طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره در رشته تحقیقات آموزشی این درس به عنوان یک درس تخصصی در اولین ترم تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ارائه می¬شود و زمینه¬ساز شکل¬گیری دیدگاه دانشجویان درباره جایگاه و هویت روش علمی در مطالعات علوم انسانی است.
2 هدف کلی اهداف درس «فلسفه علم و روش‌شناسی» برای دوره کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی باید همسو با مأموریت رشته باشد؛ یعنی دانشجو نه صرفاً با تاریخ فلسفه علم، بلکه با مبانی معرفتی و روشیِ تحقیقات حوزه علوم انسانی آشنا گردد. با این توضیح اهداف به چهار رده تقسیم می¬شوند: 1) کلی، 2) شناختی، 3) مهارتی و 4) نگرشی. ۱. اهداف کلی: 1. ایجاد درک جامع از چیستی علم و جایگاه آن در نظام معرفت بشری. 2. تبیین فلسفه بنیادین علم به‌عنوان بنیان نظری روش‌شناسی پژوهش‌های علوم انسانی. 3. توانایی تفسیر و تحلیل رویکردهای مختلف علمی (پوزیتیویستی، انتقادی، تفسیرگرایانه و ترکیبی). 4. ارتقای قدرت داوری پژوهشگر در انتخاب رویکرد مناسب برای تحقیق آموزشی. 5. تربیت ذهن فلسفیِ پژوهشگر جهت تمایز میان باور، دانش و فرضیه در فعالیت علمی.
3 شایستگی های پایه از آنجا که فلسفه علم در این درس ابزار تفکر است، نه صرفاً اطلاعات تاریخی؛ لذا مهمترین هدف در این درس تولد یک ذهن پژوهشگر با پشتوانه فلسفی و استدلال نقادانه در حوزه تعلیم و تربیت است. با این توضیح دانشجویان ضمن آشنایی با تاریخ تحولات روش علمی، رویکردهای مختلف به مساله روش علمی را می¬شناسند با فلسفه¬های ضمنی مطالعات علمی آشنایی پیدا می¬کنند و در نهایت با فهم عمیق¬تر از زیربناهای روش¬های پژوهش به انتخاب روش پژوهشی مناسب با مطالعات خود اقدام می¬نمایند. بر این اساس تحقق موارد زیر مورد انتظار است. o دستیابی به قدرت تحلیل دقیق تفاوت میان «علم تجربی»، «علم تفسیرگرای» و «علم انتقادی»؛ o تشخیص فلسفه ضمنی مطالعات تجربی یا کیفی؛ o صورت¬بندی مبانی معرفت‌شناختی رویکردهای حاضر در مطالعات علمی براساس فلسفه زیربنایی آن؛ o دستیابی به قدرت بهره¬گیری منطقی از روش¬های پژوهشی در مطالعات علمی خود (بویژه در مرحله پایان نامه)؛
4 اهداف یادگیری ۱. اهداف کلی: 1. ایجاد درک جامع از چیستی علم و جایگاه آن در نظام معرفت بشری. 2. تبیین فلسفه بنیادین علم به‌عنوان بنیان نظری روش‌شناسی پژوهش‌های علوم انسانی. 3. توانایی تفسیر و تحلیل رویکردهای مختلف علمی (پوزیتیویستی، انتقادی، تفسیرگرایانه و ترکیبی). 4. ارتقای قدرت داوری پژوهشگر در انتخاب رویکرد مناسب برای تحقیق آموزشی. 5. تربیت ذهن فلسفیِ پژوهشگر جهت تمایز میان باور، دانش و فرضیه در فعالیت علمی. ۲. اهداف شناختی: 1. تعریف دقیق علم و تفاوت آن با شبه‌علم، فلسفه و دین. 2. تفسیر مفاهیم کلیدی کتاب چالمرز (فرضیه، قانون، تبیین، ابطال). 3. تطبیق مکاتب فلسفه علم با نمونه‌های پژوهش تربیتی. 4. مقایسه دیدگاه‌های هیوم، پوپر، کوهن، لاکاتوش و فایرابند در باره رشد علم. ۳. اهداف مهارتی: 1. توانایی تحلیل فلسفی متون و مقالات آموزشی مرتبط با حوزه روش¬شناسی. 2. استخراج مبانی فلسفی و روش‌شناختی از فصل روش پژوهش پایان‌نامه‌ها. 3. نگارش بخش «پیش‌فرض‌های فلسفی پژوهش» به‌صورت دقیق و مستدل. 4. ترسیم نقشه فلسفی دیدگاه شخصی دانشجو درباره چیستی علم در آموزش. ۴. اهداف نگرشی و ارزشی: 1. تقویت نگرش فلسفی و تفکر انتقادی در پژوهشگر تربیتی. 2. پرورش تردید روشمند در مواجهه با داده‌های علمی، بدون نفی عقلانیت علمی. 3. شکل‌گیری باور به پیوند میان علم، اخلاق و فرهنگ در پژوهش. 4. پذیرش تکثر روش‌ها و رویکردها در علم انسانی و تربیتی، به‌جای تعصب روش‌شناختی. 5. تقویت مسئولیت معرفتی و صداقت علمی در فرآیند تولید دانش آموزشی.
5 روش تدریس از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی و مهارتی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزه‌ای از تقریر، بحث، گفتگوهای گروهی و انجام پروژه پژوهشی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. بطور کلی درباره هر موضوع مطالب مقدماتی ارائه خواهد شد و سپس دانشجویان موظف به مطالعه اختصاصی درباره هر موضوع مورد بحث بوده و ضمن ارائه دستاوردهای خود در کلاس؛ نتایج مطالعات یکدیگر را به مباحثه می¬گذارند.
6 وظایف دانشجو در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود اولاً پیش¬نویسی از مطالعات اولیه درباره موضوعات درسی را قبل از جلسه تدریس، آماده نمایند و همچنین موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه گفتگومحور) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. تا پایان ترم نیز هر یک از دانشجویان موظف است نوشته¬ای درباره یکی از موضوعات مطرح شده در حوزه فلسفه علم ارائه نماید.
7 منبع منبع اصلی: چالمرز، آلن اف. (1392). چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علم¬شناسی فلسفی. مترجم سعید زیباکلام. تهران: انتشارات سمت. منابع تکمیلی: - اوکاشا، سمیر (1388). فلسفه علم. ترجمه هومن پناهنده. تهران: انتشارت فرهنگ معاصر. - روزنبرگ، الکساندر(1393). فلسفه علم. ترجمه: مهدی دشت بزرگی و فاضل اسدی مجد. قم: انتشارات طه.
8 مواد و امکانات آموزشی برای تدریس وجود سیستم رایانه و ویدئو پروژکشن برای ارائه فیلم آموزشی و پاورپوینت ضروری می باشد.
9 نحوه ارزشیابی ارائه سمینار کلاسی 20 درصد؛ آزمون میان ترم 20 درصد؛ ارائه گزارش مکتوب پایانی از یک موضوع منتخب 30 درصد؛ آزمون کتبی پایانی 30 درصد
10 فایل Pdf File