| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس تخصصی الزامی از مجموعه دروس مصوب رشته مهندسی طبیعت به ارزش سه واحد شامل دو واحد نظری و یک واحد نظری. |
| 2 |
هدف کلی |
آموزش تکنیک های گردآوری داده های میدانی از پوشش گیاهی و روش های پردازش داده ها.
ارتقای مهارت های دانشجویان در حوزه اکولوژی کمّی. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
دانش عمومی اکولوژی، دانش تخصصی در زمینه اکولوژی مرتع. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
در این درس دانشجویان شیوه های میدانی گردآوری داده از اجزای اکوسیستم مرتعی به ویژه پوشش گیاهی را می آموزند. |
| 5 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود.
واحد عملی بصورت یک بازدید یک یا دو روزه از منطقه ای مناسب انجام خواهد شد و دانشجویان تمام آموزه های کلاسی را بصورت عملی تمرین خواهند کرد. |
| 6 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 7 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 8 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 9 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 10 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 11 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 12 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 13 |
روش تدریس |
-- |
| 14 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 15 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 16 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 17 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 18 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 19 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 20 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 21 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
| 22 |
روش تدریس |
واحد عملی بصورت یک بازدید یک یا دو روزه از منطقه ای مناسب انجام خواهد شد و دانشجویان تمام آموزه های کلاسی را بصورت عملی تمرین خواهند کرد. |
| 23 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط.
شرکت در بازدید میدانی و تمرین عملی مباحث کلاسی، تکمیل جداول و فرم های داده ریزی میدانی و تنظیم گزارش کار. |
| 24 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 25 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 26 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 27 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 28 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 29 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 30 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 31 |
وظایف دانشجو |
-- |
| 32 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 33 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 34 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 35 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 36 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 37 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 38 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 39 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
| 40 |
وظایف دانشجو |
شرکت در بازدید میدانی و تمرین عملی مباحث کلاسی، تکمیل جداول و فرم های داده ریزی میدانی و تنظیم گزارش کار. |
| 41 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 42 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 43 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 44 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 45 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 46 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 47 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 48 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 49 |
منبع |
-- |
| 50 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 51 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 52 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 53 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 54 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 55 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 56 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 57 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
| 58 |
منبع |
-- |
| 59 |
مواد و امکانات آموزشی |
واحد نظری: کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور.
واحد عملی: خودروی مناسب، تجهیزات اندازه گیری صحرایی، محل اقامت. |
| 60 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 61 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 62 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 63 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 64 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 65 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 66 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 67 |
مواد و امکانات آموزشی |
-- |
| 68 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 69 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 70 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 71 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 72 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 73 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 74 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 75 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
| 76 |
مواد و امکانات آموزشی |
خودروی مناسب، تجهیزات اندازه گیری صحرایی، محل اقامت |
| 77 |
نحوه ارزشیابی |
واحد نظری: آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم.
واحد نظری: شرکت در بازدید میدانی، اندازه گیری عملی پارامترهای پوشش گیاهی، تکمیل برگه های داده ریزی صحرایی، پردازش داده ها و تنظیم گزارش نهایی. |
| 78 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 79 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 80 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 81 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 82 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 83 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 84 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 85 |
نحوه ارزشیابی |
-- |
| 86 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 87 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 88 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 89 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 90 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 91 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 92 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 93 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
| 94 |
نحوه ارزشیابی |
شرکت در بازدید میدانی، اندازه گیری عملی پارامترهای پوشش گیاهی، تکمیل برگه های داده ریزی صحرایی، پردازش داده ها و تنظیم گزارش نهایی |
| 95 |
اهداف یادگیری |
تشریح دلایل و ضرورت سنجش های کمّی و ارتباط آن با پردازش اطلاعات و تولید دانش به ویژه مهندسی پوشش های گیاهی. |
| 96 |
اهداف یادگیری |
واژه شناسی سنجش و ارزیابی مراتع و بیان مفاهیم بنیادی و پرتکرار در اندازه گیری. |
| 97 |
اهداف یادگیری |
تشریح گام به گام تدوین و تنظیم یک برنامه اندازه گیری و ارزیابی پوشش گیاهی و سایر اجزای اکوسیستم مرتعی. |
| 98 |
اهداف یادگیری |
تشریح دلایل اهمیت نمونه گیری در گردآوری داده از جمعیت آماری و روش های مختلف نمونه گیری.
اهمیت دقت و صحت در نمونه گیری و روش های به حداکثر رساندن آنها. |
| 99 |
اهداف یادگیری |
تشریح روش های پراکندن واحدهای نمونه در سطح جمعیت آماری جهت بهینه کردن داده های گردآوری شده از نظر دقت، صحت و زمان. |
| 100 |
اهداف یادگیری |
بهترین زمان گردآوری داده ها با توجه به ویژگی های زیستی جوامع گیاهی. تشریح روش های دستیابی به بهترین حجم نمونه گیری. |
| 101 |
اهداف یادگیری |
تشریح روش های ترسیمی و محاسباتی برای تعیین تعداد واحد نمونه لازم برای یک نمونه گیری دقیق و صحیح. |
| 102 |
اهداف یادگیری |
-- |
| 103 |
اهداف یادگیری |
تشریح کلیات پارامترهای قابل سنجش در واحدهای نمونه به ویژه متغیرهای پوشش گیاهی.
روش های اندازه گیری و محاسبه فراوانی به عنوان یکی از سریع ترین و ساده ترین متغیرهای قابل سنجش در واحد نمونه. |
| 104 |
اهداف یادگیری |
تشریح روش های مبتنی بر سطح (کوتدرات و پلات) و روش های فاصله ای اندازه گیری و محاسبه تراکم گونه های گیاهی. |
| 105 |
اهداف یادگیری |
بیان مفاهیم و تشریح مهمترین روش های اندازه گیری پوشش گیاهی شامل روش های مبتنی بر کوادرات، روش های برخورد خطی و رو شهای نقطه ای. |
| 106 |
اهداف یادگیری |
تشریح انواع روش های سنجش تولید نظیر روش برآورد چشمی، روش دابنمایر، تکنیک آدلاید، استفاده از تصاویر ماهواره ای. |
| 107 |
اهداف یادگیری |
نحوه محاسبه سهم هرگونه از کل تولید یا پوشش و دستیابی به درصد ترکیب. تعیین ظرفیت چرایی بر مبنای میزان تولید سالانه و ظریب برداشت مجاز. |
| 108 |
اهداف یادگیری |
تشریح تعدای از روش های سنجش میزان بهره برداری از تولید سالانه و مقایسه با مقدار مجاز. |
| 109 |
اهداف یادگیری |
تشریح روش های ارزیابی وضعیت مرتع که از گذشته مورد استفاده بوده اند مانند روش مقایسه با کلیماکس، روش چهار فاکتوری و روش شش فاکتوری. |
| 110 |
اهداف یادگیری |
بیان مفاهیم مرتبط با پایش وضعیت و گرایش مرتع. تشریح روش ترازوی گرایش و نقش آن در انتخاب استراتژی های مدیریت مراتع. |
| 111 |
اهداف یادگیری |
تمرین و تقویت مهارت های عملی دانشجویان در خصوص آموزه های مطرح شده در کلاس. |