1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس جامعه شناسی شهری از دروس تخصصی پرکاربرد جامعه شتاسی است و با توجه به شهری شدن زندگی و انباشتگی مسائل اجتماعی در شهر ، دانش جامعه شناختی شهر برای تحلیل شهر و مسائل آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با رویکرد کل نگر و سیستمی به شهر و تحلیل نطام کنش شهر با روش شناسی سیستمی |
3 |
شایستگی های پایه |
شناخت شهر به مثابه یک کلیت یکپارچه و توانائی تحلیل این کلیت |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنائی با مبانی نظری و روش شناختی نظام کنش |
5 |
روش تدریس |
روش توضیحی و سخنرانی
- ارائه مطالب توسط استاد/ دانشجو
روش پرسش و پاسخ انتقادی
- گفت و شنود انتقادی پیرامون مطالب مطروحه در کلاس
- بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت فعال در مباحث درسی
انجام پروژه پژوهشی : نظام کنش در شهر
موفقیت درامتحان پایانی |
7 |
منبع |
سوندرز پیتر. (1292). نظریه اجتماعی و مساله شهری، ترجمه محمد شارع پور، تهران، انتشارات تیسا.
چلبی، مسعود. (1381). فضای کنش: ابزاری تنظیمی در نظریهسازی. مجله جامعهشناسی ایران، دوره 4 (1): 46-5.
زیمل، جرج. (1372). کلان شهر و حیات ذهنی. ترجمه یوسف اباذری، نامه علوم اجتماعی، دوره جدید، جلد دوم، شماره 3-9.
چلبی¬، مسعود ( 1392 ) بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران¬،چاپ اول¬، تهران : نشر نی.
صفاری نیا، مجید (1393). مقدمه ای بر روانشناسی شهری. انتشارات تیسا |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
اسلایدهای درسی ، منابع درسی ، مواد نمایشی همانند فیلم و عکی و ویدئودر باره مسائل شهری ، وسایل ارتباطی و لب تاب |
9 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان پایانی 4 نمره
پروژه پژوهشی 14 نمره
مشارکت فعال 2 نمره
شرط قبولی درس جامعه شناسی توسعه (فقر) کسب حداقل نمره 5 از امتحان پایانی است. |