طرح درس (براساس سرفصل)
# | عنوان | توضیحات |
---|---|---|
1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | این درس به عنوان یک درس تخصصی در گرایش آب و هواشناسی رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی ارائه می شود و پیشنیاز آن، گذراندن دروس “آمار و احتمالات (۱)” و “آمار و احتمالات برای جغرافیا (۲)” است. این درس با ارائه مفاهیم و روش های آماری در اقلیم شناسی، دانشجویان را برای تحلیل داده های اقلیمی و انجام پژوهش های مرتبط آماده می کند. |
2 | هدف کلی | آشنایی دانشجویان با کاربرد روشها و تکنیکهای آماری در تحلیل دادههای اقلیمی و توانمندسازی آنها در انجام تحقیقات و مطالعات اقلیمشناسی. |
3 | شایستگی های پایه | دانش: دانشجویان پس از گذراندن این درس باید با مفاهیم و روشهای آماری، انواع دادههای اقلیمی، روشهای جمعآوری و تحلیل دادهها، و تفسیر نتایج آماری آشنا شوند. مهارت: دانشجویان باید بتوانند دادههای اقلیمی را جمعآوری، پردازش و تحلیل کنند، از نرمافزارهای آماری استفاده کنند، نتایج تحلیلها را تفسیر کنند و گزارشهای علمی تهیه کنند. نگرش: دانشجویان باید نسبت به اهمیت کاربرد آمار در اقلیمشناسی، دقت و صحت در تحلیل دادهها، و اخلاق پژوهشی آگاهی داشته باشند. |
4 | اهداف یادگیری | دانشجو پس از گذراندن این درس قادر خواهد بود انواع دادهها و متغیرهای اقلیمی را شناسایی و طبقهبندی کند، روشهای آماری مناسب برای تحلیل دادههای اقلیمی را انتخاب و بهکار گیرد، روابط بین متغیرهای اقلیمی را بررسی و تفسیر کند، از نرمافزارهای آماری برای تحلیل دادههای اقلیمی استفاده کند، نتایج تحلیلهای آماری را تفسیر و گزارش کند و در نهایت پژوهشهای علمی در حوزه اقلیمشناسی انجام دهد. |
5 | روش تدریس | سخنرانی: ارائه مفاهیم و روشهای آماری توسط استاد. بحث و گفتگو: بررسی و تحلیل مثالهای کاربردی و مقالات علمی. کار عملی: انجام تمرینهای آماری با استفاده از نرمافزارهای آماری. ارائه دانشجویی: ارائه و بحث در مورد موضوعات خاص در اقلیمشناسی آماری. |
6 | وظایف دانشجو | حضور فعال در کلاس و مشارکت در بحثهای کلاسی. مطالعه منابع معرفی شده. انجام تمرینها و تکالیف محوله. ارائه شفاهی و کتبی در مورد موضوعات مرتبط با درس. |
7 | منبع | منابع ذکر شده در سرفصل درس: منوچهر فرجزاده (۱۳۸۶)، تکنیکهای اقلیمشناسی، انتشارات سمت. حسین عساکره (۱۳۹۲)، اقلیمشناسی آماری، انتشارات دانشگاه زنجان. جباری، ایرج (۱۳۸۵)، روشهای آماری و علوم محیطی و جغرافیایی کرمانشاه، انتشارات دانشگاه رازی. Wilks, D. S. (2011). Statistical methods in the atmospheric sciences (3rd ed.). von Storch, H., & Zwiers, F. W. (2001). Statistical analysis in climate research. Cambridge University Press. |
8 | مواد و امکانات آموزشی | این دوره آموزشی با بهرهگیری از امکانات مدرن آموزشی شامل ویدئو پروژکتور، کامپیوتر و نرمافزارهای آماری، به ویژه زبان برنامهنویسی R، به آموزش تحلیل دادههای اقلیمی میپردازد. تمرکز اصلی این درس بر روی استفاده از R برای تجزیه و تحلیل دادههای اقلیمی است. R به عنوان یک زبان برنامهنویسی قدرتمند و متنباز، به طور گسترده در تحلیل دادههای آماری، از جمله دادههای اقلیمی، مورد استفاده قرار میگیرد. این دوره آموزشی به طور خاص بر روی آموزش R و کاربردهای آن در تحلیل دادههای اقلیمی تمرکز دارد. |
9 | نحوه ارزشیابی | امتحانات پایان ترم (55درصد) و میان ترم (25 درصد): این امتحانات برای ارزیابی دانش نظری دانشجویان در سطوح مختلف طراحی میشوند. تکالیف هفتگی (10درصد): تکالیف هفتگی شامل حل مسائل، تهیه گزارش، ارائه پروژههای کوچک و ... است. این تکالیف به دانشجویان کمک میکنند تا مفاهیم را بهتر درک کرده و مهارتهای عملی خود را تقویت کنند. ارزشیابی شفاهی (10درصد): این نوع ارزشیابی به صورت پرسش و پاسخ در کلاس یا ارائه شفاهی انجام می شود. این ارزشیابی به ارزیابی درک دانشجویان از مفاهیم و توانایی بیان آنها کمک میکند. |
10 | فایل | Pdf File |