1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان یکی از دروس نظری تخصصی در رشته در مدیریت آموزشی (با گرایش سازمانی) در دوره کارشناسی است که پیش¬نیاز آن درس اخلاق حرفه¬ای در آموزش است. |
2 |
هدف کلی |
با توجه به اینکه، از کارشناس مدیریت آموزش (با گرایش سازمانی) انتظار می¬رود از قدرت مطلوب برای تحلیل موقعیت-های عملی در سازمان (در حوزه¬های سیاستگذاری، برنامه¬ریزی، بودجه¬ریزی، روابط با سرمایه¬انسانی، ارتباط با ارباب رجوع و ...) برخوردار باشد؛ بنابراین در این درس انتظار می¬رود دانشجویان با درک دقیق از اخلاق اسلامی و کاربرد آن در موقعیت¬های عملی (که با دشواری¬های همچون: تعارض منافع، کمبود منابع، نقص¬ در قوانین، نوع مطالبات سرمایه¬انسانی و مخاطبان، ضعف¬های موجود در فرهنگ سازمانی و ...) بتوانند از قدرت سازماندهی مطلوبی در راهبری سازمان با رویکرد اخلاق اسلامی برخوردار شوند. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان ضمن آشنایی با رویکردهای اخلاقی در بستر اندیشه اسلامی از تفاوت¬های این رویکرد با اخلاق حرفه¬ای صرف آشنا می¬شوند و زمینه کاربست اخلاق اسلامی در موقعیت¬های عملی را درک می¬کنند. در پایان این درس انتظار می¬رود دانشجویان ضمن اطلاع از اصول اخلاق اسلامی در حوزه مدیریت و روابط بین فردی از قدرت نقد راهبری سازمان¬های اداری موجود و ارائه راهکارهایی برای تثبیت و تعالی اخلاق اسلامی در این سازمان¬ها برخوردار شوند و آمادگی لازم برای اجرایی سازی این پیشنهادها در عرصه عمل (در صورت حضور در سازمان یا موقعیت¬های مشابه) برخوردار شوند. |
4 |
اهداف یادگیری |
با این توضیح اهداف جزئی زیر می¬تواند در این درس مورد نظر قرار گیرد:
- آشنایی با اخلاق اسلامی و تمایز آن با اخلاق حرفهای صرف
- آشنایی با روایت¬ها و برداشت¬های مختلف در حوزه فلسفه اخلاق اسلامی
- آشنایی با جایگاه اخلاق در مدیریت اسلامی و نظریههای معاصر اخلاقی
- آشنایی با جایگاه بهره¬گیری از اخلاق اسلامی در حوزه¬های مختلف سازمان
- آشنایی با چالش¬های پیاده¬سازی اخلاق اسلامی در سازمان در شرایط معاصر
- آشنایی با راهکارهای پیاده¬سازی اخلاق اسلامی در سازمان در شرایط معاصر |
5 |
روش تدریس |
از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزهای از تقریر، بحث و فعالیتهای گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. |
6 |
وظایف دانشجو |
در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه کنفرانس) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع¬بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش¬هایی از مطالعات خود را (به¬صورت خلاصه) ارائه می¬نماید. |
7 |
منبع |
با توجه به اینکه همه سرفصل¬های مورد نظر در تدریس این درس در منبع مشخصی گردآوری نشده است، لذا برای هر یک از سرفصل¬های مورد نظر منبع اختصاصی به شرح زیر درنظر گرفته شده است:
- مهدی¬زاده رستم، مهدی؛ راستی لاری، مهدی و استادزاده، علی¬اکبر (1399): بررسی اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام و بررسی مشکلات و چالش های رشد اخلاق حرفه ای در سازمان¬ها. فصلنامه چشم¬انداز حسابداری و مدیریت. دوره3؛ شماره 35. صفحات 147-122.
- نیکداد، امید و امامی مهدیه (1391). چیستی فلسفه اخلاق. نشریه سفیر نور. شماره 21. صفحات 122-103.
- شاهسواری، زینب و پور عزیت، علی اصغر (1399). واکاوی جلوه¬های اخلاق اسلامی در سازمان (پژوهشی مبتنی بر تحلیل نهج¬البلاغه). نشریه مطالعات مدیریت دولتی ایران. شماره8. صفحات 58-35. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
برای ارائه این درس ابزاری چون رایانه؛ دیتا پروژکتور و وایت برد نیاز است.. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت کلاسی 10 درصد؛ ارائه گزارش عملی 10 درصد؛ آزمون میان ترم 30 درصد؛ آزمون پایان ترم 50 درصد. |
10 |
فایل |
Pdf File |