طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تخصصی، سه واحد
2 هدف کلی آشنایی عمیق تر با طبقه بندی و تبیین روانشناختی مسائل مربوط به افراد و کودکان با نیازهای ویژه، تحول و آموزش آنان مداخلات موجود درمانی و آموزشی، منابع تخصصی
3 شایستگی های پایه گذراندن و تسلط به دروس پیش نیاز، علاقه به یادگیری، پذیرش نسبت به تفاوت ها و تمایل به کمک تخصصی جهت ارتقا و تعالی افراد
4 روش تدریس سخنرانی همراه با نمایش فیلم و کلیپ مرتبط ، ارائه پاور و مقالات روز، معرفی کتاب فعالیت های تعاملی
5 وظایف دانشجو شرکت در تمامی کلاس ها، حضور فعال و موثر، پاسخ به سوالات شرکت در امتحان پایان ترم و آزمونک ها/ میانترم تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف ارائه تخصصی در زمینه کودکان با نیازهای ویژه حاصل از مقالات روز
6 مواد و امکانات آموزشی موارد مورد نیاز جهت نمایش و استفاده از پاورپوینت و فیلم
7 نحوه ارزشیابی حضور فعال و موثر، مشارکت در مباحث کلاسی ( 2نمره) پاسخ به سوالات در هر جلسه (1) شرکت در امتحان پایان ترم و آزمونک ها/ میانترم( 12نمره) ارائه و انجام تکالیف و تحویل آن ها در زمان مقرر( 5 نمره)
8 منبع The Mentally Retarded Child: A Psychological Approach, Book by Halbert B. Robinson and Nancy M. Robinson آموزش و مشاهده کودکان استثنایی: دکتر فتح الدین و دکتر نوابی نژاد عقب ماندگی ذهنی: دکتر سلیمی اشکوری تحصیل و رفتار کودک: دکتر هادی سلیمی اشکوری روانشناسی عقب ماندگی ذهنی: دکتر غلامعلی افروز روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی بهروز میلامی فر کودکان عقب مانده ذهنی ابراهیم هاشمی آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی ساموئل کرک – ارویل جانسون، ترجمه مجید مهدی زاده. مقالات و کتب به روز مرتبط با هر اختلال و رویکرد. فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
9 اهداف یادگیری تعریف اصطلاحا و تفکیک آنان مبنی بر تئوری های زیربنایی این تعارف؛ روند تاریخی گذشته به عنوان اساس رویکردهای نوین طبقه بندی علل و طرق تشخیص روش های آموزشی آشنایی با رویکردها و توانایی تشخیص مداخلات ارجح مبتنی بر بافت فرهنگی و رویکرد خانواده مدار