| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به ارزش دو واحد نظری، جزو دروس پایه ی دانشجویان رشته مهندسی طبیعت است که دانشجویان در اولین نیمسال تحصیلی پس از ورود به دانشگاه، آنرا می گذرانند و پیشنیاز چندین درس مرتبط با علم اکولوژی است. |
| 2 |
هدف کلی |
یادگیری مفاهیم بنیادین علم اکولوژی و ارتقای دانش شناختی دانشجویان در حیطه ی اکولوژی از اهداف اصلی این درس است. دانش آموختگان این رشته به عنوان «طبیعت شناس»، بیش از هر علمی، به اکولوژی نیاز دارند. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
این درس جزو اولین دروسی است که دانشجویان در دانشگاه می گذرانند. البته پاره ای مطالب که آنان در مقطع دبیرستان از طریق دروس زیست شناسی، جغرافیا و فیزیک خوانده اند، به یادگیری بهتر این مطالب یاری می رساند. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
انتقال مفاهیم اصلی، تعاریف پرکاربرد و نظریه های بنیادین علم اکولوژی و آماده سازی دانشجویان برای یادگیری مطالب بعدی در سایر دروس، از اهداف اصلی این درس است. |
| 5 |
اهداف یادگیری |
طرح مفاهیم اولیه، علت اهمیت دانش اکولوژی به عنوان واسطه ی شناخت طبیعت ارتباط آن با سایر علوم |
| 6 |
اهداف یادگیری |
طرح مفاهیم اولیه، علت اهمیت دانش اکولوژی به عنوان واسطه ی شناخت طبیعت ارتباط آن با سایر علوم |
| 7 |
اهداف یادگیری |
تعریف جایگاه و هویت اکولوژی در درون علوم تجربی و شاخص های مشترک یا متمایز کننده آن با علوم مجاور به ویژه زیست شناسی. |
| 8 |
اهداف یادگیری |
تعریف جایگاه و هویت اکولوژی در درون علوم تجربی و شاخص های مشترک یا متمایز کننده آن با علوم مجاور به ویژه زیست شناسی. |
| 9 |
اهداف یادگیری |
تشریح سطوح مطالعاتی در دانش زیست شناسی بطور عام و مرزبندی با اکولوژی.
تعریف و تشریح |
| 10 |
اهداف یادگیری |
تشریح وضعیت پراکنش و فراوانی از دیدگاه اکولوژی به عنوان دو محور اساسی در شناخت طبیعت و ویژگی های روابط اکولوژیک |
| 11 |
اهداف یادگیری |
تشریح مهمترین عوامل اقلیمی که کنترل کننده ی پراکنش و فراوانی زیست مندان هستند مانند نور، دما و بارش. |
| 12 |
اهداف یادگیری |
تأثیر توپوگرافی به عنوان یک عامل ثانویه بر میزان فراهمی عوامل اولیه و بازپخش منابع و در نتیجه تأثیرگذاری بر پراکنش و فراوانی |
| 13 |
اهداف یادگیری |
روند تغییر تدریجی عوامل محیطی و بر همکنش آنان که بر طیف پراکنش زیستمندان تأثیر می گذارد.
تجمع نقطه ای و غیرعادی منابع که بر پراکنش زیستمندان تأثیر می گذارد. |
| 14 |
اهداف یادگیری |
تشریح مهمترین هم کنشی های درون گونه ای و بین گونه ای از قبیل همیاری، هم سفرگی و رقابت و تأثیر آنها بر تسهیل یا محدودیت پراکنش زیستمندان |
| 15 |
اهداف یادگیری |
تشریح مفهوم بنیادی آشیان اکولوژیک و نقش تکامل و سازگاری در گسترش نیچ های اکولوژیک یا اشغال آشیان های جدید |
| 16 |
اهداف یادگیری |
بیان مفاهیم بنیادی ژئواکولوژیک که بر پراکنش و فراوانی گونه ها تأثیر می گذارد. |
| 17 |
اهداف یادگیری |
تشریح قوانین مربوط به حاشیه های میدان اکولوژیک. شدتی از وفور منابع که کمبود یا بیشبود آنها موجب محدودیت انتشار گونه ها می شود. |
| 18 |
اهداف یادگیری |
تشریح مکانیزم عملکرد سازگاری در گسترش میدان اکولوژیک گونه ها.
نحوه ی ایجاد اکوتیپ ها به عنوان بخشی از مکانیزم سازگاری و حرکت به سمت گونه زایی.
تعریف نواحی اکوتون و دلیل اهمیت آنها از منظر اکولوژی. |
| 19 |
اهداف یادگیری |
تشریح مفهوم توالی و چگونگی جایگزینی و جانشینی گونه ها و اهمیت آن در درک مفاهیم دینامیک پوشش گیاهی. |
| 20 |
اهداف یادگیری |
بیان مفهوم نیروی درون زاد پیش برنده ی توالی به عنوان عامل اصلی جانشینی جمعیت ها.
الگوهای توالی و انواع آن در شرایط محیطی متفاوت. |
| 21 |
اهداف یادگیری |
تشریح مکانیزم لگام کنندگی و لگام شوندگی موجودات زنده که موجب تعادل پویا در اکوسیستم شده و از طغیان یا انقراض گونه ها جلوگیری می کند. |
| 22 |
اهداف یادگیری |
تشریح مکانیزم لگام کنندگی و لگام شوندگی موجودات زنده که موجب تعادل پویا در اکوسیستم شده و از طغیان یا انقراض گونه ها جلوگیری می کند. |
| 23 |
اهداف یادگیری |
تشریح سیر جریان انرژی در درون اکوسیستم که به واسطه اطلاعات موجود در سیستم موجب تبدیل آن به ماده و جریان آن در هرم های غذایی و زیستی می شود. |
| 24 |
روش تدریس |
برای این درس، جزوه ی مدون و محتوای دیجیتال تنظیم شده است و مطالب درسی از طریق نرم افزار برگزاری کلاس های مجازی تدریس شده و سپس محتوای مربوطه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. پرسش و پاسخ های خارج از کلاس، توضیحات تکمیلی و رفع ابهام ها از طریق کانال ارتباطی با دانشجویان (نرم افزار واتساپ) انجام می شود. |
| 25 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 26 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 27 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 28 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 29 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 30 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 31 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 32 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 33 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 34 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 35 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 36 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 37 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 38 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 39 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 40 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 41 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 42 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 43 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
| 44 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 45 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 46 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 47 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 48 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 49 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 50 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 51 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 52 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 53 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 54 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 55 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 56 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 57 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 58 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 59 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 60 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 61 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 62 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 63 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
| 64 |
منبع |
کتاب اکولوژی - عبدالحسین وهاب زاده
کتاب اکولوژی عمومی - رضا قربانی
کتاب اکولوژی - محمد رضا اردکانی
مقالات تخصصی |
| 65 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 66 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 67 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 68 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 69 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 70 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 71 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 72 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 73 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 74 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 75 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 76 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 77 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 78 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 79 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 80 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 81 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 82 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 83 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 84 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
| 85 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 86 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 87 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 88 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 89 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 90 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 91 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 92 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 93 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 94 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 95 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 96 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 97 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 98 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 99 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 100 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 101 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 102 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 103 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
| 104 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |