طرح درس (براساس سرفصل)
# | عنوان | توضیحات |
---|---|---|
1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | درس تحلیل فضایی و فرآیندهای آب و هواشناسی، به عنوان یکی از دروس تخصصی در گرایش آب و هواشناسی، نقش بسیار مهمی در تربیت متخصصان این حوزه ایفا میکند. این درس به دانشجویان کمک میکند تا با نگاهی دقیقتر و عمیقتر به پدیدههای جوی، به تحلیل توزیع فضایی و زمانی این پدیدهها بپردازند. |
2 | هدف کلی | هدف اصلی این درس تربیت متخصصانی است که بتوانند با استفاده از ابزارها و روشهای تحلیل فضایی، دادههای اقلیمی را تحلیل کرده و به سوالات مهمی در حوزه آب و هواشناسی پاسخ دهند. این دانش میتواند در زمینههای مختلفی مانند برنامهریزی شهری، مدیریت منابع آب، کشاورزی و ... مورد استفاده قرار گیرد. |
3 | شایستگی های پایه | به طور کلی شایستگیهای زیر برای درس تحلیل فضایی و فرآیندهای آب و هواشناسی مورد توجه قرار می¬گیرد. دانش نظری: مفاهیم پایه: دانش دقیق از مفاهیم پایه جغرافیا، آب و هواشناسی و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مدلهای اقلیمی: آشنایی با انواع مدلهای اقلیمی و نحوه کاربرد آنها در تحلیل دادههای اقلیمی روشهای آماری: تسلط بر روشهای آماری مورد استفاده در تحلیل دادههای جغرافیایی و اقلیمی فرآیندهای اقلیمی: درک عمیق از فرآیندهای مختلف اقلیمی و تأثیر آنها بر محیط زیست دانش عملی: نرمافزارهای GIS: تسلط بر نرمافزارهای GIS برای انجام تحلیلهای فضایی و تهیه نقشههای مختلف زبانهای برنامهنویسی: آشنایی با زبانهای برنامهنویسی مرتبط با GIS برای انجام تحلیلهای پیچیدهتر جمعآوری و پردازش دادهها: توانایی جمعآوری، پردازش و سازماندهی دادههای اقلیمی و جغرافیایی تهیه گزارش: توانایی تهیه گزارشهای فنی و علمی در حوزه تحلیل فضایی و اقلیمشناسی نگرش و ارزشها: اهمیت محیط زیست: درک اهمیت حفظ محیط زیست و نقش تغییر اقلیم در آن توجه به جزئیات: دقت در انجام کارها و توجه به جزئیات کنجکاوی علمی: علاقه به یادگیری و اکتشاف در حوزه جغرافیا و آب و هواشناسی مسئولیتپذیری: احساس مسئولیت در قبال استفاده صحیح از منابع طبیعی |
4 | اهداف یادگیری | هدف اصلی این درس، آموزش روشها و ابزارهای لازم برای تحلیل دادههای اقلیمی و درک بهتر از توزیع مکانی و زمانی پدیدههای جوی است. به عبارت دیگر، دانشجویان با گذراندن این درس قادر خواهند بود تا به تفسیر و تحلیل نقشههای اقلیمی بپردازد. دانشجویان میآموزند که چگونه نقشههای مختلف اقلیمی را تفسیر کرده و تغییرات مکانی و زمانی متغیرهای اقلیمی را تحلیل کنند. همچنین دانشجویان با روشهای مختلف میانیابی آشنا شده و قادر خواهند بود با توجه به ویژگیهای دادهها، بهترین روش را برای پر کردن نقاط خالی در دادهها انتخاب کنند. |
5 | روش تدریس | تدریس درس تحلیل فضایی و فرآیندهای آب و هواشناسی، به دلیل ماهیت کاربردی و عملی آن، نیازمند رویکردهای آموزشی متنوع و ترکیبی است. این درس به دانشجویان کمک میکند تا مفاهیم نظری را با مهارتهای عملی در حوزه تحلیل دادههای مکانی و مدلسازی اقلیمی ترکیب کنند. استفاده از اسلایدهای پاورپوینت برای نمایش تصاویر، نمودارها و جداول، به درک بهتر مطالب کمک میکند.دانشجویان باید با نرمافزارهای تخصصی مانند ArcGIS، QGIS، R یا Python آشنا شوند و تمرینهای عملی زیادی را با استفاده از این نرمافزارها انجام دهند.انجام پروژههای گروهی به دانشجویان این امکان را میدهد تا با همکاران خود تعامل داشته باشند و مسائل پیچیده را به صورت گروهی حل کنند. |
6 | وظایف دانشجو | برای موفقیت در این درس، دانشجویان باید به دقت به مطالب ارائه شده توسط استاد گوش دهند و یادداشتبرداری کنند. شرکت فعال در بحثهای کلاسی به درک بهتر مفاهیم و تقویت مهارتهای ارتباطی کمک میکند. دانشجویان باید به طور مرتب با نرمافزارهای تخصصی مانند ArcGIS، QGIS، R یا Python کار کنند و تمرینهای عملی زیادی را انجام دهند. |
7 | منبع | |
8 | مواد و امکانات آموزشی | برای تدریس موفق درس تحلیل فضایی و فرایندهای آب و هواشناسی، به مجموعه ای از مواد و امکانات آموزشی نیاز است. این مواد و امکانات به دانشجویان کمک می کنند تا مفاهیم نظری را به خوبی درک کرده و مهارت های عملی خود را تقویت کنند. اطلاعات و داده های اقلیمی: دسترسی به داده های اقلیمی با کیفیت بالا و متنوع (مانند داده های ایستگاه های هواشناسی، داده های ماهواره ای، داده های مدل های اقلیمی) برای انجام تمرین ها و پروژه های عملی ضروری است. نرم افزارها و ابزارهای تحلیل: نرم افزارهایی مانند ArcGIS، QGIS، R، Python و سایر نرم افزارهای تخصصی تحلیل داده های مکانی برای انجام تحلیل های فضایی مورد نیاز هستند. کلاس مجهز: کلاس درسی مجهز به تخته هوشمند، پروژکتور، سیستم صوتی و اینترنت پرسرعت برای ارائه مطالب و انجام تمرینات عملی. دسترسی به اینترنت پرسرعت: دسترسی به اینترنت پرسرعت برای جستجوی اطلاعات، دانلود داده ها و استفاده از منابع آنلاین. |
9 | نحوه ارزشیابی | امتحانات پایان ترم (55درصد) و میان ترم (25 درصد): این امتحانات برای ارزیابی دانش نظری دانشجویان در سطوح مختلف طراحی میشوند. تکالیف هفتگی (10درصد): تکالیف هفتگی شامل حل مسائل، تهیه گزارش، ارائه پروژههای کوچک و ... است. این تکالیف به دانشجویان کمک میکنند تا مفاهیم را بهتر درک کرده و مهارتهای عملی خود را تقویت کنند. ارزشیابی شفاهی (10درصد): این نوع ارزشیابی به صورت پرسش و پاسخ در کلاس یا ارائه شفاهی انجام می¬شود. این ارزشیابی به ارزیابی درک دانشجویان از مفاهیم و توانایی بیان آنها کمک میکند. |
10 | فایل | Pdf File |