1 |
منبع |
با این وصف، از میان تألیفات فارسی نیر تنها اثری که ، تمام مباحث این درس را شامل می شود، کتاب "مقدمه ای بر تاریخ مغرب اسلامی" و نیز "تاریخ مغرب اسلامی" از عبدالله ناصری طاهری است اما سوگمندانه این دو اثر آکنده از تناقض و اشتباهات و بعضا پرگویی است. چند کتاب دیگر که در مورد سلسله های شکل گرفته در مغرب همچون کتاب دولت بنی مرین نوشته شده است، بهتر هستند اما این کتابها نیز صرفا بخش کوچکی از این دوره را شامل می شودند. نهایتا آنکه برای پوشش تاریخ تمام این مناطق در طی 8 تا ده قرن ناگزیر از استفاده از منابع متعدد هستیم. جدای از مباحث کلاسی، صرفا دو منبع نسبتا کم حجم اما مفید معرفی می گردد. یکی مدخل ابن تومرت در دایره المعارف بزرگ اسلامی و دیگری، گزارش زندگی در اسپانیای اسلامی از خسوس گروس، که هر دو به همراه جزوه کلاس مفاد امتحانات شما را دربر می گیرد. برای کم کردن بار امتحان پایانی نیز، دو امتحان میان ترم گرفته خواهد شد. |
2 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس دو واحدی "تاریخ سیاسی- اجتماعی افریقیه، مغرب و اندلس"، در ترم سوم دوره کارشناسی ارشد ارائه می شود. این درس روند توسعه طلبی خلفای مسلمان در شمال آفریقا و تحولات سیاسی اجتماعی مغرب را از ورود اعراب در سده نخست هجری تا سلطه امپراتوری عثمانی در سده دهم بر بخش غالب آنجا و سپس تاریخ سیاسی اندلس، تحولات قومی، مذهبی و روند گسترش دانشهای گوناگون در آنجا از آغاز فتح در 92ق تا اخراج آنها از این منطقه در سال 896ق را بررسی می کند. |
3 |
هدف کلی |
آشنایی با تحولات سیاسی - اجتماعی شمال افریقیه، مغرب و اندلس از فتوحات مسلمانان تا سده دهم هجری قمری |
4 |
شایستگی های پایه |
گذراندن درسهای تاریخ اسلام در شرق و تاریخ مصر و شام |
5 |
نحوه ارزشیابی |
7 نمره از نمره نهایی حاصل فعالیتهای کلاسی و تحقیقی است که در آغاز ترم بر اساس چارچوب درس مشخص می شود. بقیه نمره حاصل آزمون میان ترم(در صورت داشتن فرصت) و پایان ترم خواهد بود. |
6 |
مواد و امکانات آموزشی |
پرژکتور، نقشه های جغرافیایی |
7 |
روش تدریس |
؛ مشارکت جمعی و سخنرانی؛ |
8 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع در جلسه درس و حضور فعال در مباحث کلاسی؛ انجام تکالیف هفته و ترم |
9 |
منبع |
منبع ترکیبی از چند مقاله، کتاب از جمله گزارش زندگی در اسپانیای اسلامی اثر خسوس گوس خواهد بود. |
10 |
مواد و امکانات آموزشی |
تب لت، لب تاپ و ... |
11 |
نحوه ارزشیابی |
شرکت در مباحث کلاسی؛ انجام تکالیف هفته و ترم و آزمون میان ترم و پایان ترم |
12 |
اهداف یادگیری |
آگاهی از تحولات سیاسی- اجتماعی ناشی از فتوحات اعراب در شمال آفریقا و اندلس، اسباب بازگشت اندلس به جهان مسیحیت. |
13 |
وظایف دانشجو |
پیش مطالعه، انجام تکلیف ترم، مشارکت در مباحث کلاس |