1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی-الزامی |
2 |
هدف کلی |
هدف از این درس، آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی زیست شناسی گیاهی با گروه بزرگی از موجودات زنده فتوسنتزی |
3 |
شایستگی های پایه |
انشجویان پس از گذرانیدن این درس ضمن آشنایی با گروه جلبک ها، قادرن با دیدگاه های مختلف در ارتباط با ارائه شناسی
)تاکسونومی( این گروه و نیز با جایگاه و ارزش آنها از نظر بوم شناختی آشنا شوند. اشراف نسبی بر شیوه های مطالعاتی، امکانات
مورد نیاز به منظور مطالعه میدانی اعضای این گروه و نیز چگونگی بهره برداری اقتصادی از آنها از جمله اهداف رفتاری این درس
خواهد بود. |
4 |
اهداف یادگیری |
گروه مهمی از موجودات زنده که به طور سنتی جزو گیاهان محسوب می شدند، جلبک ها هستند. این گروه یک مجموعه
پارافیلتیک را تشکیل می دهند و از مهمترین عناصر تنوع زیستی در اکوسیستم های آبی محسوب می شوند. این گیاهان همچنین
مدت های طولانی است که به عنوان مدل های زیست فناوری جهت تولید مواد صنعتی و شیمیایی خاص مورد استفاده قرار می
گیرند و کاربردهای اقتصادی فراوانی از جمله خوراکی و دارویی دارند. آشنایی با طبقه بندی مدرن این گروه و تنوع وسیع آنها و
چرخه های زندگی و مسیرهای متابولیسمی اختصاصی آنها در کنار موارد کاربرد و پتانسیل زیست فناوری این گروه از اهداف درس
هستند. دانشجویان با جنبه های مختلف کاربردی این گروه متنوع آشنا و خود قادر به شناسایی گروه های اصلی آن خواهند شد. |
5 |
روش تدریس |
تدریس استاد به صورت سخنرانی و ارزیابی آموخته های دانشجویان به صورت پرسش و پاسخ و/با -
برگزاری کوئیزهای منظم. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس درس و مشارکت فعال در درس با طرح پرسش |
7 |
منبع |
ریاحی، ح. ) 1387 (. جلبک شناسی )چاپ سوم(. انتشارات دانشگاه الزهرا.
- کیانمهر، ه. ) 1387 (. بیولوژی جلبک ها. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کامپیوتر، دیتا پروژکتور و تخته وایت برد |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر+آزمون میانترم+ آزمون پایان ترم |
10 |
فایل |
Pdf File |