طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به ارزش دو واحد نظری، جزو دروس پایه ی دانشجویان رشته مهندسی طبیعت است که دانشجویان در اولین نیمسال تحصیلی پس از ورود به دانشگاه، آنرا می گذرانند و پیشنیاز چندین درس مرتبط با علم اکولوژی است.
2 هدف کلی یادگیری مفاهیم بنیادین علم اکولوژی و ارتقای دانش شناختی دانشجویان در حیطه ی اکولوژی از اهداف اصلی این درس است. دانش آموختگان این رشته به عنوان «طبیعت شناس»، بیش از هر علمی، به اکولوژی نیاز دارند.
3 شایستگی های پایه این درس جزو اولین دروسی است که دانشجویان در دانشگاه می گذرانند. البته پاره ای مطالب که آنان در مقطع دبیرستان از طریق دروس زیست شناسی، جغرافیا و فیزیک خوانده اند، به یادگیری بهتر این مطالب یاری می رساند.
4 اهداف یادگیری انتقال مفاهیم اصلی، تعاریف پرکاربرد و نظریه های بنیادین علم اکولوژی و آماده سازی دانشجویان برای یادگیری مطالب بعدی در سایر دروس، از اهداف اصلی این درس است.
5 اهداف یادگیری تشریح مکانیزم لگام کنندگی و لگام شوندگی موجودات زنده که موجب تعادل پویا در اکوسیستم شده و از طغیان یا انقراض گونه ها جلوگیری می کند.
6 اهداف یادگیری طرح مفاهیم اولیه، علت اهمیت دانش اکولوژی به عنوان واسطه ی شناخت طبیعت ارتباط آن با سایر علوم
7 اهداف یادگیری تعریف جایگاه و هویت اکولوژی در درون علوم تجربی و شاخص های مشترک یا متمایز کننده آن با علوم مجاور به ویژه زیست شناسی.
8 اهداف یادگیری تشریح سطوح مطالعاتی در دانش زیست شناسی بطور عام و مرزبندی با اکولوژی.
9 اهداف یادگیری تشریح وضعیت پراکنش و فراوانی از دیدگاه اکولوژی به عنوان دو محور اساسی در شناخت طبیعت و ویژگی های روابط اکولوژیک
10 اهداف یادگیری تشریح مهمترین عوامل اقلیمی که کنترل کننده ی پراکنش و فراوانی زیست مندان هستند مانند نور، دما و بارش.
11 اهداف یادگیری تأثیر توپوگرافی به عنوان یک عامل ثانویه بر میزان فراهمی عوامل اولیه و بازپخش منابع و در نتیجه تأثیرگذاری بر پراکنش و فراوانی
12 اهداف یادگیری روند تغییر تدریجی عوامل محیطی و بر همکنش آنان که بر طیف پراکنش زیستمندان تأثیر می گذارد. تجمع نقطه ای و غیرعادی منابع که بر پراکنش زیستمندان تأثیر می گذارد.
13 اهداف یادگیری تشریح مهمترین هم کنشی های درون گونه ای و بین گونه ای از قبیل همیاری، هم سفرگی و رقابت و تأثیر آنها بر تسهیل یا محدودیت پراکنش زیستمندان
14 اهداف یادگیری تشریح مفهوم بنیادی آشیان اکولوژیک و نقش تکامل و سازگاری در گسترش نیچ های اکولوژیک یا اشغال آشیان های جدید
15 اهداف یادگیری بیان مفاهیم بنیادی ژئواکولوژیک که بر پراکنش و فراوانی گونه ها تأثیر می گذارد.
16 اهداف یادگیری تشریح قوانین مربوط به حاشیه های میدان اکولوژیک. شدتی از وفور منابع که کمبود یا بیشبود آنها موجب محدودیت انتشار گونه ها می شود.
17 اهداف یادگیری تشریح مکانیزم عملکرد سازگاری در گسترش میدان اکولوژیک گونه ها. نحوه ی ایجاد اکوتیپ ها به عنوان بخشی از مکانیزم سازگاری و حرکت به سمت گونه زایی. تعریف نواحی اکوتون و دلیل اهمیت آنها از منظر اکولوژی.
18 اهداف یادگیری تشریح مفهوم توالی و چگونگی جایگزینی و جانشینی گونه ها و اهمیت آن در درک مفاهیم دینامیک پوشش گیاهی.
19 اهداف یادگیری بیان مفهوم نیروی درون زاد پیش برنده ی توالی به عنوان عامل اصلی جانشینی جمعیت ها. الگوهای توالی و انواع آن در شرایط محیطی متفاوت.
20 اهداف یادگیری تشریح سیر جریان انرژی در درون اکوسیستم که به واسطه اطلاعات موجود در سیستم موجب تبدیل آن به ماده و جریان آن در هرم های غذایی و زیستی می شود.
21 اهداف یادگیری آشنایی با بیوم های شاخص و گسترده خشکی، ویژگی های اکولوژیک هر بیوم و پراکنش جغرافیایی آنها.
22 روش تدریس تدریس منظم بصورت کلاس های هفتگی انجام خواهد شد. برای این درس، جزوه ی مدون تنظیم شده است که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. همچنین متن همراه با عکس و نمودارها نیز به دانشجویان ارایه خواهد شد. پرسش و پاسخ های خارج از کلاس، توضیحات تکمیلی و رفع ابهام ها از طریق کانال ارتباطی با دانشجویان (نرم افزار واتساپ) انجام می شود.
23 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
24 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
25 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
26 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
27 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
28 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
29 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
30 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
31 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
32 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
33 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
34 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
35 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
36 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
37 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
38 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
39 روش تدریس تدریس در کلاس همراه با بحث و تبادل نظر، در صورت لزوم ادامه گفتگو در فضای مجازی
40 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
41 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
42 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
43 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
44 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
45 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
46 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
47 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
48 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
49 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
50 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
51 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
52 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
53 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
54 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
55 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
56 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
57 وظایف دانشجو شرکت فعال در کلاس های درسی مطابق برنامه، شرکت در آزمون های مربوطه و انجام تکالیف محوله
58 منبع کتاب اکولوژی - عبدالحسین وهاب زاده کتاب اکولوژی عمومی - رضا قربانی کتاب اکولوژی - محمد رضا اردکانی مقالات تخصصی
59 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
60 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
61 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
62 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
63 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
64 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
65 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
66 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
67 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
68 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
69 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
70 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
71 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
72 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
73 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
74 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
75 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
76 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه، پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
77 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
78 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
79 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
80 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
81 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
82 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
83 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
84 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
85 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
86 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
87 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
88 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
89 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
90 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
91 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
92 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
93 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی
94 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر از طریق آزمون های متوالی + امتیازدهی به فعالیت های کلاسی