1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی 2 واحد |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با تاریخچه، روش های پژوهش
آشنایی با فرآیندهای شناختی، الگوها و مبانی عصب شناختی
آشنایی با پژوهش های روزآمد |
3 |
روش تدریس |
سخنرانی همراه با پاورپوینت، نمایش فیلم و کلیپ مرتبط.
مروری بر مقالات متخصصان
معرفی و کنکاش کتاب ها و سایت های مختلف، همچنین فعالیت های یادگیری تعاملی در قالب مناظره/مباحثه |
4 |
وظایف دانشجو |
شرکت در تمامی کلاس ها، حضور فعال و موثر
پاسخ به سوالات در هر جلسه
شرکت در امتحان پایان ترم و آزمونک ها/ میانترم
تحویل تکالیف و گزارش در زمینه سرفصل ها، حاصل ازیافته ها و مقالات روز، در زمان مقرر |
5 |
منبع |
منابع اصلی:
Sternberg, R. J., & Sternberg, K. (2017). Cognitive psychology (7th edition). Cengage Learning.
Goldstein, E. B. (2011). Cognitive psychology (3rd ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
منابع پیشنهادی جهت تعمیق یادگیری:
اشکرافت، مارک. اچ (2001). روانشناسی شناختی. ترجمه :آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا.، حسینی
محالی, سیدمهران (1398). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2011). Cognitive psychology: A student's handbook. Psychology press.
منابع روزآمد مورد استفاده مدرس:
گزیده ای از مقالات جانبی داخلی و خارجی از برخی موارد ذیل:
فصلنامه روانشناسی شناختی
تازه های علوم شناختی
Journal of Attention Disorders
Topics in Cognitive Science
Experimental and Cognitive Psychology
Language, Cognition and Neuroscience
Consciousness and Cognition
Journal of Neurolinguistics |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
موارد مورد نیاز جهت نمایش و استفاده از پاورپوینت و فیلم |
7 |
نحوه ارزشیابی |
همگانی:
شرکت در تمامی کلاس ها، حضور فعال و موثر، پاسخ به پرسش کلاسی( 2نمره)
آزمونک ها و میانترم (4نمره)
شرکت در امتحان پایان ترم ( 10نمره)
تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف ( 4 نمره)
اختیاری:
مشارکت در فعالیت های ارتقاء یادگیری ( تا یک نمره) |
8 |
شایستگی های پایه |
علاقه به مطالعه و یادگیری در زمینه ارتباط مغز و رفتار، رویکردهای بین رشته ای و روانشناسی شناختی، آشنایی نسبی با زبان انگلیسی و زیرشاخه های علوم شناختی و تمایز آنان. علاقه مند به مطالعه منابع به روز و غیر کتب درسی در حیطه روانشناسی شناختی. علاقه و انعطاف پذیری برای درک ارتباط رویکردهای بین رشته ای . |
9 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با تعاریف، تاریخچه و مرور نظریات در رابطه با فرایندهای ذهنی، چگونگی و ساختار ادراک، توجه، دریافت اطلاعات از حواس و معنادهی به آن ها، عملکرد حافظه و ساختارهای آن، حل مسئله، شناخت، زبان، تصمیمگیری، استدلال و تفکر، قضاوت، برنامهریزی، کنش های اجرایی، ماهیت فعالیتهای ذهنی مانند تفکر، طبقهبندی و فرایندهایی که انجام این فعالیتها را ممکن میکند. تفاوت ها و همپوشانی با علوماعصاب شناختی و دیگر رویکردها، مطالعه مغز و ذهن برپایه تشابه عملکرد مغز با رایانه؛ بررسی مسیرهای پژوهشی آتی ادغام و هم افزایی با روانشناسی، فلسفه ذهن، عصبشناسی، زبانشناسی و هوش مصنوعی. |