طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره با توجه به اینکه، این درس تنها درسی است که دانشجویان ارشد مشاوره خانواده با مفاهیم دینی در خصوص مشاوره از منظر اسلام، آشنا می-شوند، جایگاه مهمی دارد که می¬تواند منجر به آشنایی و تداوم ارتباط ایشان با مفاهیم اسلامی و استفاده از آنها در فرایند مشاوره حرفه¬ای شود. البته با توجه به محدودیت زمان، انتظار آشنا شدن مفصل و مناسب ایشان با مفاهیم و دیدگاه¬های اسلامی در قالب دو واحد درسی، دور از واقع می¬باشد.
2 هدف کلی - ایجاد نگرش مثبت نسبت به امکان استفاده از آموزه¬های دینی در مباحث علمی و به ویژه روان¬شناسی و مشاوره - آگاه سازی مقدماتی نسبت به ارتباط دین و علم و آشنایی اجمالی با مفاهیم اسلامی مرتبط با مشاوره - متناسب¬سازی ارائه خدمات حرفه¬ای مشاوره با فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اسلامی
3 شایستگی های پایه - پذیرش دین اسلام به¬عنوان یک دین الهی که برخوردار از آموزه¬های حکیمانه است. - آشنایی با نظریه¬های مشاوره و نظریه¬های موجود در مورد خانواده - آشنایی اجمالی با زبان عربی - آشنایی با روخوانی قرآن
4 اهداف یادگیری - اظهار علاقه به یادگیری آیات و روایات مرتبط با حرفه مشاوره - بیان آیات و روایات مرتبط با مفاهیم مرتبط با خانواده و سبک زندگی اسلامی، ازدواج و معیارهای آن، فرزندآوری، ارتباط همسران و فرزندان، حقوق همسر و غیره
5 روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ، پروژه و بحث گروهی
6 وظایف دانشجو - فعالیت کلاسی و آمادگی قبلی برای مباحث درسی - شرکت در بحث¬های کلاسی - انجام تکالیف و پروژه¬های درسی - مطالعه مقالات و کتب پیشنهادی
7 منبع - آذربایجانی مسعود (۱۳۹۰) روان شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز :قم نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. - ترخان، مرتضی بیرامی منصور شمس حسن عبداله زاده حسن و ،گودرزی محمدعلی (۱۳۹۶) مقدمه ای بر روان شناسی دین تهران ارجمند. - جانسون ریک (۱۳۹۶) معنویت در مشاوره و روان درمانی رویکردی آمیخته برای توانمند سازی مراجعان ترجمه سجاد مطهری تهران نشر آوای تور. - جنیا ویکی (۱۳۹۹) مشاوره و روان درمانی با مراجعان مذهبی رویکردی تحولی ترجمه محمد حسن آسایش و ابوذر دهداری تهران انتشارات ساوالان - شریفی نیا، محمد حسین .(۱۳۹۲) الگوهای روان درمانی یکپارچه :نگر با معرفی درمان یکپارچه توحیدی :قم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - غباری بناب باقر (۱۳۸۸) مشاوره و روان درمانگری با رویکرد معنویت تهران آرون - لوپز، شین جی اشنایدر سی آر (۱۳۹۰) معنویت و روانشناسی مثبت نشر کنکاش - لوونتال کیت (۱۳۹۸) دین فرهنگ و سلامت روان ترجمه یاسر مدنی و مصطفی کوچکزایی تهران: نشر ساوالان - میرمهدی، سیدرضا صفاری نیا مجید و شریفی احسان .(۱۳۹۷) معنویت درمانی و رویکرد روانشناسی مثبت، تهران: آوای نور. - میلر، جری (۱۳۹۴) پیوند معنویت به مشاوره و روان درمانی (نظریه) و (اصول ترجمه مژده جانه لیلا حاج سید تقیاتقوی و ابوالقاسم خوش کنش تهران آوای نور. - وست ویلیام (۱۳۸۷) روان درمانی و معنویت، ترجمه سلطانعلی شیرافکن و شهریار شهیدی، تهران رشد - یوهانسن ثور (۱۳۹۱) دین و معنویت در روان درمانی و مشاوره رویکرد آدلری با تاکید بر روان درمانی و مشاوره، مسلمان، ترجمه فریدبراتی سده، تهران رشد.
8 مواد و امکانات آموزشی - سیستم ویدیو پروجکشن، اسپیکر، سیستم ارتباط الکترونیکی(ایمیلی و شبکه¬های اجتماعی)
9 نحوه ارزشیابی - تکوینی: از طریق میزان شرکت در مباحث گروهی در کلاس و انجام تکالیف کلاسی(و احیانا ارائه مقاله) و آزمون میان¬ترم - تراکمی: آزمون پایان¬ترم
10 فایل Pdf File