1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس حاضر با هدف آشنایی با متون جغرافیایی مسلمانان در دو زبان عربی و فارسی (در صورت امکان یک نمونه از آثار تأثیر گذار لاتینی زبان) و نحوه استفاد از این منابع در مطالعات تاریخی، در ترم هفتم دوره کارشناسی ارائه می¬شود. اهمیت واحد درسی مذکور در رشته تاریخ و تمدن یکی به سبب جایگاه این علم در میان میراث مسلمانان به عنوان یکی از پیشرو ترین علوم آنان است و دیگری اهمیت کم مانند منابع جغرافیایی در مطالعات تاریخی. چرا که این آثار تا حدی نقص منابع تاریخی را در زمینه اطلاعات اقتصادی و اجتماعی می پوشانند. این آثار جدای از وصف جغرافیایی، معمولا حاوی اطلاعاتی همانند تولیدات، مالیاتها، اشخاص، راهها؛ جمعیت، قومیت ها و زبانها و مذاهب نیز هستند. علاوه بر این، فهم و بازسازی وقایع تاریخی نیازمند آگاهی از وضع جغرافیایی زمانه است که این امر عمدتاً از راه مطالعه آثار جغرافیایی ممکن می شود. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مهمترین منابع واصطلاحات جغرافیایی مسلمانان و نحوه استفاده از آنها در مطالعات تاریخی و نیز بررسی سیر تطور این منابع |
3 |
شایستگی های پایه |
گذراندن دروس دروس صرف و نحو، جغرافیایی تاریخی و تاریخ علم 3. |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مهمترین منابع جغرافیایی و اهمیت آنها در مطالعات تاریخ، نحوه استفاده از آنها و آگاهی از سیر تحول و تغییرات این آثار |
5 |
روش تدریس |
دانشجویان باید در مورد هر یک از منابع ذکر شده و بخش مورد مطالعه که در آغاز هر ترم مشخص خواهد شد، پیش مطالعه داشته باشند. مطالعه مقدماتی آنها در طی تمام جلسات با پرسش مورد سنجش قرار خواهد گرفت. افزون بر این، از دانشجویان خواسته خواهد شد که ولایت، شهر یا پدیده ای جغرافیایی را بر اساس منابع اصلی جغرافیایی مسلمانان مورد بررسی قرار داده سیر تغییرات آن را در غالب تحقیق تا پیش از دو هفته به اتمام ترم، ارائه کنند. با این وصف روش مطالعه گروهی و مشارکت جمعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. |
6 |
وظایف دانشجو |
ضروری است که دانشجویان در مورد هر یک از منابع ذکر شده و بخش مورد مطالعه که در آغاز هر ترم مشخص خواهد شد، پیش مطالعه داشته و در طی تمام جلسات از آنها پرسش خواهد شد. افزون بر این، از دانشجویان خواسته خواهد شد که ولایت، شهر یا پدیده ای جغرافیایی را بر اساس منابع جغرافیایی مسلمانان مورد بررسی قرار داده سیر تغییرات آن را در غالب تحقیق تا پیش از دو هفته به اتمام ترم، ارائه کنند. |
7 |
منبع |
هر جلسه یکی از منابع مهم جغرافیایی معرفی و بخشی از آن مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. فهرست این منابع در سرفصل جلسات ذکر شده است. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
پرژکتور؛ پاورپویت؛ نقشه های تاریخی و Google map |
9 |
نحوه ارزشیابی |
هر جلسه تکالیفی که جلسه پیشتر خواسته شده است، مورد پرسش قرار خواهند گرفت. این پرسشها به همراه تحقیق ترم، 7 تا 10 نمره از از نمره نهایی را تشکیل خواهند داد. |
10 |
روش تدریس |
تمام جلسات به صورت مشارکتی برگزار خواهد شد. |
11 |
روش تدریس |
تمام جلسات به صورت مشارکتی برگزار خواهد شد. |
12 |
نحوه ارزشیابی |
چنانکه در گروه تلگرامی مطرح شد و در جلسه اول نیز توضیح داده خواهد شد، ارزشیابی بر اساس تکالیف هفتگی، امتحان میان ترم و تنها 30 درصد امتحان پایان ترم خواهد بود. |
13 |
منبع |
نام منبع تمام جلسات در سر فصل درس قید شده است، بخش انتخاب شده منبع نیز از طریق سامانه به آدرس https://vu2.um.ac.ir/course/view.php?id=721 قابل دریافت است |
14 |
منبع |
نام منبع تمام جلسات در سر فصل درس قید شده است، بخش انتخاب شده منبع نیز از طریق سامانه به آدرس https://vu2.um.ac.ir/course/view.php?id=721 قابل دریافت است |
15 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب، لپ تاپ یا تبلت... |