| 1 | جایگاه درس در برنامه درسی دوره | در حوزه تعلیم و تربیت و با هدف شناخت اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان این درس به عنوان یکی از دروس پایه این رشته در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی دیده شده است. | 
																			
											| 2 | هدف کلی | با توجه به اینکه، از کارشناس علوم تربیتی انتظار می¬رود از قدرت مطلوب برای تحلیل رویکردهای تربیتی برخوردار باشد؛ هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان کلاسیک و معاصر است. | 
																			
											| 3 | شایستگی های پایه | دانشجویان ضمن آشنایی با اندیشه متفکران مسلمان قدیم و جدید؛ با نظریه¬ها و ایدئولوژی های ترببتی برآمده از این اندیشه-ها نیز آشنا می¬شوند. در اثر این آشنایی از دانشجویان رشته علوم تربیتی (در سطح کارشناسی) انتظار می¬رود که قدرت تحلیل اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان (با هدف دستیابی به برآوردی از الگوهای عملی تربیت برآمده از اندیشه آنها) را به دست آورند و پس از مطالعه سایر دروس (مثل: مکاتب فلسفی و ) قدرت مقایسه این دیدگاه¬ها را با سرمایه¬های علمی و معنوی تمدن خود به¬دست آورند. | 
																			
											| 4 | اهداف یادگیری | در این زمینه تلاش برای افزایش قدرت تحلیل دانشجویان نیز به عنوان هدف ضمنی درس مطرح می باشد. بر این اساس اهداف زیر می¬تواند برای این درس مورد توجه قرار گیرد:
-	آشنایی با شکل¬گیری اندیشه اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت و فرآیندهای اثرگذار بر آن
-	آشنایی با اندیشه¬های اندیشمندان مسلمان و فرآیندهای اثرگذاری آن در عمل تربیت
-	آشنایی با نگرش انتقادی (نقاط قوت و ضعف) نظریه¬های تربیتی مطرح شده
-	ایجاد انگیزه برای پژوهش در زمینه فلسفه تربیت اسلامی | 
																			
											| 5 | روش تدریس | از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزهای از تقریر، بحث و فعالیتهای گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. بطور کلی در معرفی آراء تربیتی هر یک از اندیشمندان مسلمان مسیر زیر طی خواهد شد:
-	معرفی دوره تاریخی (شرایط اجتماعی؛ اقتصادی؛ سیاسی؛ فرهنگی و ...)
-	معرفی بستر رشد، تربیت و تحول اندیشمند مورد بحث
-	ارائه اصلی¬ترین دیدگاه¬های تربیتی اندیشمند در موارد زیر:
o	دیدگاه نسبت به انسان (هویت و هدف)
o	دیدگاه نسبت مساله تربیت
o	پیشنهاد مشخص تربیتی برای انسان
o	اثرگذاری دیدگاه تربیتی اندیشمند در دنیای معاصر
o	نقد و بررسی پیشنهاد ارائه شده | 
																			
											| 6 | وظایف دانشجو | در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه کنفرانس) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع¬بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش¬هایی از مطالعات خود را (به¬صورت خلاصه) ارائه می¬نماید. | 
																			
											| 7 | منبع | منبع اصلی: 
-	گروه نویسندگان؛ آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (1380). تهران: انتشارات سمت.
منابع تکمیلی:
-	باغگلی؛ حسین (1386). بررسی آراء و عملکرد متفکران تربیت دینی غیررسمی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تهران.
-	همتی فر، مجتبی (1397). " نسبت سیاست و تربیت در اندیشه امام خمینی (ره): سازواری قدرت و هدایت در تربیت اسلامی". پایان نامه دکتری؛ دانشگاه فردوسی مشهد.
-	مریدی، فاطمه (1397). بازخوانی اندیشه های تربیتی امام موسی صدر؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-	شریعتی، علی (1389). مکتب تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات چاپ پخش. | 
																			
											| 8 | نحوه ارزشیابی | ارائه کلاسی 20 درصد
آزمون میان ترم 30 درصد
ارائه گزارش پایانی 10 درصد
آزمون پایان ترم 40 درصد | 
																			
											| 9 | فایل | Pdf File |