1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
2 واحد تخصصی |
2 |
هدف کلی |
توانمندسازی دانشجویان در تشخیص، ارزیابی، طبقه بندی، سبب شناسی، اختلال ها و موضوعات مرتبط با حوزه نیازهای ویژه |
3 |
روش تدریس |
سخنرانی، پرسش و پاسخ، معرفی کتاب،نمایش فیلم و کلیپ های مرتبط، ایفای نقش، تکالیف مرتبط کمی و کیفی، ارزشیابی مستمر |
4 |
وظایف دانشجو |
عمومی
شرکت در تمامی کلاس ها و در طول کلاس
حضور فعال و موثر
پاسخ به سوالات
شرکت در امتحانات
تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف
اختیاری
ارائه مرتبط، مفید، کوتاه و علمی (عدم نمایش کلیپ های رایج یا محتوای پاپ سایکولوژی...) |
5 |
منبع |
منبع اصلی: روان شناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5، مهدی گنجی
منابع فرعی:
-روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی، بهروز میلانی فر
-روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، مریم سیف نراقی، عزت الله نادری |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
موارد مورد نیاز جهت نمایش و استفاده از پاورپوینت و فیلم |
7 |
نحوه ارزشیابی |
عمومی
شرکت در تمامی کلاس ها و در طول کلاس،حضور فعال و موثر، پاسخ به سوالات 2نمره
امتحان میانترم 5 امتحان پایان ترم 10نمره
تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف 3 نمره
اختیاری
ارائه مرتبط، مفید، کوتاه و علمی (عدم نمایش کلیپ های رایج یا محتوای پاپ سایکولوژی...) 1نمره |
8 |
اهداف یادگیری |
در طول ترم با مطالبی مانند تعریف، تاریخچه و شیوه طبقه بندی آشنا خواهید شد
تاکید اصلی بر همدلی تخصصی و نیازهای ویژه ای است که منتج به طبقه بندی ها می شود.
چند گروه از انواع شایع و غیرشایع به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تشخیص های افتراقی و همبودی های هر اختلال را خواهید شناخت. |
9 |
شایستگی های پایه |
دروس پیش نیاز به ویژه روانشناسی تحولی 1 و 2، علاقه به یادگیری |