1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
2 واحد درس نظری تخصصی.
این یک درس پایه برای درک بهتر رشد انسان از منظر شکل گیری مشکلات تحولی است که به تشریح ویژگی ها و الویت های افراد با نیازهای ویژه می پردازد تا با شکل دهی شناخت بیش تر نسبت به تشابهات و تفاوت ها، بتواند تحول بهینه، تعالی و برابری را برای این افراد از طریق ایجاد ادراکی تخصصی و همدلانه فراهم آورد. |
2 |
هدف کلی |
تشخیص و طبقه بندی و سبب شناسی اختلال ها و مشکلات مرتبط با افراد با نیازهای ویژه از قبیل نارسایی های بینایی و شنوایی، فلج مغزی، انواع معلولیت ها، مشکلات رفتاری و هیجانی؛ همچنین، آشنایی با ویژگی های آنان در حوزه های تحول فردی، روانشناختی و اجتماعی، همراه با ارائه دانشی که برای انتخاب مداخلات ارجح برای این افراد مفید باشد. |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن نیازهای ویژه (1)، برخورداری از علاقه اجتماعی و کنجکاوی نسبت به درک تفاوت ها و شباهت های انسان، همدلی و ارائه کمک تخصصی به سایرین |
4 |
اهداف یادگیری |
یادگیری تعریف و شیوه طبقه بندی رایج و تخصصی افراد با نیازهای ویژه، بررسی تفصیلی چند گروه از انواع شایع و غیرشایع مشکلات، پیامدها و اختلال ها، مرور تشخیص های افتراقی و همبودی ها، در عین حال، تبیین مشکلات و نیازهای این افراد از ابعاد تخصصی و همزمان همدلانه، مد نظر است. علاوه بر این، آشنایی و یادگیری در زمینه ی تحول، تشخیص و نقش پیامدها- با تاکید بیشتر بر سنین تحولی- راهبردهای پیشگیرانه وروش های مداخلات متمرکز بر مراحل تحول و آموزش را تا میزان ممکن بشناسیم. |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی همراه با پاورپوینت، یادگیری مشارکتی با مباحثه کلاسی، نمایش فیلم آموزشی، جهت درک نشانه ها. ارائه ی مقالات و معرفی کتاب های مرتبط برای سطح کارشناسی. تعمیق مفاهیم با انجام فعالیت های یادگیری از طریق سامانه و طی حضور در کلاس. |
6 |
وظایف دانشجو |
همگانی:
شرکت و حضور فعال / موثر در تمامی کلاس ها و در طول کلاس
پاسخ به پرسش ها
شرکت در امتحانات میانترم ، پایان ترم و آزمونک ها
تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف
اختیاری
فعالیت های تکمیلی یادگیری: ارائه ای مرتبط، مفید، کوتاه و علمی (عدم نمایش کلیپ های رایج یا محتوای پاپ سایکولوژی...)؛ با نظارت مدرس که از نظر زمان و محتوا تا جلسه دوم هماهنگ و قطعی شود |
7 |
منبع |
منبع اصلی (مطالعه این کتاب در طول ترم و جهت آزمون ها یک الویت است و تدریس می شود):
گنجی، مهدی. (1401). روانشناسی کودکان استثنائی بر اساس DSM5. تهران: نشر ساوالان.
صحبت های مدرس که حاصل مطالعه مقالات به روز، کتب موجود در منابع فرعی و نیز گزارش از کیس های مرتبط می باشد
منابع فرعی (گزیده مرتبط با سرفصل ها از این کتب توسط مدرس طی تدریس جهت تکمیل مباحث):
هالاهان، دنیل و کافمن، جیمز (1401). دانش آموزان استثنایی، ویراست نهم. ترجمه: حمید علیزاده و همکاران. تهران: نشر ویرایش.
میلانی فر، بهروز (1400). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. تهران: نشر قومس.
بولاند، رابرت و همکاران (1400). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ترجمه: فرزین رضاعی و همکاران. تهران: انتشارات ارجمند. (سیناپس مبتنی بر DSM5).
هیوارد، ویلیام و همکاران (1401). کودکان استثنائی (مقدمه ای بر آموزش ویژه)، ویراست یازدهم. ترجمه: علیرضا کاکاوند و همکاران. تهران: نشر ویرایش.
مش، اریک و ولف، دیوید (1396). روانشناسی مرضی کودک، ویراست ششم. ترجمه: پرویز شریفی درآمدی و همکاران. تهران: نشر ویرایش. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت
یادگیری مشارکتی با مباحثه کلاسی
کلیپ آموزشی
مرور کیس های واقعی
مقالات روزآمد ومناسب برای سطح کارشناسی
معرفی کتاب های مرتبط برای سطح کارشناسی
سامانه مجازی دانشگاه |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی عمومی:
آزمون میانترم: 6 نمره
آزمون پایان ترم: 9 نمره
تحویل کامل و در زمان مقرر تکالیف: 3 نمره
حضور فعال و موثر در طول کلاس، پاسخ به پرسش های کلاسی: 2 نمره
اختیاری
فعالیت یادگیری مرتبط، مفید، کوتاه و علمی (عدم نمایش کلیپ های رایج یا محتوای پاپ سایکولوژی...) تا حداکثر 1نمره |