1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
بدن انسان مجموعه ای پیچیده از سیستم های متنوع زیستی و مکانیکی است که در کنار یکدیگر در یک هارمونی فوق العاده عمل می کنند. آشنایی با ساختمان و نحوه عملکرد این سیستم ها از یک سو و کاربست اصول و قوانین مکانیکی در اندازه گیری، تحلیل و توصیف عملکرد آن ها از سوی دیگر برای تعمیق شناخت ما از پیچیدگی های سیستم های بیومکانیکی بدن انسان و یافتن راهکارهای رفع بیماری و کمکرسانی به اندام آسیب دیده و نیز ارتقای کیفی عملکرد آن ها مفید و بلکه ضروری است. درس مباحث منتخب در طراحی کاربردی (بیومکانیک اسکلتی-عضلانی) به دنبال آشنا ساختن دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک با کاربرد مهندسی مکانیک در تحلیل عملکردی سیستم های زیستی و نیز ایجاد علاقه و انگیزه در آن ها در این زمینه است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با ساختمان و نحوه عملکرد سیستم های بیومکانیکی بدن انسان و چگونگی کاربست اصول و قوانین مکانیکی در اندازه گیری، تحلیل و توصیف عملکرد آن ها |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با رفتار مکانیکی مواد، تحلیل برداری، نیروشناسی، تسلط بر اصول، قوانین و روش های تحلیل تعادل و حرکت اجسام، دینامیک نیوتنی و لاگرانژی و درک پایه از ساختمان و عملکرد سیستم های مکانیکی متداول |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با ساختمان و نحوه عملکرد سیستم های بیومکانیکی بدن انسان و چگونگی کاربست اصول و قوانین مکانیکی در اندازه گیری، تحلیل و توصیف عملکرد آن ها |
5 |
روش تدریس |
تدریس نظری و معرفی سیستم های عملکردی مختلف بدن انسان، ساختمان و نحوه عملکرد آن ها و چگونگی کاربست قوانین مکانیکی برای تحلیل عملکرد این سیستم ها در قالب مثال های کاربردی، مشارکت دانشجویان در تدوین پیشنهاده پژوهشی و انجام پروژه درسی مرتبط در زمینه های مختلف حوزه مهندسی بیومکانیک |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور مؤثر و مستمر در کلاس های درس، مشارکت در پرسش و پاسخ کلاسی، مطالعه منابع اصلی درس، انجام دقیق و تحویل به موقع تکالیف، آماده سازی پیشنهاده پروژه، اجرای پروژه پژوهشی درسی |
7 |
منبع |
ن. ارجمند، ح. اسدی، "بیومکانیک ستون مهره ها"، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، 1398 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
جدیدترین ویرایش کتاب های درسی، مواد کمک آموزشی از سایر منابع نظیر اینترنت، امکانات سامانه آموزش مجازی |
9 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان میانترم (25 درصد)، امتحان پایانترم (25 درصد)، پروژه و ارائه شفاهی (50 درصد) |
10 |
فایل |
Pdf File |