دکتر عباسعلی داداشی رودباری
استادیار
دکتر عباسعلی داداشی رودباری
استادیار
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
جغرافیا
طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به عنوان یک واحد تخصصی-کاربردی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ژئومورفولوژی، شکاف میان دانش نظری ژئومورفولوژی و مهارت‌های فنی تحلیل فضایی را پر می‌کند. هدف آن، توانمندسازی دانشجویان برای مدل‌سازی فرآیندهای محیطی و حل مسائل واقعی در حوزه‌هایی مانند مدیریت منابع طبیعی و ارزیابی مخاطرات است.
2 هدف کلی هدف کلی این درس، توانمندسازی دانشجویان در زمینه درک، طراحی و پیاده‌سازی مدل‌های مکانی برای تحلیل فرآیندها و لندفرم‌های ژئومورفولوژیک است. انتظار می‌رود دانشجو با تسلط بر ابزارهای مدرن تحلیل فضایی همچون ArcGIS، Google Earth Engine و Colab، بتواند مسائل پیچیده محیطی را به صورت کمی تحلیل کرده و نتایج حاصل را به شکل علمی تفسیر، درستی سنجی و ارائه نماید.
3 شایستگی های پایه دانشجو باید با مبانی ژئومورفولوژی و مفاهیم پایه GIS (داده‌های رستری و برداری) آشنایی داشته باشد. همچنین، توانایی تفکر الگوریتمی برای حل مسئله و علاقه به کار با داده‌های مکانی ضروری است، در حالی که آشنایی مقدماتی با برنامه‌نویسی یک مزیت به شمار می‌رود.
4 اهداف یادگیری دانشجو در پایان این درس قادر خواهد بود مدل‌های مختلف فرسایش و تغییر کاربری اراضی را با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ای چون ArcGIS، Google Earth Engine و Colab notebooks پیاده‌سازی کند. همچنین مهارت لازم برای تحلیل مدل‌های رقومی زمین، اعمال روش‌های وزن‌دهی را کسب خواهد کرد.
5 روش تدریس این درس با رویکردی ترکیبی از آموزش نظری و کارگاه عملی ارائه می‌شود. مفاهیم و تئوری‌ها در کلاس تشریح شده و سپس دانشجویان به صورت گام به گام، مدل‌ها را در محیط‌های نرم‌افزاری ArcGIS،Google Earth Engine و Colab پیاده‌سازی می‌کنند و در نهایت دانش خود را از طریق یک پروژه عملی نهایی به کار می‌گیرند.
6 وظایف دانشجو دانشجو موظف به حضور فعال در جلسات تئوری و عملی، و انجام به موقع کلیه تمرین‌ها و تکالیف محول شده است. مسئولیت پیگیری مباحث، مطالعه منابع تکمیلی و مشارکت در بحث‌های کلاسی بر عهده دانشجو خواهد بود.
7 منبع Wilson, J. P., & Gallant, J. C. (Eds.). (2000). Terrain analysis: principles and applications. John Wiley & Sons. Odu, G. O. (2019). Weighting methods for multi-criteria decision-making technique. Journal of Applied Sciences and Environmental Management, 23(8), 1449-1457. Hengl, T., & Reuter, H. I. (Eds.). (2008). Geomorphometry: concepts, software, applications (Vol. 33). Newnes.
8 مواد و امکانات آموزشی این درس با بهره‌گیری از اسلایدها و جزوات تدوین شده توسط مدرس، مقالات علمی روز و کتاب‌های مرجع ارائه خواهد شد. بخش عملی نیازمند دسترسی به کامپیوتر مجهز به نرم‌افزار ArcGIS Pro، اتصال به اینترنت برای کار با پلتفرم‌های ابری Google Earth Engine و Google Colab است. داده‌های مکانی مورد نیاز برای تمرین‌ها و پروژه نهایی نیز توسط استاد درس فراهم خواهد شد.
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی نهایی بر اساس عملکرد مستمر دانشجو در طول ترم صورت می‌گیرد. همچنین آزمون پایان ترم جهت سنجش درک مفاهیم نظری و توانایی تحلیل نتایج است.
10 فایل Pdf File