طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره انسانها به لحاظ تاریخی ادیان مختلفی را تجربه کرده اند و امروزه باورها و اعمال دینی گوناگونی در جامعه بشری وجود دارد. با وجود رواج اندیشه های دنیوی و افسون زدایی ازجهان، جهان بینی انسانها همچنان درجوامع مختلف ، تحت تاثیر اندیشه های مذهبی است. درجامعه ایران ، دین واندیشه های دینی در همه شئونات زندگی اجتماعی نفوذ گسترده دارد.درس جامعه شناسی دین این فرصت را برای دانشجویان فراهم می کند که نسبت دین و دینداری با جامعه و آثاری که این دو بر یکدیگر می گذارند را مورد مداقه قرار دهد.
2 هدف کلی آشنایی با مفاهیم و نظریات جامعه شناسی دین آشنایی با روش تحقیق جامعه شناختی دین - دین پژوهی تجربی - روش های تحقیق پدیدار شناختی
3 شایستگی های پایه آشنایی به نظریه و روش تحقیق جامعه شناختی و کاربرد آن پر حوزه جامعه شناسی دین
4 اهداف یادگیری آشنائی با نظریه و روش تحقیق جامعه شناسی دین
5 روش تدریس روش توضیحی و سخنرانی - ارائه مطالب توسط استاد/ دانشجو روش پرسش و پاسخ - گفت و شنود انتقادی پیرامون مطالب مطروحه در کلاس - بحث گروهی
6 وظایف دانشجو مشارکت فعال آمادگی مرور مطالب جلسات قبلی پاسخگوئی مکتوب به سوال / سوالات پایانی هر جلسه شرکت در پرسش و پاسخ انتقادی حضور منظم و به موقع درکلاس نقد و بررسی منابع جدید معرفی و نقد کتب / مقالات جدید جامعه شناسی دین و ارائه نتایج آن در ۱۵ الی ۲۰ اسلاید تمرینات پژوهشی انجام تحقیق و تهیه گزارش در یکی از موضوعات پیشنهادی و مطابق دستورالعمل امتحان پایانی امتحان کتبی با تاکید بر سوالات تحلیلی برگزار می شود. منبع امتحان پایانی : مطالب مطروحه کلاس و قسمت های برگزیده کتاب جامعه شناسی دین همیلتون
7 منبع همیلتون، ملکلم، جامعه‌شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، چاپ‌دوم،1381. واخ،یواخیم، جامعه شناسی دین،ترجمه ی جمشیدآزادگان،تهران، سمت، 1380. زیمل گئورک. مقالاتی در باره دین، ترجمه شهناز مسمی پرست ، تهران ، نشر ثالث، ۱۳۸۸. نیک پی ، امیر، جامعه شناسی دینداری. تهران ، انتشارات نگاه معاصر، ۱۳۹۹. برگر پیتربرگر، سایبان مقدس : عناصر نظریه جامعه شناختی دین، ترجمه ابوالفضل مرشدی، تهران، نشرثالث، ۱۴۰۰. Berger Peter L. (2014).The many altars of modernity: Toward a paradigm for religion in a pluralist age, De Gruyter,Boston/ Berlin. Whitehouse Harvey (2004). Modes of Religiosity: A cognitive theory of religious transmission, Altamira Press, Oxford.
8 مواد و امکانات آموزشی لب تاب و ویدئو پروژکتور
9 نحوه ارزشیابی امتحان پایانی : ۶ نمره مشارکت فعال : ۴ نمره نقد و بررسی منابع(کتاب) جدید : ۳ نمره تهیه و ارائه مقاله تحقیقی : ۷ نمره
10 فایل Pdf File