1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
حقوق مدنی 8 یکی از دروس پایه و اصلی در دوره کارشناسی تلقی می گردد |
2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با قواعد حقوقی شفعه، ارث و وصیت |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی با قواعد حقوق مدنی |
4 |
روش تدریس |
مطالب بر اساس سرفصل ارائه شده در ابتدای ترم بیان شده و در حین تدریس نظر دانشجویان اخذ می گردد و به تحلیل و بررسی موضوع پرداخته خواهد شد.
همچنین از آن جایی که درس حاضر مرتبط با مباحث محاسباتی دارد. دو جلسه حل تمرین برگزار می گردد. |
5 |
وظایف دانشجو |
پیش مطالعه منابع معرفی شده و انجام تکالیف محوله در طول ترم تحصیلی و همچنین پاسخ به سوالات مطرح در کلاس |
6 |
منبع |
شهیدی، مهدی، ارث، نشر میزان، تهران، 1388.
مصلحی عراق، حسین، حقوق ارث، انتشارات سمت ،تهران، 1392
جعفری لنگرودی، محمد جعفر، دوره حقوق مدنی ارث، در 2 جلد، چ هفتم، 1399
روشن، محمد، بررسی تطبیقی موانع ارث، انتشارات مجد، چ دوم، تهران، 1392.
صفایی، سید حسین، شعبانی ، هادی، حقوق مدنی وصیت، ارث، شفعه، انتشارات شرکت سهامی انتشار،چ دوم، 1399.
قاسم زاده، سید مرتضی، حق شفعه، وصیت، ارث،نشر دادگستر، چ دوم، تهران، 1394.
کاتوزیان، ناصر، دوره مقدماتی حقوق مدنی درس هایی از شفعه، وصیت، ارث،چ دوازدهم، 1388.
محقق داماد، سید مصطفی، ایقاع اخذ به شفعه، مرکز نشر علوم اسلامی،
محقق داماد، سید مصطفی، ساعتچی، علی، اخذ به شفعه، دانشنامه حقوق ایران، چ اول، 1402.
محقق داماد، سید مصطفی، ساعتچی علی، جواهر الکلام، هادی، مالکیت مراعی مفهوم و مصادیق، پژوهشنامه حقوق اسلامی، دوره 25، 1403.
محقق داماد، سید مصطفی، قبولی درافشان، سید محمد مهدی، ساعت چی، علی، تحلیل وضعیت حقوقی معاملات مشتری نسبت به مورد شفعه، آموزه های فقه مدنی، آموزه های فقه مدنی، بهار و تابستان 1394 شماره 11.
محقق داماد، سید مصطفی، وصیت «تحلیل فقهی و حقوقی مواد 825-860 قانون مدنی»، مرکز نشر علوم اسلامی، چ پنجم، 1398 |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
تدریس به صورت حضوری و با استفاده از ابزارهای کمک آموزشی همچون تخته سفید و پاور پوینت صورت می پذیرد. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی به صورت مستمر در طول ترم خواهد بود. همچنین حضور منظم؛ انجام تکالیف معهود؛ آزمون میان ترم و آزمون پایان ترم شامل مواردارزیابی قرار می گیرد. |