1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
در حوزه تعلیم و تربیت و با هدف شناخت اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان این درس به عنوان یکی از دروس پایه این رشته در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی دیده شده است. |
2 |
هدف کلی |
با توجه به اینکه، از کارشناس علوم تربیتی انتظار می¬رود از قدرت مطلوب برای تحلیل رویکردهای تربیتی برخوردار باشد؛ هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان کلاسیک و معاصر است. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجویان ضمن آشنایی با اندیشه متفکران مسلمان قدیم و جدید؛ با نظریه¬ها و ایدئولوژی های ترببتی برآمده از این اندیشه-ها نیز آشنا می¬شوند. در اثر این آشنایی از دانشجویان رشته علوم تربیتی (در سطح کارشناسی) انتظار می¬رود که قدرت تحلیل اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان (با هدف دستیابی به برآوردی از الگوهای عملی تربیت برآمده از اندیشه آنها) را به دست آورند و پس از مطالعه سایر دروس (مثل: مکاتب فلسفی و ) قدرت مقایسه این دیدگاه¬ها را با سرمایه¬های علمی و معنوی تمدن خود به¬دست آورند. |
4 |
اهداف یادگیری |
در این زمینه تلاش برای افزایش قدرت تحلیل دانشجویان نیز به عنوان هدف ضمنی درس مطرح می باشد. بر این اساس اهداف زیر می¬تواند برای این درس مورد توجه قرار گیرد:
- آشنایی با شکل¬گیری اندیشه اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت و فرآیندهای اثرگذار بر آن
- آشنایی با اندیشه¬های اندیشمندان مسلمان و فرآیندهای اثرگذاری آن در عمل تربیت
- آشنایی با نگرش انتقادی (نقاط قوت و ضعف) نظریه¬های تربیتی مطرح شده
- ایجاد انگیزه برای پژوهش در زمینه فلسفه تربیت اسلامی |
5 |
روش تدریس |
از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزهای از تقریر، بحث و فعالیتهای گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. بطور کلی در معرفی آراء تربیتی هر یک از اندیشمندان مسلمان مسیر زیر طی خواهد شد:
- معرفی دوره تاریخی (شرایط اجتماعی؛ اقتصادی؛ سیاسی؛ فرهنگی و ...)
- معرفی بستر رشد، تربیت و تحول اندیشمند مورد بحث
- ارائه اصلی¬ترین دیدگاه¬های تربیتی اندیشمند در موارد زیر:
o دیدگاه نسبت به انسان (هویت و هدف)
o دیدگاه نسبت مساله تربیت
o پیشنهاد مشخص تربیتی برای انسان
o اثرگذاری دیدگاه تربیتی اندیشمند در دنیای معاصر
o نقد و بررسی پیشنهاد ارائه شده |
6 |
وظایف دانشجو |
در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه کنفرانس) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع¬بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش¬هایی از مطالعات خود را (به¬صورت خلاصه) ارائه می¬نماید. |
7 |
منبع |
منبع اصلی:
- گروه نویسندگان؛ آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (1380). تهران: انتشارات سمت.
منابع تکمیلی:
- باغگلی؛ حسین (1386). بررسی آراء و عملکرد متفکران تربیت دینی غیررسمی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تهران.
- همتی فر، مجتبی (1397). " نسبت سیاست و تربیت در اندیشه امام خمینی (ره): سازواری قدرت و هدایت در تربیت اسلامی". پایان نامه دکتری؛ دانشگاه فردوسی مشهد.
- مریدی، فاطمه (1397). بازخوانی اندیشه های تربیتی امام موسی صدر؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- شریعتی، علی (1389). مکتب تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات چاپ پخش. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
ارائه کلاسی 20 درصد
آزمون میان ترم 30 درصد
ارائه گزارش پایانی 10 درصد
آزمون پایان ترم 40 درصد |
9 |
فایل |
Pdf File |