1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به ارزش دو واحد نظری، جزو دروس پایه ی دانشجویان رشته مهندسی طبیعت است که دانشجویان در اولین نیمسال تحصیلی پس از ورود به دانشگاه، آنرا می گذرانند و پیشنیاز چندین درس مرتبط با علم اکولوژی است. |
2 |
هدف کلی |
یادگیری مفاهیم بنیادین علم اکولوژی و ارتقای دانش شناختی دانشجویان در حیطه ی اکولوژی از اهداف اصلی این درس است. دانش آموختگان این رشته به عنوان «طبیعت شناس»، بیش از هر علمی، به اکولوژی نیاز دارند. |
3 |
شایستگی های پایه |
این درس جزو اولین دروسی است که دانشجویان در دانشگاه می گذرانند. البته پاره ای مطالب که آنان در مقطع دبیرستان از طریق دروس زیست شناسی، جغرافیا و فیزیک خوانده اند، به یادگیری بهتر این مطالب یاری می رساند. |
4 |
اهداف یادگیری |
انتقال مفاهیم اصلی، تعاریف پرکاربرد و نظریه های بنیادین علم اکولوژی و آماده سازی دانشجویان برای یادگیری مطالب بعدی در سایر دروس، از اهداف اصلی این درس است. |
5 |
اهداف یادگیری |
طرح مفاهیم اولیه، علت اهمیت دانش اکولوژی به عنوان واسطه ی شناخت طبیعت ارتباط آن با سایر علوم |
6 |
اهداف یادگیری |
طرح مفاهیم اولیه، علت اهمیت دانش اکولوژی به عنوان واسطه ی شناخت طبیعت ارتباط آن با سایر علوم |
7 |
اهداف یادگیری |
تعریف جایگاه و هویت اکولوژی در درون علوم تجربی و شاخص های مشترک یا متمایز کننده آن با علوم مجاور به ویژه زیست شناسی. |
8 |
اهداف یادگیری |
تعریف جایگاه و هویت اکولوژی در درون علوم تجربی و شاخص های مشترک یا متمایز کننده آن با علوم مجاور به ویژه زیست شناسی. |
9 |
اهداف یادگیری |
تشریح سطوح مطالعاتی در دانش زیست شناسی بطور عام و مرزبندی با اکولوژی.
تعریف و تشریح |
10 |
اهداف یادگیری |
تشریح وضعیت پراکنش و فراوانی از دیدگاه اکولوژی به عنوان دو محور اساسی در شناخت طبیعت و ویژگی های روابط اکولوژیک |
11 |
اهداف یادگیری |
تشریح مهمترین عوامل اقلیمی که کنترل کننده ی پراکنش و فراوانی زیست مندان هستند مانند نور، دما و بارش. |
12 |
اهداف یادگیری |
تأثیر توپوگرافی به عنوان یک عامل ثانویه بر میزان فراهمی عوامل اولیه و بازپخش منابع و در نتیجه تأثیرگذاری بر پراکنش و فراوانی |
13 |
اهداف یادگیری |
روند تغییر تدریجی عوامل محیطی و بر همکنش آنان که بر طیف پراکنش زیستمندان تأثیر می گذارد.
تجمع نقطه ای و غیرعادی منابع که بر پراکنش زیستمندان تأثیر می گذارد. |
14 |
اهداف یادگیری |
تشریح مهمترین هم کنشی های درون گونه ای و بین گونه ای از قبیل همیاری، هم سفرگی و رقابت و تأثیر آنها بر تسهیل یا محدودیت پراکنش زیستمندان |
15 |
اهداف یادگیری |
تشریح مفهوم بنیادی آشیان اکولوژیک و نقش تکامل و سازگاری در گسترش نیچ های اکولوژیک یا اشغال آشیان های جدید |
16 |
اهداف یادگیری |
بیان مفاهیم بنیادی ژئواکولوژیک که بر پراکنش و فراوانی گونه ها تأثیر می گذارد. |
17 |
اهداف یادگیری |
تشریح قوانین مربوط به حاشیه های میدان اکولوژیک. شدتی از وفور منابع که کمبود یا بیشبود آنها موجب محدودیت انتشار گونه ها می شود. |
18 |
اهداف یادگیری |
تشریح مکانیزم عملکرد سازگاری در گسترش میدان اکولوژیک گونه ها.
نحوه ی ایجاد اکوتیپ ها به عنوان بخشی از مکانیزم سازگاری و حرکت به سمت گونه زایی.
تعریف نواحی اکوتون و دلیل اهمیت آنها از منظر اکولوژی. |
19 |
اهداف یادگیری |
تشریح مفهوم توالی و چگونگی جایگزینی و جانشینی گونه ها و اهمیت آن در درک مفاهیم دینامیک پوشش گیاهی. |
20 |
اهداف یادگیری |
بیان مفهوم نیروی درون زاد پیش برنده ی توالی به عنوان عامل اصلی جانشینی جمعیت ها.
الگوهای توالی و انواع آن در شرایط محیطی متفاوت. |
21 |
اهداف یادگیری |
تشریح مکانیزم لگام کنندگی و لگام شوندگی موجودات زنده که موجب تعادل پویا در اکوسیستم شده و از طغیان یا انقراض گونه ها جلوگیری می کند. |
22 |
اهداف یادگیری |
تشریح مکانیزم لگام کنندگی و لگام شوندگی موجودات زنده که موجب تعادل پویا در اکوسیستم شده و از طغیان یا انقراض گونه ها جلوگیری می کند. |
23 |
اهداف یادگیری |
تشریح سیر جریان انرژی در درون اکوسیستم که به واسطه اطلاعات موجود در سیستم موجب تبدیل آن به ماده و جریان آن در هرم های غذایی و زیستی می شود. |
24 |
روش تدریس |
برای این درس، جزوه ی مدون و محتوای دیجیتال تنظیم شده است و مطالب درسی از طریق نرم افزار برگزاری کلاس های مجازی تدریس شده و سپس محتوای مربوطه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. پرسش و پاسخ های خارج از کلاس، توضیحات تکمیلی و رفع ابهام ها از طریق کانال ارتباطی با دانشجویان (نرم افزار واتساپ) انجام می شود. |
25 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
26 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
27 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
28 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
29 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
30 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
31 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
32 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
33 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
34 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
35 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
36 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
37 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
38 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
39 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
40 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
41 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
42 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
43 |
روش تدریس |
تدریس مجازی + جزوه ی درسی + فیلم آموزشی + پرسش و پاسخ در واتساپ |
44 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
45 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
46 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
47 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
48 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
49 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
50 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
51 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
52 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
53 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
54 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
55 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
56 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
57 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
58 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
59 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
60 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
61 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
62 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
63 |
وظایف دانشجو |
شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله |
64 |
منبع |
کتاب اکولوژی - عبدالحسین وهاب زاده
کتاب اکولوژی عمومی - رضا قربانی
کتاب اکولوژی - محمد رضا اردکانی
مقالات تخصصی |
65 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
66 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
67 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
68 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
69 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
70 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
71 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
72 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
73 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
74 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
75 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
76 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
77 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
78 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
79 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
80 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
81 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
82 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
83 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
84 |
مواد و امکانات آموزشی |
رایانه + نرم افزارهای تخصصی برگزاری کلاس های مجازی |
85 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
86 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
87 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
88 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
89 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
90 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
91 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
92 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
93 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
94 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
95 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
96 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
97 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
98 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
99 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
100 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
101 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
102 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
103 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |
104 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی |