1 |
هدف کلی |
آشنایی با اصول اساسی و مهم ترین نظریه های ملاصدرا |
2 |
شایستگی های پایه |
آشنایی اولیه با اصول فلسفه اسلامی، فلسفه مشاء و اشراق |
3 |
روش تدریس |
تدریس به صورت سخنرانی همراه پرسش و پاسخ |
4 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع در سرکلاس، انجام تکالیف درسی، فعالیت کلاسی، شرکت در امتحان پایان ترم |
5 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت |
6 |
نحوه ارزشیابی |
انجام تکالیف درسی و فعالیت های کلاسی، انجام فعالیت پژوهشی، امتحان میان ترم و پایان ترم |
7 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در ترم سوم مقطع کارشناسی ارشد در گرایش فلسفه ارائه می گردد |
8 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با جریان های اصلی فکری در جهان اسلام قبل از ظهور حکمت متعالیه
آشنایی با زندگی نامه، منابع اندیشه و آثار ملاصدرا
آشنایی با روش شناسی حکمت متعالیه، نقش عقل، وحی و شهود در حکمت متعالیه
آشنایی با نظریات اصلی حکمت متعالیه: اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، وحدت تشکیکی و شخصی وجود، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول، علیت و وجود رابط، حقیقت علم، علم النفس |
9 |
منبع |
صدر الدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد(1981م)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: داراحیاء التراث
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1360)، الشواهد الربوبیه ، تصحیح و تعلیق از جلال الدین آشتیانی، مشهد: المرکز الجامعی للنشر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ( 1375) مجموعه رسائل فلسفی صدر المتألهین، تحقیق و تصحیح حامد ناجی اصفهانی، تهران: انتشارات حکمت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1363الف) المشاعر، به اهتمام هانری کربن، تهران: کتابخانه طهوری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ( 1363ب) مفاتیح الغیب، مقدمه و تصحیح از محمد خواجوی، تهران: موسسه تحقیقات فرهنگی
عبودیت، عبدالرسول ( 1393) در آمدی بر نظام حکمت صدرایی، تهران:سمت |
10 |
فایل |
Pdf File |