1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درسی مهم و مکمل در تکمیل مطالعات و پژوهشهای عرفانی و ادب فارسی در مقطع کارشناسی ارشد |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با نحوه ورود زبان فارسی به حوزه تصوف، اثرات متقابل تصوف و عرفان اسلامی و زبان و ادب فارسی بر یکدیگر، شناختی کلی از آثار و متون عرفانی فارسی، آشنایی با چند متن مهم عرفانی فارسی و نحوه فهم و شرح آنها |
3 |
شایستگی های پایه |
پیش آگاهی از تاریخ تصوف و برخی از مشایخ و بزرگان اثرگذار و نویسندگان متون صوفیانه فارسی
اطلاع نسبی از ادوار تاریخی ایران و سرزمین های همجوار آن
آشنایی کافی با زبان فارسی و توان نسبی در خوانش و فهم متون عرفانی فارسی |
4 |
روش تدریس |
معرفی و دسته بندی ادبیات صوفیانه فارسی
انتخاب بخشهایی از متون صوفیانه فارسی به انتخاب استاد و دانشجویان، معرفی این متون و مئلفان شان توسط دانشجویان، شرح و توضیح آنها از سوی دانشجویان با نظارت و همراهی استاد و پاسخ به سؤالات آنان |
5 |
وظایف دانشجو |
آماده و ارائه کردن مطالب درخواستی از قبل مطرح شده
پاسخگویی به سوالات و مشارکت در مباحث
شرکت در آزمونهای مختلف ترم |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
جزوه و کتابهای مرتبط
نرم افزار ادوبی کانکت
اینترنت |
7 |
نحوه ارزشیابی |
ارائه در هر جلسه
پرسش کلاسی
آزمونهای در طول ترم
آزمون پایان ترم |
8 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با طرز ورود و سیر تطور زبان فارسی به قلمرو عرفان اسلامی (تصوف)
نقش زبان فارسی در گسترش اسلام، عرفان اسلامی و تصوف و فرهنگ ایرانی در مناطق مختلف و اثرات متقابل آنان
مطالعه، بررسی و شرح بعضی از متون مهم و جالب توجه
آشنایی با طبقه بندی ها و انواع ادبات عرفانی |
9 |
منبع |
در باب دسته بندی ادبیات تصوف از دائره المعارف بزررگ اسلامی، مدخل "تصوف" استفاده می شود. اما جهت پرهیز از تکراری بودن مواد تدریس، منابع مورد استفاده در هر ترم تحصیلی تغییر خواهد کرد. البته تاکید بر آثار کمتر شناخنه شده یا مطالعه نشده از سوی دانشجویان است. |
10 |
فایل |
Pdf File |