1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
2 واحد، نظری، پایه |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با اصول و مبانی روانشناسی شناختی؛ رویکرد شناختی و عصب روانشناختی سازه های روانشناسی و فرآیندهای ذهنی...نقاط اشتراک و افتراق آن با سایر رویکردها |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با مفاهیم و سازه های مختلف روانشناختی و آشنایی مختصر با فیزیولوژی و ارتباط مغز و رفتار |
4 |
روش تدریس |
سخنرانی، نمایش فیلم های آموزشی مرتبط، ، ارزشیابی مستمر از طریق پرسش کلاسی و تکالیف. |
5 |
وظایف دانشجو |
همگانی
شرکت در تمامی کلاس ها و در طول کلاس
حضور فعال و موثر
پاسخ به پرسش های کلاسی
شرکت در امتحانات میانترم و پایان ترم، آزمونک ها
تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف
اختیاری
فعالیت های ارتقا یادگیری کوتاه و علمی (عدم نمایش کلیپ های رایج یا محتوای پاپ سایکولوژی...) |
6 |
منبع |
منبع اصلی: الف) رابرت استرنبرگ، روان شناسی شناختی. ترجمه دکتر سیدکمال خرازی، دکتر الهه حجازی و ب) مارک اچ اشکرافت، روانشناسی شناختی. ترجمه دکتر حمیدرضا آقامحمدیان و سیدمهران حسینی
منابع تکمیلی:
-گلدشتاین، بروس ( 1403). روانشناسی شناختی (ذهن، پژوهش و زندگی روزمره). ترجمه حاتمی، جواد.، منجم، آرش.، و شاهواروقی، احمد. تهران: انتشارات ارجمند.
-گنجی، مهدی (1401). روان شناسی شناختی.تهران: انتشارات ساوالان. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
امکانات مورد نیاز جهت نمایش و استفاده از پاورپوینت و فیلم. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
حضور فعال و موثر، در طول کلاس (1نمره)
پاسخ به پرسش کلاسی(1 نمره)
امتحان پایان ترم (12نمره)
تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف (6نمره)
اختیاری
ارائه مرتبط، مفید، کوتاه و علمی (عدم نمایش کلیپ های رایج یا محتوای پاپ سایکولوژی...) 1نمره |
9 |
اهداف یادگیری |
در طول ترم با مطالبی مانند تعریف روانشناسی شناختی، تاریخچه ی آن و حیطه های مطالعه، روش های مطالعه آشنا خواهید شد
آشنایی با تاریخچه شکل گیری حوزه روانشناسی شناختی
آشنایی با رویکردهای اصلی زیربنایی روانشناسی شناختی و حیطه هایی از قبیل توجه، حافظه و ادراک
آشنایی با دیدگاه متمرکز بر رویکردهای بین رشته ای
آشنایی با نمونه هایی از اختلال ها در این حیطه |