1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
انسانها به لحاظ تاریخی ادیان مختلفی را تجربه کرده اند و امروزه باورها و اعمال دینی گوناگونی در جامعه بشری وجود دارد.
با وجود رواج اندیشه های دنیوی و افسون زدایی ازجهان، جهان بینی انسانها همچنان درجوامع مختلف ، تحت تاثیر اندیشه های مذهبی است.
درجامعه ایران ، دین واندیشه های دینی در همه شئونات زندگی اجتماعی نفوذ گسترده دارد.درس جامعه شناسی دین این فرصت را برای دانشجویان فراهم می کند که نسبت دین و دینداری با جامعه و آثاری که این دو بر یکدیگر می گذارند را مورد مداقه قرار دهد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم و نظریات جامعه شناسی دین
آشنایی با روش تحقیق جامعه شناختی دین
- دین پژوهی تجربی
- روش های تحقیق پدیدار شناختی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی به نظریه و روش تحقیق جامعه شناختی و کاربرد آن پر حوزه جامعه شناسی دین |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنائی با نظریه و روش تحقیق جامعه شناسی دین |
5 |
روش تدریس |
روش توضیحی و سخنرانی
- ارائه مطالب توسط استاد/ دانشجو
روش پرسش و پاسخ
- گفت و شنود انتقادی پیرامون مطالب مطروحه در کلاس
- بحث گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت فعال
آمادگی مرور مطالب جلسات قبلی
پاسخگوئی مکتوب به سوال / سوالات پایانی هر جلسه
شرکت در پرسش و پاسخ انتقادی
حضور منظم و به موقع درکلاس
نقد و بررسی منابع جدید
معرفی و نقد کتب / مقالات جدید جامعه شناسی دین و ارائه نتایج آن در ۱۵ الی ۲۰ اسلاید
تمرینات پژوهشی
انجام تحقیق و تهیه گزارش در یکی از موضوعات پیشنهادی و مطابق دستورالعمل
امتحان پایانی
امتحان کتبی با تاکید بر سوالات تحلیلی برگزار می شود.
منبع امتحان پایانی : مطالب مطروحه کلاس و قسمت های برگزیده کتاب جامعه شناسی دین همیلتون |
7 |
منبع |
همیلتون، ملکلم، جامعهشناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، چاپدوم،1381.
واخ،یواخیم، جامعه شناسی دین،ترجمه ی جمشیدآزادگان،تهران، سمت، 1380.
زیمل گئورک. مقالاتی در باره دین، ترجمه شهناز مسمی پرست ، تهران ، نشر ثالث، ۱۳۸۸.
نیک پی ، امیر، جامعه شناسی دینداری. تهران ، انتشارات نگاه معاصر، ۱۳۹۹.
برگر پیتربرگر، سایبان مقدس : عناصر نظریه جامعه شناختی دین، ترجمه ابوالفضل مرشدی، تهران، نشرثالث، ۱۴۰۰.
Berger Peter L. (2014).The many altars of modernity: Toward a paradigm for religion in a pluralist age, De Gruyter,Boston/ Berlin.
Whitehouse Harvey (2004). Modes of Religiosity: A cognitive theory of religious transmission, Altamira Press, Oxford. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
لب تاب و ویدئو پروژکتور |
9 |
نحوه ارزشیابی |
امتحان پایانی : ۶ نمره
مشارکت فعال : ۴ نمره
نقد و بررسی منابع(کتاب) جدید : ۳ نمره
تهیه و ارائه مقاله تحقیقی : ۷ نمره |
10 |
فایل |
Pdf File |