طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره در این درس کاربرد برخی مدل های آماری خطی را در برازش به داده ها بیان می کند.
2 هدف کلی آشنایی با مفاهیم اساسی و پایهای مدلهای خطی در قالب مدل رگرسیون خطی ساده و چندگانه
3 شایستگی های پایه فراگیری مباحث نظری رگرسیون و توانمندی مدلسازی و به کارگیری آن در پروژه های کاربردی یاد داشتن کار با حداقل یک نرم افزار آماری و الگوریتم برنامه نویسی
4 اهداف یادگیری مقدمات مدل سازی و مفهوم آن نحوه برازش مدل نحوه برآورد پارامترهای مدل کاربرد مدل سازی رگرسیونی در برازش به داده ها شبیه سازی برآوردگرهای نقطه ای و فاصله ای و آزمون فرضیه ها در مدل های رگرسیونی
5 روش تدریس سخنرانی؛ شبیه سازی و محاسبات نرم افزاری دانشجویان باید تکلیفهای محول شده را انجام و ارائه نمایند. به صورت تتوری برای بیان مفاهیم اولیه و نظریه آزمون فرضیه به صورت عملی با استفاده از نرم افزار آماری R و SPSS
6 وظایف دانشجو رعایت نظم و انظباط حل تمرین های تحویلی ارائه پروژه
7 منبع مونتگومری، پک و پک، ا. ) 1390 (. مقدمهای بر تحلیل رگرسیون خطی ترجمه سید ابراهیم رضوی پاریزی، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان. جباری نوقابی، م، 1395، روش های آماری پیشرفته و مدل های خطی در علوم دامی با استفاده از نرم افزار R، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
8 مواد و امکانات آموزشی نمودار پراکنش، رگرسیون خطی ساده، برآوردهای حداقل مربعات ) OLS (، برآورد درست نمایی ماکسیمم و ویژگی آنها، معرفی و بررسی پذیرههای زیربنایی مدل در رگرسیون خطی، جدول آنالیز واریانس، آزمون فرضیه و بازه اطمینان برای پارامترهای مدل، بازه پیشبین برای تک مشاهدات و میانگین آنها، رگرسیون ساده بدون عرض از مبدأ، ضریب تعیین. رگرسیون خطی چندگانه، بیان مدل رگرسیون خطی چندگانه با نماد ماتریسی، برآوردهای OLS و درست نمایی ماکسیمم پارامترها، ویژگی برآوردگرها، برآورد ضرایب مدل رگرسیون خطی چندگانه با متغیرهای استانداردشده و تفسیر آن، جدول آنالیز واریانس، آزمونهای معنیداری ضرایب مدل، پذیرههای زیربنایی مدل رگرسیون چندگانه، ضریب تعیین، مشتقات آن و تعبیر آنها. همبستگیهای جزئی، روشهای گزینش متغیرهای توضیحی در مدل رگرسیون خطی چندگانه )انواع روشها: هم ورود، پیش رو، پس رو، قدمبهقدم(، معرفی رویکرد تائیدی. معیارهای مختلف در انتخاب مدل ) Cp ، مالوس، PRESS ، AIC ) تبدیل برخی از مدلهای رگرسیون غیرخطی )برحسب متغیرها( به مدل خطی استفاده از حداقل یکی از نرمافزارهای رایج آماری و یا ریاضی توصیه میشود.
9 نحوه ارزشیابی - تمرین های تحویلی، کار در کلاس و حضور و غیاب: 6 نمره - پایان ترم: 14 نمره