1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس تخصصی الزامی از مجموعه دروس مصوب رشته مهندسی طبیعت به ارزش سه واحد شامل دو واحد نظری و یک واحد نظری. |
2 |
هدف کلی |
آموزش تکنیک های گردآوری داده های میدانی از پوشش گیاهی و روش های پردازش داده ها.
ارتقای مهارت های دانشجویان در حوزه اکولوژی کمّی. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانش عمومی اکولوژی، دانش تخصصی در زمینه اکولوژی مرتع. |
4 |
اهداف یادگیری |
در این درس دانشجویان شیوه های میدانی گردآوری داده از اجزای اکوسیستم مرتعی به ویژه پوشش گیاهی را می آموزند. |
5 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود.
واحد عملی بصورت یک بازدید یک یا دو روزه از منطقه ای مناسب انجام خواهد شد و دانشجویان تمام آموزه های کلاسی را بصورت عملی تمرین خواهند کرد. |
6 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
7 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
8 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
9 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
10 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
11 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
12 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
13 |
روش تدریس |
-- |
14 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
15 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
16 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
17 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
18 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
19 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
20 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
21 |
روش تدریس |
واحد نظری به صورت تدریس کلاسی در قالب ارایه جزوه درسی بصورت پاورپوینت همراه با تصاویر و مثالهای مرتبط برگزار می شود. |
22 |
روش تدریس |
واحد عملی بصورت یک بازدید یک یا دو روزه از منطقه ای مناسب انجام خواهد شد و دانشجویان تمام آموزه های کلاسی را بصورت عملی تمرین خواهند کرد. |
23 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط.
شرکت در بازدید میدانی و تمرین عملی مباحث کلاسی، تکمیل جداول و فرم های داده ریزی میدانی و تنظیم گزارش کار. |
24 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
25 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
26 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
27 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
28 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
29 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
30 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
31 |
وظایف دانشجو |
-- |
32 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
33 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
34 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
35 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
36 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
37 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
38 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
39 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های درس و مشارکت در مباحث مربوطه، حل تمرین های مرتبط. |
40 |
وظایف دانشجو |
شرکت در بازدید میدانی و تمرین عملی مباحث کلاسی، تکمیل جداول و فرم های داده ریزی میدانی و تنظیم گزارش کار. |
41 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
42 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
43 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
44 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
45 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
46 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
47 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
48 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
49 |
منبع |
-- |
50 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
51 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
52 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
53 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
54 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
55 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
56 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
57 |
منبع |
کتاب اندازه گیری و ارزیابی مراتع. دکتر ارزانی، دکتر عابدی
کتاب اصول و روش های مرتعداری. ترجمه دکتر مصداقی
کتاب مرتعداری در ایران. دکتر مصداقی
کتاب توصیف و تحلیل پوشش گیاهی. ترجمه دکتر مصداقی |
58 |
منبع |
-- |
59 |
مواد و امکانات آموزشی |
واحد نظری: کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور.
واحد عملی: خودروی مناسب، تجهیزات اندازه گیری صحرایی، محل اقامت. |
60 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
61 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
62 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
63 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
64 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
65 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
66 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
67 |
مواد و امکانات آموزشی |
-- |
68 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
69 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
70 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
71 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
72 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
73 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
74 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
75 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس مجهز به رایانه و پروژکتور |
76 |
مواد و امکانات آموزشی |
خودروی مناسب، تجهیزات اندازه گیری صحرایی، محل اقامت |
77 |
نحوه ارزشیابی |
واحد نظری: آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم.
واحد نظری: شرکت در بازدید میدانی، اندازه گیری عملی پارامترهای پوشش گیاهی، تکمیل برگه های داده ریزی صحرایی، پردازش داده ها و تنظیم گزارش نهایی. |
78 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
79 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
80 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
81 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
82 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
83 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
84 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
85 |
نحوه ارزشیابی |
-- |
86 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
87 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
88 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
89 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
90 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
91 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
92 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
93 |
نحوه ارزشیابی |
آزمون میان ترم، آزمون نهایی. نمره ویژه برای مشارکت فعال در کلاس و عدم غیبت در طول ترم |
94 |
نحوه ارزشیابی |
شرکت در بازدید میدانی، اندازه گیری عملی پارامترهای پوشش گیاهی، تکمیل برگه های داده ریزی صحرایی، پردازش داده ها و تنظیم گزارش نهایی |
95 |
اهداف یادگیری |
تشریح دلایل و ضرورت سنجش های کمّی و ارتباط آن با پردازش اطلاعات و تولید دانش به ویژه مهندسی پوشش های گیاهی. |
96 |
اهداف یادگیری |
واژه شناسی سنجش و ارزیابی مراتع و بیان مفاهیم بنیادی و پرتکرار در اندازه گیری. |
97 |
اهداف یادگیری |
تشریح گام به گام تدوین و تنظیم یک برنامه اندازه گیری و ارزیابی پوشش گیاهی و سایر اجزای اکوسیستم مرتعی. |
98 |
اهداف یادگیری |
تشریح دلایل اهمیت نمونه گیری در گردآوری داده از جمعیت آماری و روش های مختلف نمونه گیری.
اهمیت دقت و صحت در نمونه گیری و روش های به حداکثر رساندن آنها. |
99 |
اهداف یادگیری |
تشریح روش های پراکندن واحدهای نمونه در سطح جمعیت آماری جهت بهینه کردن داده های گردآوری شده از نظر دقت، صحت و زمان. |
100 |
اهداف یادگیری |
بهترین زمان گردآوری داده ها با توجه به ویژگی های زیستی جوامع گیاهی. تشریح روش های دستیابی به بهترین حجم نمونه گیری. |
101 |
اهداف یادگیری |
تشریح روش های ترسیمی و محاسباتی برای تعیین تعداد واحد نمونه لازم برای یک نمونه گیری دقیق و صحیح. |
102 |
اهداف یادگیری |
-- |
103 |
اهداف یادگیری |
تشریح کلیات پارامترهای قابل سنجش در واحدهای نمونه به ویژه متغیرهای پوشش گیاهی.
روش های اندازه گیری و محاسبه فراوانی به عنوان یکی از سریع ترین و ساده ترین متغیرهای قابل سنجش در واحد نمونه. |
104 |
اهداف یادگیری |
تشریح روش های مبتنی بر سطح (کوتدرات و پلات) و روش های فاصله ای اندازه گیری و محاسبه تراکم گونه های گیاهی. |
105 |
اهداف یادگیری |
بیان مفاهیم و تشریح مهمترین روش های اندازه گیری پوشش گیاهی شامل روش های مبتنی بر کوادرات، روش های برخورد خطی و رو شهای نقطه ای. |
106 |
اهداف یادگیری |
تشریح انواع روش های سنجش تولید نظیر روش برآورد چشمی، روش دابنمایر، تکنیک آدلاید، استفاده از تصاویر ماهواره ای. |
107 |
اهداف یادگیری |
نحوه محاسبه سهم هرگونه از کل تولید یا پوشش و دستیابی به درصد ترکیب. تعیین ظرفیت چرایی بر مبنای میزان تولید سالانه و ظریب برداشت مجاز. |
108 |
اهداف یادگیری |
تشریح تعدای از روش های سنجش میزان بهره برداری از تولید سالانه و مقایسه با مقدار مجاز. |
109 |
اهداف یادگیری |
تشریح روش های ارزیابی وضعیت مرتع که از گذشته مورد استفاده بوده اند مانند روش مقایسه با کلیماکس، روش چهار فاکتوری و روش شش فاکتوری. |
110 |
اهداف یادگیری |
بیان مفاهیم مرتبط با پایش وضعیت و گرایش مرتع. تشریح روش ترازوی گرایش و نقش آن در انتخاب استراتژی های مدیریت مراتع. |
111 |
اهداف یادگیری |
تمرین و تقویت مهارت های عملی دانشجویان در خصوص آموزه های مطرح شده در کلاس. |