| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درسی دو واحدی از مجموعه دروس تخصصی اصلی رشته مهندسی طبیعت است و گذراندن آن برای همه دانشجویان الزامی است. |
| 2 |
هدف کلی |
این درس از مجموعه دروس شناختی دانشجویان بوده و هدف آن ارتقای دانش شناختی و بالا بردن سطح دانسته های تئوریک و بنیادین دانشجویان است. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
از آنجاکه این درس به دنبال درس اکولوژی عمومی ارایه می شود، مهمترین توانایی پایه ای مورد انتظار در این درس، مباحث عمومی و اساسی اکولوژی به ویژه در سطوح جمعیت، جامعه و اکوسیستم است. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
شناخت کلی اکوسیستم های مرتعی ایران و به ویژه عوامل محیطی و زیستی تأثیرگذار بر آن از مهمترین اهداف این درس است. |
| 5 |
اهداف یادگیری |
تشریح پدیده ی ویژه پوسته های زیستی در خشکبوم ها، انواع آنها و نحوه ی عملکرد و اهمیت آنها در حفظ منابع کمیاب مرتع. |
| 6 |
اهداف یادگیری |
بیان مفاهیم مقدماتی و یادآوری برخی مباحث بنیادین از درس اکولوژی عمومی |
| 7 |
اهداف یادگیری |
مروری بر شاخص ترین تعاریف و طبقه بندی های مراتع در مقیاس جهانی و ملی |
| 8 |
اهداف یادگیری |
مروری بر شاخص ترین تعاریف و طبقه بندی های مراتع در مقیاس جهانی و ملی |
| 9 |
اهداف یادگیری |
بیان شیوه هایی که گیاهان برای سازگاری، بقا و زادآوری در خشکبوم ها در پیش می گیرند به نحوی که به حداکثر کارآیی در شرایط محیطی کم منابع و پرتنش دست پیدا کنند. |
| 10 |
اهداف یادگیری |
تشریح تقسیم بندی سه گانه ی گرایم برای گیاهان که نشان دهنده ی استراتژی آنان در تخصیص بهینه ی منابع در شرایط محیطی گوناگون است. |
| 11 |
اهداف یادگیری |
تشریح استراتژی های گیاهان جهت محافظت از جوانه های رویشی خود در مواجهه با شرایط محیطی مختلف که منجر به پیدایش ریختارهای گیاهی متفاوت می شود. |
| 12 |
اهداف یادگیری |
بیان تاریخچه ی تقسیم بندی های اکولوژیک کشور و تشریح پهنه بندی بیوکلیماتیک پابو برای ایران |
| 13 |
اهداف یادگیری |
نگاهی به ریختارهای پر وسعت و اصلی در عرصه های خشکبوم کشور بر مبنای فورماسیون های اصلی علفزار، بوته زار و درختچه زار |
| 14 |
اهداف یادگیری |
معرفی مهمترین فورماسیون های پوشش گیاهی مراتع کشور در زیست بوم ها و اقلیم های حیاتی ایران |
| 15 |
اهداف یادگیری |
معرفی مهمترین فورماسیون های پوشش گیاهی مراتع کشور در زیست بوم ها و اقلیم های حیاتی ایران |
| 16 |
اهداف یادگیری |
اشاره به چند محیط ویژه در مراتع کشور و پوشش گیاهی خاص آنها نظیر جوامع فرآتوفیت و چمنزارها |
| 17 |
اهداف یادگیری |
تشریح تأثیر پیچیده و متقابل چرای دام و پوشش گیاهی بر یکدیگر و تکامل یافتن هر دو در گذر زمان |
| 18 |
اهداف یادگیری |
تشریح دو استراتژی اصلی گیاهان در مواجهه با چرای دام و شیوه های به حداقل رساندن اثرات چرا بر گیاهان. بیان گیاهانی که از هر یک از دو استراتژی بنیادین بهره می برند. |
| 19 |
اهداف یادگیری |
تشریح آنکه چون وجود پدیده ی چرای انتخابی در دام ها موجب بروز بیشترین اثرات چرای دام ها بر پوشش گیاهی شده و در نهایت سیمای پوشش گیاهی مراتع را به شکل کنونی در آورده است. |
| 20 |
اهداف یادگیری |
بیان مهمترین اثرات مستقیم و غیرمستقیم چرای دام ها بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک و همچنین رژیم هیدرولوژیکی مراتع. |
| 21 |
اهداف یادگیری |
تشریح مکانیزم اثرگذاری چرای دام بر ذخایر و توان گیاهی که در نهایت هدایت کننده ی جهت توالی و دینامیک پوشش گیاهی در مراتع است. |
| 22 |
اهداف یادگیری |
بیان اثرات مستقیم و غیر مستقیم، کوتاه مدت و دراز مدت آتش سوزی بر پوشش گیاهی، خاک و سایر زیستمندان مرتع. |
| 23 |
روش تدریس |
برگزاری کلاس های مجازی آنلاین در ساعات مقرر، تهیه فیلم های آموزشی هر جلسه و بارگذاری در سایت برای دسترسی و استفاده آفلاین، در اختیار گذاشتن جزوه درسی و محتوای اسلایدهای کلاس بطور کامل، برگزاری چهار آزمون ارزشیابی مستمر در طول نیمسال و آزمون نهایی |
| 24 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 25 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 26 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 27 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 28 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 29 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 30 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 31 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 32 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 33 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 34 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 35 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 36 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 37 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 38 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 39 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 40 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 41 |
روش تدریس |
تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم) |
| 42 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس های حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 43 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 44 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 45 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 46 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 47 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 48 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 49 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 50 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 51 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 52 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 53 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 54 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 55 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 56 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 57 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 58 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 59 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 60 |
وظایف دانشجو |
شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی |
| 61 |
منبع |
1- مرتعداری در ایران، تألیف دکتر محمد منصور مصداقی، انتشارات دانشگاه امام رضا
2- مرتع و مرتعداری، تألیف دکتر محمد رضا مقدم، انتشارات دانشگاه تهران
3- اصول و روش های مرتعداری، ترجمه دکتر مصداقی، مرکز نشر دانشگاهی
4- بوم شناسی مرتع، تألیف دکتر حسین آذرنیوند و دکتر زارع چاهوکی، انتشارات دانشگاه تهران
5- مراتع جهان، پیشرفت ها و چشم انداز آینده، ترجمه دکتر حسین ارزانی و همکاران، نشر پونه
6- مدیریت اکولوژیک چرای دام در مراتع، ترجمه و تدوین: دکتر فاضل امیری و دکتر ارزانی، انتشارات دانشگاه آزاد بوشهر
7- چرای هدفمند دام، ترجمه: دکتر ارزانی و مهندس جعفری، انتشارات دانشگاه تهران
8- رابطه گیاه و حیوان، تألیف دکتر پژمان طهماسبی و دکتر ابراهیمی، انتشارات دانشگاه شهرکرد
9- مرتع و مرتعداری در مناطق خشک و بیابانی، تألیف دکتر عباسعلی سندگل، انتشارات دانشگاه جامع علمی- کاربردی
10- بوم شناسی مناطق بیابانی، ترجمه: دکتر حسین آذرنیوند و دکتر ملکیان، انتشارات دانشگاه تهران |
| 62 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 63 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 64 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 65 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 66 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 67 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 68 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 69 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 70 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 71 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 72 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 73 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 74 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 75 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 76 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 77 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 78 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 79 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 80 |
مواد و امکانات آموزشی |
کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید |
| 81 |
نحوه ارزشیابی |
چهار آزمون ارزشیابی مستمر در طول نیمسال، آزمون نهایی، فعالیت های کلاسی و مشارکت در درس |