طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس جزء دروس پایه رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی می باشد.
2 هدف کلی هدف اصلی این درس، تجهیز دانشجویان به دانش نظری و توانمندی تحلیلی لازم برای فهم عمیق و انتقادی فرآیند تعلیم و تربیت در بستر جامعه معاصر است.
3 شایستگی های پایه 1. تبیین مبانی نظری و اصول تعلیم و تربیت در پرتو شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی معاصر: دانشجویان باید بتوانند مبانی و اصول شکل‌دهنده نظام‌های تربیتی را درک کرده و ارتباط آن‌ها را با تحولات جاری جامعه (از جمله تغییرات فناورانه، جهانی شدن، تحولات ارزشی) تشخیص دهند. 2. توانایی تحلیل انتقادی اهداف و اصول تربیت: دانشجویان قادر خواهند شد تا اهداف، محتوا، روش‌ها و ساختارهای نظام‌های تربیتی را از منظر فلسفی، اجتماعی، روانی و ارزشی مورد نقد و ارزیابی قرار دهند. 3. پیوند بین دانش نظری و مسائل واقعی نظام آموزشی ایران: درس به دنبال ایجاد پلی میان نظریه‌های تعلیم و تربیت و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی نظام آموزشی کشور است تا دانشجویان بتوانند دانش خود را در چارچوب واقعیت‌های موجود به کار گیرند 4. آماده‌سازی دانشجو برای تولید ایده‌های نو در عرصه تعلیم و تربیت: با شناخت عمیق مبانی و اصول و توانایی تحلیل انتقادی، دانشجویان تشویق می‌شوند تا در جهت حل مسائل آموزشی و ارائه راهکارهای خلاقانه و نوآورانه گام بردارند.
4 اهداف یادگیری هدف اصلی این درس، تجهیز دانشجویان به دانش نظری و توانمندی تحلیلی لازم برای فهم عمیق و انتقادی فرآیند تعلیم و تربیت در بستر جامعه معاصر است.
5 روش تدریس این درس با دستیابی به اهداف کلی، انتظار دارد دانشجویان در پایان دوره توانایی‌های زیر را کسب کنند: • شناخت دقیق مفاهیم «مبانی» و «اصول» تربیت و مرزگذاری آنها: دانشجو باید بتواند مفهوم مبانی (مانند فلسفه، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی که زیربنای تربیت هستند) را از اصول (قواعد و رهنمودهای عملی که از مبانی استخراج می‌شوند) تمایز دهد و نحوه استخراج اصول از مبانی را توضیح دهد. • تحلیل تأثیر تحولات اجتماعی، فرهنگی و فناورانه بر اهداف و اصول تربیت: دانشجو باید بتواند با ذکر مصادیق، نشان دهد که چگونه جهانی شدن، انقلاب اطلاعات، تغییرات جمعیتی، و تحولات فرهنگی بر اهداف (مانند تربیت شهروند جهانی، پرورش تفکر انتقادی) و اصول (مانند انعطاف‌پذیری برنامه درسی، استفاده از فناوری در آموزش) تأثیر می‌گذارند. • پرورش توانمندی نقد اسناد و سیاست‌های کلان تربیتی مانند سند تحول بنیادین: دانشجو قادر خواهد شد تا اسناد رسمی آموزش و پرورش (مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) را از منظر مبانی و اصول مورد بررسی قرار داده، نقاط قوت، ضعف، چالش‌ها و فرصت‌های آن را شناسایی و تحلیل کند. • توسعه مهارت کاربرد مبانی در طراحی راهکارهای تربیتی نوآورانه: دانشجو باید بتواند با اتکا به مبانی و اصول آموخته شده، در مواجهه با یک مسئله تربیتی خاص (مثلاً افت تحصیلی، شکاف نسلی، سواد دیجیتال)، راهکارهای خلاقانه و مستدل پیشنهاد دهد
6 وظایف دانشجو مطالعه، مشارکت در مباحث و تهیه گزارش از مباحث ارائه شده در کلاس
7 منبع - شکوهی، غلامحسین (1378)؛ مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: انتشارات به¬نشر. - باقری؛ خسرو (1390)؛ نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه. - نقی¬لو، مجید (1404)؛ چیستی و چگونگی تحول در تبیین دین. تهران: دفتر نشر معارف. - مرادی، رامین (1400)؛ تحلیل سیاست¬های خانواده در ایران پس از انقلاب. فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ و ارتباطات. شماره55- صفحات 246-223. - حقیقی، محمدحسن (1403). تمدن¬سازی به مثابه اصلی¬ترین کارکرد نهاد اجتماعی خانواده. نشریه مطالعات میان رشته¬ای تمدنی انقلاب اسلامی. سال سوم. صفحات 166-131.
8 مواد و امکانات آموزشی دیتا پروژکتور و سیستم رایانه
9 نحوه ارزشیابی فعالیت گروهی 2 نمره؛ میان ترم 4 نمره، تکلیف هفتگی 2 نمره؛ ارزشیابی مستمر 2 مره و پایان ترم 10 نمره
10 فایل Pdf File