| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس در زمره دروس جبرانی دوره دکتری حکمت متعالیه محسوب میشود و عمدتا برای تعمیق نگرش وجودشناختی دانشجویان ارائه میشود. |
| 2 |
هدف کلی |
هدف اصلی درس، آشنائی بیشتر دانشجویان نسبت به مبانی حکمت متعالیه و تعمیق فهم ایشان نسبت به مباحث وجودشناسی و احکام کلی وجود است. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
شناخت و آشنائی با کلیات و مبانی حکمت صدرائی و مباحث وجودشناسی حکمت متعالیه در حد کتاب نهایه و شواهد الربوبیه و نمط 4 و 5 اشارات و بخش دوم کتاب حکمت الاشراق است. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
شناخت تحلیلی و دستگاهی از بخش احکام کلیه وجود اسفار بویژه مبحث اصالت و وحدت حقیقت وجود و وحدت تشکیکی و وحدت انبساطی و وحدت شخصیه آن. |
| 5 |
روش تدریس |
ارائه تبیینی و تحلیلی مباحث در کلاس، استفاده از روش گفتگو محور ، ارائه تکلیف تحقیقی در هر جلسه و تحقیق پایانی ترم، ارائه سمینار توسط دانشجویان |
| 6 |
وظایف دانشجو |
1- مطالعه قبلی درس،
2- مطالعه آخرین مقالات پژوهشی در باره موضوع درس و ارائه خلاصه تحلیلی و انتقادی از آنها در هر جلسه
3- مراجعه به منابع و ارجاعات علمی درس در کلاس |
| 7 |
منبع |
کتاب اسفار اربعه جناب ملاصدرا جلد 1و 2 |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
استفاده از فضای مجازی و سیستم vu برای تبادل نظر و ارسال و بررسی تکالیف کلاسی
تخته وایتبرد و امکانات سیستم ویدئو پروژکتور برای ارائه تکالیف و پاورپونت در کلاس |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی بر مبنای کمیت و کیفیت انجام تکالیف کلاسی، آزمون نیم ترم، حضور فعال در کلاس، کیفیت ارائه سمینار کلاسی، آزمون پایان ترم، تحقیق پایان ترم |