داشت که در درس مد نظر قرار خواهد گرفت.
3 هدف کلی آشنایی دانشجویان با تمامی جنبه های هورمون های گیاهی شامل بیوسنتز، نحوه عمل، سیگنالینگ، ژنتیک و جنبه های بیولوژی مولکولی که قادر خواهند بود فرایندهای رشد و نمو بذر و ارتباط با آن محیط رشد و همچنین تاثیر محیط بر آن ها را بررسی نماید. نقش هورمون های در پاسخ های بذر در نظر گرفته خواهد شد.
4 شایستگی های پایه شناسایی انواع هورمون های گیاهی طبقه بندی هورمون های گیاهی بر اساس ساختمان شیمیایی آن ها تعیین و توضیح مسیرهای بیوسنتزی هورمون های گیاهی ارزیابی نقش هورمون های گیاهی در طی مراحل رشد
5 روش تدریس در این کلاس کلیه مواد درسی به صورت powerpoint خواهد بود. همچنین در هر جلسه کلاسی آخرین یافته های تحقیقاتی موضوع کلاس در اینترنت جستجو و ارائه خواهد شد. مطالب ارائه شده با دانشجویان به بحث گذاشته خواهد شد.
6 وظایف دانشجو دانشجویان ملزم به شرکت در تمامی کلاس های ارائه شده هستند. هر دانشجو موظف است بسته به علاقه خود به فهرست مطالب کلاس موضوعی را انتخاب و یک مقاله مروری نوشته و در کلاس ارائه دهد. دانشجو ملزم است که آخرین یافته های تحقیقاتی در موضوع انتخابی را با حداقل5 مقاله معتبر با نمایه بین المللی را انتخاب و در زمان تعیین شده ارائه نیز نماید.
7 منبع مواد تنظیم کننده رشد گیاهی اصول و کاربرد اثر آر.ان ارتکا ترجمه قدرت الله فتحی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد
8 مواد و امکانات آموزشی مکان استفاده از ویدئوپروژکتور امکان استفاده از اینترنت در کلاس
9 نحوه ارزشیابی میان ترم:25 درصد نگارش مقاله مروری: 20 درصد ارائه مقاله مروری: 5 درصد پایان ترم: 45 درصد آزمون های کلاسی: 5 درصد