طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره جبرانی
2 هدف کلی آشنایی با پیشینة زبان فارسی و آثار مکتوب این زبان در مراحل و ادوار مختلف تاریخی آن و پیوندهای زبان فارسی با زبانهای کهن و گویشهای ایرانی.
3 شایستگی های پایه آشنایی با مفاهیم مقدماتی زبانشناسی
4 اهداف یادگیری بررسی مفهوم کلمه ایران و ایرانی و خاستگاه این قوم، مفهوم زبانهای ایرانی،‌ادوار تاریخی زبان‌های ایرانی(باستانی: زبانهای اوستایی، مادی، سکایی، پارسی‌باستان، میانه: زبانهای فارسی (پارسیک)، فارسی میانه اشکانی (پهلوانیک)، سغدی، خوارزمی، ختنی و...) جدید: (فارسی،‌تاجیکی، آسی، کردی، بلوچی و...) آثار بازمانده از زبانهای ایرانی و ارتباط آنها با یکدیگر، خطوط مورد استفاده در زبانهای ایرانی،(خط اوستایی، خط پهلوی، خط مانوی،‌خط فارسی)، زبان دری(آغاز زبان دری و وجود آن در دوره ساسانی، ارتباط دری با فارسی میانه ساسانی، زبان دری و فارسی آثار متقدم بازمانده از فارسی دری وخصوصیات آن(آوایی- صرفی- نحوی)
5 روش تدریس ارائه سمینار توسط استاد درس ، پرسش و پاسخ معرفی آثار دوره میانه توسط دانشجویان
6 وظایف دانشجو حضور منظم و به موقع در کلاس معرفی یکی از آثار دوره میانه انجام تکالیف هفتگی
7 منبع - پرویز ناتل خانلری، تاریخ زبان فارسی، جلد اول و دوم، تهران، 1352. - ارانسکی، زبانهای ایرانی، ترجمه علی اشرف صادقی، تهران، 1378. - علی اشرف صادقی، تکوین زبان‌فارسی، تهران، 1357. - ابوالقاسمی محسن، تاریخ زبان فارسی، سمت:1380
8 مواد و امکانات آموزشی آثار دوره میانه
9 نحوه ارزشیابی تکالیف کلاسی 20% ارائه سمینار 20% امتحان پایان ترم 60% سیاست استفاده از هوش مصنوعی: استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار شناختی در انجام پژوهشها با ذکر استفاده از آن مجاز است. استفاده از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف مجاز نیست.
10 نحوه ارزشیابی تکالیف کلاسی 20% ارائه سمینار 20% امتحان پایان ترم 60%
11 فایل Pdf File