1 |
هدف کلی |
آموختن تعاریف عرفی و علمی اصطلاحات فرهنگ و تمدن.
آشنایی با روند پیدایی و توسعه و تغییر فرهنگ
روند ظهور تمدن و الزامات تشکیل آن
تمدن در فرایند و یا به صورت طرح و پروژه به وجود می آید؟
اهمیت نگریستن به تحولات تاریخی از منظر فرهنگی و تمدنی.
گفتگو یا برخورد تمدنها؟
آشنایی با گمانه هایی در مورد آینده بشر از منظر تحولات فرهنگ و تمدن |
2 |
اهداف یادگیری |
یافت پاسخ سواالات زیر:
آموختن مفهوم صحیح و تعاریف عرفی و علمی فرهنگ و تمدن.
روند پیدایی و توسعه و تغییر فرهنگ
روند ظهور تمدنها و الزامات تشکیل تمدن
تمدن در فرایند و یا به صورت طرح و پروژه به وجود می آید؟
سبب اهمیت نگریستن به تحولات تاریخی از منظر فرهنگی و تمدنی.
گفتگو یا برخورد تمدنها؟
گمانههایی در مورد آینده بشر از منظر تحولات فرهنگ و تمدن
پس از پایان این درس، فرد باید در اندیشه خود تعریفی از فرهنگ و تمدن و شناختی از عناصر و عوامل ایجاد و زوال تمدن داشته باشد تا در مطالعه فرهنگ و تمدن اسلام بتواند در حد توان خود فهمی از ریشه ها و محرکهای ایجاد تمدن اسلامی و علل رکود و نهایتاً الزامات پویایی آن را داشته باشد. |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن حدود 40 واحد رشته تا بتوان بر مبنای آنها به اهمیت فهم مفاهیم فرهنگ و تمدن و نگریستن از منظر آنها در مطالعات تاریخی پی برد. |
4 |
روش تدریس |
تمام جلسات درس به روش گفتگویی و پرسش انگیزی خواهد بود. از دانشجویان خواسته خواهد شد تا مقاله یا موضوع مورد بررسی در هر جلسه را مورد مطالعه قرار داده بر اساس سوالات و ابهامات و یا نقد و نظرات ایشان موضوع یا مقاله مورد نظر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. |
5 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت و پرژکتور |
6 |
وظایف دانشجو |
جدای از پیش مطالعه، در آغازترم خواسته خواهد شد که هر فرد کتابی مطابق سر فصل دروس انتخاب کرده آن را خلاصه کند. از دانشجویانی که کتابهای نزدیکتر به سرفصل کتاب را انتخاب می کنندف خواسته خواهد شد در صورت آمادگی اهم مطالب آن را در حودو یک ربع در اغاز هر جلسه ارائه کنند. |
7 |
نحوه ارزشیابی |
پرسش انگیزی، شرکت فعالانه در بحثهای کلاس و ارائه خلاصه کتاب، 7 نمره از امتحان پایان ترم را تشکیل خواهند داد. |
8 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس حاضر در ترم سوم دوره کارشناسی ارائه می شود. این درس ضمن بررسی تاریخ و معنا و مفهوم دو اصطلاح فرهنگ و تمدن، از منظر علوم اجتماعی، روانشناسی و تاریخ، به روند و الزامات ایجاد تمدنها و اسباب تداوم و موجبات زوال آنها خواهد پرداخت تا پایه ای باشد برای درس کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی که اختصاصاً به بررسی تمدن مسلمانان می پردازد. |
9 |
اهداف یادگیری |
فهم معانی فرهنگ و تمدن که وحدت نظری در مورد آنها وجود ندارد، آگاهی از فرایند شکل گیری گسترش و زوال تمدنها... |
10 |
روش تدریس |
روش تدریس ترکیبی خواهد بود و در تمام جلسات از دانشجویان پرسش خواهد شد. |
11 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع در جلسه درس و شرکت فعالانه در مباحث کلاسی که نمره ای ویژه خواهد داشت، انجام تکالیف هفتگی و ترم |
12 |
منبع |
منبع درسی تمام جلسات در سر فصل هر جلسه مشخص شده است. منابع را می توان از سامانه به آدرس زیر دریافت کرد.
https://vu2.um.ac.ir/course/view.php?id=720 |
13 |
نحوه ارزشیابی |
بخش غالب نمره نهایی حاصل فعالیتهای کلاسی، تکلیف ترم و آزمونهای میان ترم خواهد بود. صرفا حدود 30 درصد نمره به امتحان پایانی اختصاص دارد. |