طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره در حوزه تعلیم و تربیت و با هدف شناخت اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان این درس به عنوان یکی از دروس پایه این رشته در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی دیده شده است.
2 هدف کلی با توجه به اینکه، از کارشناس علوم تربیتی انتظار می¬رود از قدرت مطلوب برای تحلیل رویکردهای تربیتی برخوردار باشد؛ هدف درس حاضر آشنایی دانشجویان با اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان کلاسیک و معاصر است.
3 شایستگی های پایه دانشجویان ضمن آشنایی با اندیشه متفکران مسلمان قدیم و جدید؛ با نظریه¬ها و ایدئولوژی های ترببتی برآمده از این اندیشه-ها نیز آشنا می¬شوند. در اثر این آشنایی از دانشجویان رشته علوم تربیتی (در سطح کارشناسی) انتظار می¬رود که قدرت تحلیل اندیشه¬های تربیتی متفکران مسلمان (با هدف دستیابی به برآوردی از الگوهای عملی تربیت برآمده از اندیشه آنها) را به دست آورند و پس از مطالعه سایر دروس (مثل: مکاتب فلسفی و ) قدرت مقایسه این دیدگاه¬ها را با سرمایه¬های علمی و معنوی تمدن خود به¬دست آورند.
4 اهداف یادگیری در این زمینه تلاش برای افزایش قدرت تحلیل دانشجویان نیز به عنوان هدف ضمنی درس مطرح می باشد. بر این اساس اهداف زیر می¬تواند برای این درس مورد توجه قرار گیرد: - آشنایی با شکل¬گیری اندیشه اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت و فرآیندهای اثرگذار بر آن - آشنایی با اندیشه¬های اندیشمندان مسلمان و فرآیندهای اثرگذاری آن در عمل تربیت - آشنایی با نگرش انتقادی (نقاط قوت و ضعف) نظریه¬های تربیتی مطرح شده - ایجاد انگیزه برای پژوهش در زمینه فلسفه تربیت اسلامی
5 روش تدریس از آنجا که انتظار می¬رود دانشجویان با نگاه پژوهشگرانه با دروس مواجه شوند و تقویت قوای استدلالی دانشجویان برای دستیابی به قدرت نقد و بررسی در این درس از اهمیت جدی برخوردار است؛ بنابراین این درس آمیزه‌ای از تقریر، بحث و فعالیت‌های گروهی برای بررسی موضوعات مورد نظر است. بطور کلی در معرفی آراء تربیتی هر یک از اندیشمندان مسلمان مسیر زیر طی خواهد شد: - معرفی دوره تاریخی (شرایط اجتماعی؛ اقتصادی؛ سیاسی؛ فرهنگی و ...) - معرفی بستر رشد، تربیت و تحول اندیشمند مورد بحث - ارائه اصلی¬ترین دیدگاه¬های تربیتی اندیشمند در موارد زیر: o دیدگاه نسبت به انسان (هویت و هدف) o دیدگاه نسبت مساله تربیت o پیشنهاد مشخص تربیتی برای انسان o اثرگذاری دیدگاه تربیتی اندیشمند در دنیای معاصر o نقد و بررسی پیشنهاد ارائه شده
6 وظایف دانشجو در این درس از دانشجویان انتظار می¬رود موضوعات تعیین شده در کلاس را مورد مطالعه قرار داده و با ارائه دست¬یافته¬های مطالعاتی خود در کلاس (به شیوه کنفرانس) به بحث و تبادل نظر با استاد و سایر دانشجویان بپردازند. در پایان نیز هر یک از دانشجویان با جمع¬بندی مباحثی که مطالعه آن در حیطه ماموریتی آنها بوده است گزارش¬هایی از مطالعات خود را (به¬صورت خلاصه) ارائه می¬نماید.
7 منبع منبع اصلی: - گروه نویسندگان؛ آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (1380). تهران: انتشارات سمت. منابع تکمیلی: - باغگلی؛ حسین (1386). بررسی آراء و عملکرد متفکران تربیت دینی غیررسمی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تهران. - همتی فر، مجتبی (1397). " نسبت سیاست و تربیت در اندیشه امام خمینی (ره): سازواری قدرت و هدایت در تربیت اسلامی". پایان نامه دکتری؛ دانشگاه فردوسی مشهد. - مریدی، فاطمه (1397). بازخوانی اندیشه های تربیتی امام موسی صدر؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - شریعتی، علی (1389). مکتب تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات چاپ پخش.
8 نحوه ارزشیابی ارائه کلاسی 20 درصد آزمون میان ترم 30 درصد ارائه گزارش پایانی 10 درصد آزمون پایان ترم 40 درصد
9 فایل Pdf File