| 1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | این درس به عنوان یکی از دروس نظری تخصصی در رشته در مدیریت آموزشی (با گرایش سازمانی) در دوره کارشناسی است که پیش¬نیاز آن درس اخلاق حرفه¬ای در آموزش است. | 
																			
											| 2 | هدف کلی | با توجه به اینکه، از کارشناس مدیریت آموزش (با گرایش سازمانی) انتظار می¬رود از قدرت مطلوب برای تحلیل موقعیت-های عملی در سازمان (در حوزه¬های سیاستگذاری، برنامه¬ریزی، بودجه¬ریزی، روابط با سرمایه¬انسانی، ارتباط با ارباب رجوع و ...) برخوردار باشد؛ بنابراین در این درس انتظار می¬رود دانشجویان با درک دقیق از اخلاق اسلامی و کاربرد آن در موقعیت¬های عملی (که با دشواری¬های همچون: تعارض منافع، کمبود منابع، نقص¬ در قوانین، نوع مطالبات سرمایه¬انسانی و مخاطبان، ضعف¬های موجود در فرهنگ سازمانی و ...) بتوانند از قدرت سازماندهی مطلوبی در راهبری سازمان با رویکرد اخلاق اسلامی برخوردار شوند. | 
																			
											| 3 | شایستگی های پایه | دانشجویان ضمن آشنایی با رویکردهای اخلاقی در بستر اندیشه اسلامی از تفاوت¬های این رویکرد با اخلاق حرفه¬ای صرف آشنا می¬شوند و زمینه کاربست اخلاق اسلامی در موقعیت¬های عملی را درک می¬کنند. در پایان این درس انتظار می¬رود دانشجویان ضمن اطلاع از اصول اخلاق اسلامی در حوزه مدیریت و روابط بین فردی از قدرت نقد راهبری سازمان¬های اداری موجود و ارائه راهکارهایی برای تثبیت و تعالی اخلاق اسلامی در این سازمان¬ها برخوردار شوند و آمادگی لازم برای اجرایی سازی این پیشنهادها در عرصه عمل (در صورت حضور در سازمان یا موقعیت¬های مشابه) برخوردار شوند. | 
																			
											| 4 | اهداف یادگیری | با این توضیح اهداف جزئی زیر می¬تواند در این درس مورد نظر قرار گیرد:
-	آشنایی با اخلاق اسلامی و تمایز آن با اخلاق حرفهای صرف
-	آشنایی با روایت¬ها و برداشت¬های مختلف در حوزه فلسفه اخلاق اسلامی
-	آشنایی با جایگاه اخلاق در مدیریت اسلامی و نظریههای معاصر اخلاقی
-	آشنایی با جایگاه بهره¬گیری از اخلاق اسلامی در حوزه¬های مختلف سازمان 
-	آشنایی با چالش¬های پیاده¬سازی اخلاق اسلامی در سازمان در شرایط معاصر
-	آشنایی با راهکارهای پیاده¬سازی اخلاق اسلامی در سازمان در شرایط معاصر | 
																			
											| 5 | روش تدریس | از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزهای از تقریر، بحث و فعالیتهای گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. | 
																			
											| 6 | وظایف دانشجو | در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه کنفرانس) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع¬بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش¬هایی از مطالعات خود را (به¬صورت خلاصه) ارائه می¬نماید. | 
																			
											| 7 | منبع | با توجه به اینکه همه سرفصل¬های مورد نظر در تدریس این درس در منبع مشخصی گردآوری نشده است، لذا برای هر یک از سرفصل¬های مورد نظر منبع اختصاصی به شرح زیر درنظر گرفته شده است:
-	مهدی¬زاده رستم، مهدی؛ راستی لاری، مهدی و استادزاده، علی¬اکبر (1399): بررسی اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام و بررسی مشکلات و چالش های رشد اخلاق حرفه ای در سازمان¬ها. فصلنامه چشم¬انداز حسابداری و مدیریت. دوره3؛ شماره 35. صفحات 147-122.
-	نیکداد، امید و امامی مهدیه (1391). چیستی فلسفه اخلاق. نشریه سفیر نور. شماره 21. صفحات 122-103.
-	شاهسواری، زینب و پور عزیت، علی اصغر (1399). واکاوی جلوه¬های اخلاق اسلامی در سازمان (پژوهشی مبتنی بر تحلیل نهج¬البلاغه). نشریه مطالعات مدیریت دولتی ایران. شماره8. صفحات 58-35. | 
																			
											| 8 | مواد و امکانات آموزشی | برای ارائه این درس ابزاری چون رایانه؛ دیتا پروژکتور و وایت برد نیاز است.. | 
																			
											| 9 | نحوه ارزشیابی | مشارکت کلاسی 10 درصد؛ ارائه گزارش عملی 10 درصد؛ آزمون میان ترم 30 درصد؛ آزمون پایان ترم 50 درصد. | 
																			
											| 10 | فایل | Pdf File |