طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به ویژگی های نظام سیاسی این دوره که یک نظام غیر متمرکز ولی در عین حال طولانی ترین نظام سیاسی در ایران را دارد مطالعه آن از اهمیتزیادی برای فهم نظام های سیاسی در ایران برخردار است
2 هدف کلی مطالعه و شناخت تاریخ تحولات ایران پس از فروپاشی امپراطوری هخامنشیان تا روی کار آمدن ساسانیان
3 شایستگی های پایه مطالعه و شناخت تاریخ تحولات ایران پس از فروپاشی امپراطوری هخامنشیان و شناخت نظام سیاسی اشکانیان پس از آن که مبتنی با یک نوع نظام غیر متمرکز و در عین حال قدرتمند بود از اهمیت زیادی برخوردار است
4 اهداف یادگیری مطالعه و شناخت تاریخ تحولات ایران پس از فروپاشی امپراطوری هخامنشیان و شناخت نظام سیاسی اشکانیان پس از آن که مبتنی با یک نوع نظام غیر متمرکز و در عین حال قدرتمند بود و ایستادگی آن آن در مقابل رومیان از اهداف این درس می باشد
5 روش تدریس روش تدریس اغلب یصورت حضور کلاسی و انتقال اطلاعات مورد نظر و مطابق سر فصلها در طول ترم خواهد بود. سعی خواهد شد با استفاده از اسلاید ونقشه و در صورت نیاز پخش فیلم های تاریخی ، اطلاعات به دانشجویان منتقل شود
6 وظایف دانشجو وظیفه دانش جو مطالعه منابعی پیشنهادی و آمادگی لازم برای طرح پرسش در کلاس و در صورت لازم نوشتن یک کار کلاسی جهت آشنایی با شیوه مطالعه و یادداشت برداری.....
7 منبع تاریخ ایران و ممالک همجوار آن از زمان اسکندر تا انقراض اشکانیان، آلفرد فن‏گوتشمید، فصل نخست دوره مقدونی؛ تاریخ ایران پژوهش دانشگاه کمبریج، ج3، بخش اول، فصول پیشگفتار و فصل اول؛ اشکانیان، دیاکونوف، فصول اول تا پنجم؛ تاریخ سیاسی و اجتماعی اشکانیان، ترجمه و تألیف مشکور و رجب‏نیا؛ ایران باستان، حسن پیرنیا، ج3، از آغاز تا باب چهارم؛ تاریخ باستانی ایران، ریچارد فرای، فصول ششم و هفتم؛ تاریخ جامع ایران، انتشارات دائره‏المعارف بزرگ اسلامی، ج2، صص 91 تا 264؛ ایران باستان، یوزف ویسهوفر، فصل پنجم؛ هزاره‏های گمشده، ج 4، پرویز رجبی، فصول اول و دوم؛ میراث باستانی ایران، ریچارد فرای، فصل چهارم؛ ایران از آغاز تا اسلام، رومن گیرشمن، فصل چهارم؛ ارمنستان و سلوکیان، ژاسمن الچیبگیان. مبانی تاریخ اشکانیان، کلاوس شیپمان؛ شاهنشاهی اشکانیان، یوزف وُلسکی؛ تاریخ سیاسی پارت، نیلسون دوبواز؛ برآمدن اشکانیان تلاقی یونانی‏مآبی با تاریخ ایران و آسیای میانه، مارک یان اولبریخت؛ تاریخ امپراتوری اشکانیان، آندره ورستاندیک؛ شاهنشاهی پارتیان و ساسانیان متقدم (مجموعه مقالات)، گردآورنده وستا سرخوش و دیگران؛ امپراتوری اشکانیان و اسناد و منابع آن، گردآوری یوزف ویسهوفر؛ تاریخ پارس از اسکندر تا مهرداد اشکانی، ژوزف ویسهوفر؛ تاریخ ایران پژوهش دانشگاه کمبریج، ج3، فصل 1، قسمت دوم شامل بخش‏های دوم و سوم و پنجم و هشتم؛ تاریخ جامع ایران، انتشارات دائره‏المعارف بزرگ اسلامی، ج2، صص 265 تا 460 ؛ اشکانیان فرمانروایان فراموش شده، محسن جعفری؛ در بین روم و ایران، پیتر ام. ادول؛ تاریخ ایران و ممالک همجوار، آلفرد فن‏گوتشمید، فصل دوم؛ هزاره‏های گمشده، پرویز رجبی، ج4، فصل 3 تا آخر کتاب؛ اشکانیان، دیاکونوف، از فصل 5 تا پایان کتاب؛ تاریخ سیاسی و اجتماعی اشکانیان، ترجمه و تألیف مشکور و رجب‏نیا؛ ایران باستان، حسن پیرنیا، بخش پارتیان؛ شامگاه اشکانیان و بامداد ساسانیان، شیرین بیانی؛ ایران از آغاز تا اسلام، رومن گیرشمن، فصل 5؛ تاریخ باستانی ایران، ریچارد نلسون فرای، فصول 8 تا 10؛ ایران باستان، یوزف ویسهوفر، بخش 3؛ میراث باستانی ایران، ریچارد نلسون فرای، فصل 5؛ ایران باستان، ماریا بروسیوس، فصل 3؛ شاهنشاهی اشکانیان (مجموعه مقالات)، ویراسته کرتیس و استوارت؛ رویارویی فرهنگی ایرانیان و سامیان در روزگار پارتیان، گئو ویدن‏گرن؛ منزلگاه‏های اشکانی، ایزیدور خاراکسی؛ بازرگانی در روزگار اشکانیان، خسرو کیان راد؛ تاریخ ارمنیان و نامه به واهان مامیکونیان، غازار پارپتسی؛ تاریخ اشکانیان ارمنستان، محمد ملکی؛ تبارشناسی فرمانراوایی‏های قفقاز در دوران باستان، علی علی‏بابایی درمنی؛ تاریخ ارمنستان، موسس خورناتسی؛ تاریخ ارمنیان، آگاتانجلوس؛ ایران در شرق باستان، ارنست هرتسفلد؛ ایرانیان، یونانیان و رومیان، ژوزف ویسهوفر؛ شهرهای ایران، نینا پیگولوسکایا؛ تاریخ روابط چین و ایران، جان سین ‏لیان؛ پادشاهی میسان و اهواز یا احواز، عبدالنبی قیّم؛ هنر ایران، رومن گیرشمن، ج2؛ گنجینه‏های اشکانی نسا، دیاکونوف و لیوشیتس؛ سفال ایران در دوره اشکانی، ارنی هرنیک؛ ریتون‏های اشکانی نسا، ترجمه شهرام آبادیان؛ گورخمره‏های اشکانی، سیف‏الله کامبخش‏فرد؛ باستان‏شناسی و هنر اشکانی، یعقوب محمدی‏فر.
8 مواد و امکانات آموزشی استفاد از پاور پوینت و نقشه و فیلم های تاریخی
9 نحوه ارزشیابی ضکن ارزیابی فعالیت های دانشجو در طول ترم و ارزیابیی های توانمندی آنها در قالب پرسش های مقطعی و نوشتن مقاله کلاسی که ۲ نمره اتصاص خواهد یافت، از طریق امتحان میان ترم و پایان ترم و توانایی های کلاسی نمره نهایی برای هر دانشجو در نظر گرفته خواهد شد
10 فایل Pdf File