طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به اینکه علم مطالعه تاریخ همان مطالعه اسناد و شواهد بجای مانده از گذشته است و علم تاریخ متکی بر منابع و شیوه بررسی و نقد و تحلیل آنهاست، لذا می توان گفت این درس از جایگاه ممتازی در مطالعات تاریخی و دروس تاریخ ایران باستان بر خوردار است و بدون شناخت و فهم منابع تاریخی امکان درست فهم تاریخ نیز میسر نیست.
2 هدف کلی شناخت و نقد منابع مرتبط با تاریخ ایران باستان از دوره پیشا تاریخی تا پایان دوره ساسانی است و آشنایی با شیو نقد متون تاریخی
3 شایستگی های پایه از آنجاییکه تاریخ یعنی شناخت منابع و باز سازی تاریخ نیز از طریق شناسایی ، نقد و تحلیل منابع میسر است، لذا این درس از درسهای محوری این رشته و شناخت تاریخ باستان است
4 اهداف یادگیری آشنایی دانشجویان با منابع غیر نوشتاری و نوشتاری بجای ماند از دوران کهن و توانمند ساختن دانشجویان به شناسایی ونقد آنها برای فهم تاریخ باستان است
5 روش تدریس در این درس ضمن طرح مطالب ومعرفی و شناخت مطالب، سعی خواهد شد دانشجویان با شیوه های نقد منابع اعم از منابع نوشتاری و غیر نوشتاری آشنا شوند. هم جنین برای آشنایی بیشتر دانشجویان تلاش خواهد شد از طریق پاور پوینت نمونه های عینی اسناد معری شوند. در هر جلسه نیز پیش از آغاز مباحث مروری بر بحث های گذشته از طریق پرسش از دانشجویان انجام می شود
6 وظایف دانشجو مطالعه و شناخت منابع هر دوره و سلسله تاریخی و چگونگی نقد آنها از طریق نوشتن یک طرح پژوهشی و یا نقد یکی از کتب تاریخی کهن مانند تورات، کتابهای عصر کلاسیک یونان خواهد بود
7 منبع در رابطه با معرفی منابع و شیوه نقد منابع ایران باستان کتابهای زیادی نوشته شده است که بعنوتن مثال می توان از کتاب شناخت و نقد منابع ایران باستان توسط مرحوم عزیزاله بیات، خانم دکترمیراحمدی، آقای دکتر موسوی، دکتر وثوقی و دکتر جعفری دهقی نام برد که البته کتاب آقای جعفری دهقی که توسط انتشارات سمت چاپ شده است وجزوه ای که خودم در همین رابطه تهیه کردم به دانشجویان آموزش داده خواهد شد
8 مواد و امکانات آموزشی با توجه به اینکه منابع تاریخ باستان اکثرا غیر نشتاری هستند، در معرفی و شیوه نقد آنها از پاور پوینت کمک خواهم گرفت. ضمن اینکه منابع نوشتاری کهن مانند سنگ نوشته هم لازم است از طریق سیستم و تصویری معرفی شوند
9 نحوه ارزشیابی در طول ترم ضمن اینکه مسئله حضور پیوسته دانشجو و شرکت در بحث ها مورد توجه قرار می گیرد و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته می شود، و در نهایت امتحان میان ترم و پیان ترم نیز نقش اصلی را در ارزیابی خواهد داشت
10 فایل Pdf File