طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تخصصی 2 واحد
2 هدف کلی آشنایی با تاریخچه، روش های پژوهش آشنایی با فرآیندهای شناختی، الگوها و مبانی عصب شناختی آشنایی با پژوهش های روزآمد
3 روش تدریس سخنرانی همراه با پاورپوینت، نمایش فیلم و کلیپ مرتبط. مروری بر مقالات متخصصان معرفی و کنکاش کتاب ها و سایت های مختلف، همچنین فعالیت های یادگیری تعاملی در قالب مناظره/مباحثه
4 وظایف دانشجو شرکت در تمامی کلاس ها، حضور فعال و موثر پاسخ به سوالات در هر جلسه شرکت در امتحان پایان ترم و آزمونک ها/ میانترم تحویل تکالیف و گزارش در زمینه سرفصل ها، حاصل ازیافته ها و مقالات روز، در زمان مقرر
5 منبع منابع اصلی: Sternberg, R. J., & Sternberg, K. (2017). Cognitive psychology (7th edition). Cengage Learning. Goldstein, E. B. (2011). Cognitive psychology (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth. منابع پیشنهادی جهت تعمیق یادگیری: اشکرافت، مارک. اچ (2001). روانشناسی شناختی. ترجمه :آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا.، حسینی محالی, سیدمهران (1398). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی. Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2011). Cognitive psychology: A student's handbook. Psychology press. منابع روزآمد مورد استفاده مدرس: گزیده ای از مقالات جانبی داخلی و خارجی از برخی موارد ذیل: فصلنامه روانشناسی شناختی تازه های علوم شناختی Journal of Attention Disorders Topics in Cognitive Science Experimental and Cognitive Psychology Language, Cognition and Neuroscience Consciousness and Cognition Journal of Neurolinguistics
6 مواد و امکانات آموزشی موارد مورد نیاز جهت نمایش و استفاده از پاورپوینت و فیلم
7 نحوه ارزشیابی همگانی: شرکت در تمامی کلاس ها، حضور فعال و موثر، پاسخ به پرسش کلاسی( 2نمره) آزمونک ها و میانترم (4نمره) شرکت در امتحان پایان ترم ( 10نمره) تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف ( 4 نمره) اختیاری: مشارکت در فعالیت های ارتقاء یادگیری ( تا یک نمره)
8 شایستگی های پایه علاقه به مطالعه و یادگیری در زمینه ارتباط مغز و رفتار، رویکردهای بین رشته ای و روانشناسی شناختی، آشنایی نسبی با زبان انگلیسی و زیرشاخه های علوم شناختی و تمایز آنان. علاقه مند به مطالعه منابع به روز و غیر کتب درسی در حیطه روانشناسی شناختی. علاقه و انعطاف پذیری برای درک ارتباط رویکردهای بین رشته ای .
9 اهداف یادگیری آشنایی با تعاریف، تاریخچه و مرور نظریات در رابطه با فرایندهای ذهنی، چگونگی و ساختار ادراک، توجه، دریافت اطلاعات از حواس و معنادهی به آن ها، عملکرد حافظه و ساختارهای آن، حل مسئله، شناخت، زبان، تصمیم‌گیری، استدلال و تفکر، قضاوت، برنامه‌ریزی، کنش های اجرایی، ماهیت فعالیت‌های ذهنی مانند تفکر، طبقه‌بندی و فرایندهایی که انجام این فعالیت‌ها را ممکن می‌کند. تفاوت ها و همپوشانی با علوم‌اعصاب شناختی و دیگر رویکردها، مطالعه مغز و ذهن برپایه تشابه عملکرد مغز با رایانه؛ بررسی مسیرهای پژوهشی آتی ادغام و هم افزایی با روان‌شناسی، فلسفه ذهن، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی و هوش مصنوعی.