1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به وجهی دیگری از وضع جهان اسلام در عصر جدید می پردازد. آغاز رویارویی و سبب ضعف مسلمانان در برابر غرب و راهکار متفکران و حکمرانان مسلمان در مواجهه با غرب و استعمار، جلوگیری از بسط قدرت استعماری ایشان، راههای توسعه و نهایتاً نقد و تحلیل ره آورد و تبعات این اندیشه ها و راهکار ها. |
2 |
هدف کلی |
بررسی چرایی و روند مستعمره شدن ملل مسلمان؛ راهکارهای متفکران مختلف برای برون رفت از این چالش و سبب کارامدی یا ناکارامدی اندیشه و راهکارهای ایشان |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو دستکم باید پس از گذراندن واحدهای تاریخ سیاسی ملل مسلمان و به ویژه گذراندن یکی از دو درس وضع کنونی جهان اسلام، این درس را انتخاب کند. |
4 |
روش تدریس |
روش تدریس بر اساس روش \\\\\\\"دانش روش کاری\\\\\\\" خواهد بود.و در تمام جلسات ضمن طرح بحث و بررسی جوانب مختلف آن، به پرسش انگیزی و درخواست پاسخ های مختلف از سوی دانشجویان پرداخته خواهد شد. ضمناً از جلسه چهارم، یک جنبه مقدماتی از بحث هر جلسه (مثلاً معرفی مختصر یکی از روشنفکران اصلی) از سوی یکی از دانشجویان به مدت حدود یک ربع ارائه شده و سپس بحث اصلی بر اساس منابعی که ارائه خواهد شد، آغاز خواهد گردید. افزون بر تاریخچه هر یک از مباحث و یا شرح احوال روشنفکر مورد بحث، به نقد و تحلیلی زمینه های برآمدن اندیشه او و تبعات و ره آوردهایش پرداخته می شود. |
5 |
وظایف دانشجو |
ارائه کنفرانس داوطلبانه خواهد بود اما انجام تحقیق جزو تکالیف کلاس محسوب شده و بخشی از نمره نهایی را تشکیل خواهد داد.
تحقیق مورد نظر می تواند در مورد یکی از روشنفکران، روشنفکران یک منطقه، خلاصه یک کتاب و یا تحقیق در مورد یک جریان فکری در عصر جدید در قلمرو مسلمانان باشد.
تحقیقات دست کم دو هفته پیش از پایان ترم تحویل داده می شود تا فرصتی برای بازخورد کیفیت و کاستی های آن وجود داشته باشد. |
6 |
منبع |
مباحث مربوط به سه جلسه نخست، بررسی اندیشه سر سید احمدخان و اندیشمندان ایرانی به صورت جزوه کلاسی ارائه می شو. منابع، جزوه، مقالات متعدد و کتب مربوط به زمینه های مذکور است.
منبع مباحث مربوط به قلمرو سلطنت عثمانی از کتاب سیر اندیشه سیاسی عرب نوشته حمید عنایت خواهد بود و منبع بررسی سیر مواجهه ایرانیان و تحلیل نظرات روشنفکران ایرانی، کتاب نخستین رویارویی های اندیشه گران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب نوشته عبدالهادی حائری است. |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
پاورپوینت، عکس، نقشه (نقشه های تاریخی و Google Map) |
8 |
نحوه ارزشیابی |
مبنای نمره نهایی، کیفیت تحقیقات کلاسی، فعالیت در مباحث هر جلسه (پرسش و پاسخ سوالات مطرح در خلال هر بحث) یک یا در صورت لزوم دو آزمون میان ترم، و امتحان پایان ترم خواهد بود. |
9 |
اهداف یادگیری |
این درس در ترم پایانی تحصیل در مقطع کارشناسی ارائه می شود تا ضمن جمع بندی مباحث و مطالعات رشته، مبینی از وضع موجود مسلمانان و روابط آنان با غیر مسلمانان بر اساس بررسی تاریخ تحولات دو سده اخیر آنان باشد. |
10 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع در جلسه درس و حضور فعال در مباحث کلاسی؛ انجام تکالیف هفته و ترم |
11 |
منبع |
مباحث این درس چنان متنوع است که صرفا یک منبع کفایت نخواهد کرد. اما مباحث حدود نیمی از جلسات بر اساس کتاب سیری در اندیشه سیاسی عرب از حمید عنایت خواهد بود. منبه دیگر نخستین رویارویی اندیشه گران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب از عبدالهادی حائری است. سایر مباحث به صورت جزوه مطرح خواهد شد. |
12 |
مواد و امکانات آموزشی |
تب لت، لپ تاب یا ... |
13 |
نحوه ارزشیابی |
شرکت در مباحث کلاسی؛ انجام تکالیف هفته و ترم، آزمون میان ترم و حدود 30 درصد امتحان پایان ترم. |
14 |
روش تدریس |
تدریس به صورت سخنرانی و یادگیری معکوس خواهد بود |