| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
با توجه به اینکه، این درس تنها درسی است که دانشجویان ارشد مشاوره خانواده با مفاهیم دینی در خصوص مشاوره از منظر اسلام، آشنا می-شوند، جایگاه مهمی دارد که می¬تواند منجر به آشنایی و تداوم ارتباط ایشان با مفاهیم اسلامی و استفاده از آنها در فرایند مشاوره حرفه¬ای شود. البته با توجه به محدودیت زمان، انتظار آشنا شدن مفصل و مناسب ایشان با مفاهیم و دیدگاه¬های اسلامی در قالب دو واحد درسی، دور از واقع می¬باشد. |
| 2 |
هدف کلی |
- ایجاد نگرش مثبت نسبت به امکان استفاده از آموزه¬های دینی در مباحث علمی و به ویژه روان¬شناسی و مشاوره
- آگاه سازی مقدماتی نسبت به ارتباط دین و علم و آشنایی اجمالی با مفاهیم اسلامی مرتبط با مشاوره
- متناسب¬سازی ارائه خدمات حرفه¬ای مشاوره با فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اسلامی |
| 3 |
شایستگی های پایه |
- پذیرش دین اسلام به¬عنوان یک دین الهی که برخوردار از آموزه¬های حکیمانه است.
- آشنایی با نظریه¬های مشاوره و نظریه¬های موجود در مورد خانواده
- آشنایی اجمالی با زبان عربی
- آشنایی با روخوانی قرآن |
| 4 |
اهداف یادگیری |
- اظهار علاقه به یادگیری آیات و روایات مرتبط با حرفه مشاوره
- بیان آیات و روایات مرتبط با مفاهیم مرتبط با خانواده و سبک زندگی اسلامی، ازدواج و معیارهای آن، فرزندآوری، ارتباط همسران و فرزندان، حقوق همسر و غیره |
| 5 |
روش تدریس |
سخنرانی، پرسش و پاسخ، پروژه و بحث گروهی |
| 6 |
وظایف دانشجو |
- فعالیت کلاسی و آمادگی قبلی برای مباحث درسی
- شرکت در بحث¬های کلاسی
- انجام تکالیف و پروژه¬های درسی
- مطالعه مقالات و کتب پیشنهادی |
| 7 |
منبع |
- آذربایجانی مسعود (۱۳۹۰) روان شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز :قم نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- ترخان، مرتضی بیرامی منصور شمس حسن عبداله زاده حسن و ،گودرزی محمدعلی (۱۳۹۶) مقدمه ای بر روان شناسی دین تهران ارجمند.
- جانسون ریک (۱۳۹۶) معنویت در مشاوره و روان درمانی رویکردی آمیخته برای توانمند سازی مراجعان ترجمه سجاد
مطهری تهران نشر آوای تور.
- جنیا ویکی (۱۳۹۹) مشاوره و روان درمانی با مراجعان مذهبی رویکردی تحولی ترجمه محمد حسن آسایش و ابوذر دهداری تهران انتشارات ساوالان
- شریفی نیا، محمد حسین .(۱۳۹۲) الگوهای روان درمانی یکپارچه :نگر با معرفی درمان یکپارچه توحیدی :قم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
- غباری بناب باقر (۱۳۸۸) مشاوره و روان درمانگری با رویکرد معنویت تهران آرون
- لوپز، شین جی اشنایدر سی آر (۱۳۹۰) معنویت و روانشناسی مثبت نشر کنکاش
- لوونتال کیت (۱۳۹۸) دین فرهنگ و سلامت روان ترجمه یاسر مدنی و مصطفی کوچکزایی تهران: نشر ساوالان
- میرمهدی، سیدرضا صفاری نیا مجید و شریفی احسان .(۱۳۹۷) معنویت درمانی و رویکرد روانشناسی مثبت، تهران: آوای نور.
- میلر، جری (۱۳۹۴) پیوند معنویت به مشاوره و روان درمانی (نظریه) و (اصول ترجمه مژده جانه لیلا حاج سید تقیاتقوی و ابوالقاسم خوش کنش تهران آوای نور.
- وست ویلیام (۱۳۸۷) روان درمانی و معنویت، ترجمه سلطانعلی شیرافکن و شهریار شهیدی، تهران رشد
- یوهانسن ثور (۱۳۹۱) دین و معنویت در روان درمانی و مشاوره رویکرد آدلری با تاکید بر روان درمانی و مشاوره، مسلمان، ترجمه فریدبراتی سده، تهران رشد. |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
- سیستم ویدیو پروجکشن، اسپیکر، سیستم ارتباط الکترونیکی(ایمیلی و شبکه¬های اجتماعی) |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
- تکوینی: از طریق میزان شرکت در مباحث گروهی در کلاس و انجام تکالیف کلاسی(و احیانا ارائه مقاله) و آزمون میان¬ترم
- تراکمی: آزمون پایان¬ترم |
| 10 |
فایل |
Pdf File |