1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی، سه واحد |
2 |
هدف کلی |
آشنایی عمیق تر با طبقه بندی و تبیین روانشناختی مسائل مربوط به افراد و کودکان با نیازهای ویژه، تحول و آموزش آنان
مداخلات موجود درمانی و آموزشی، منابع تخصصی |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن و تسلط به دروس پیش نیاز، علاقه به یادگیری، پذیرش نسبت به تفاوت ها و تمایل به کمک تخصصی جهت ارتقا و تعالی افراد |
4 |
روش تدریس |
سخنرانی همراه با نمایش فیلم و کلیپ مرتبط ، ارائه پاور و مقالات روز، معرفی کتاب فعالیت های تعاملی |
5 |
وظایف دانشجو |
شرکت در تمامی کلاس ها، حضور فعال و موثر، پاسخ به سوالات
شرکت در امتحان پایان ترم و آزمونک ها/ میانترم
تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف
ارائه تخصصی در زمینه کودکان با نیازهای ویژه حاصل از مقالات روز |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
موارد مورد نیاز جهت نمایش و استفاده از پاورپوینت و فیلم |
7 |
نحوه ارزشیابی |
حضور فعال و موثر، مشارکت در مباحث کلاسی ( 2نمره)
پاسخ به سوالات در هر جلسه (1)
شرکت در امتحان پایان ترم و آزمونک ها/ میانترم( 12نمره)
ارائه و انجام تکالیف و تحویل آن ها در زمان مقرر( 5 نمره) |
8 |
منبع |
The Mentally Retarded Child: A Psychological Approach, Book by Halbert B. Robinson and Nancy M. Robinson
آموزش و مشاهده کودکان استثنایی: دکتر فتح الدین و دکتر نوابی نژاد
عقب ماندگی ذهنی: دکتر سلیمی اشکوری
تحصیل و رفتار کودک: دکتر هادی سلیمی اشکوری
روانشناسی عقب ماندگی ذهنی: دکتر غلامعلی افروز
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی بهروز میلامی فر
کودکان عقب مانده ذهنی ابراهیم هاشمی
آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی ساموئل کرک – ارویل جانسون، ترجمه مجید مهدی زاده.
مقالات و کتب به روز مرتبط با هر اختلال و رویکرد.
فصلنامه کودکان استثنایی
Journal of Exceptional Children |
9 |
اهداف یادگیری |
تعریف اصطلاحا و تفکیک آنان مبنی بر تئوری های زیربنایی این تعارف؛ روند تاریخی گذشته به عنوان اساس رویکردهای نوین
طبقه بندی
علل و طرق تشخیص
روش های آموزشی
آشنایی با رویکردها و توانایی تشخیص مداخلات ارجح مبتنی بر بافت فرهنگی و رویکرد خانواده مدار |