طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره درسی دو واحدی از مجموعه دروس تخصصی اصلی رشته مهندسی طبیعت است و گذراندن آن برای همه دانشجویان الزامی است.
2 هدف کلی این درس از مجموعه دروس شناختی دانشجویان بوده و هدف آن ارتقای دانش شناختی و بالا بردن سطح دانسته های تئوریک و بنیادین دانشجویان است.
3 شایستگی های پایه از آنجاکه این درس به دنبال درس اکولوژی عمومی ارایه می شود، مهمترین توانایی پایه ای مورد انتظار در این درس، مباحث عمومی و اساسی اکولوژی به ویژه در سطوح جمعیت، جامعه و اکوسیستم است.
4 اهداف یادگیری شناخت کلی اکوسیستم های مرتعی ایران و به ویژه عوامل محیطی و زیستی تأثیرگذار بر آن از مهمترین اهداف این درس است.
5 اهداف یادگیری تشریح پدیده ی ویژه پوسته های زیستی در خشکبوم ها، انواع آنها و نحوه ی عملکرد و اهمیت آنها در حفظ منابع کمیاب مرتع.
6 اهداف یادگیری بیان مفاهیم مقدماتی و یادآوری برخی مباحث بنیادین از درس اکولوژی عمومی
7 اهداف یادگیری مروری بر شاخص ترین تعاریف و طبقه بندی های مراتع در مقیاس جهانی و ملی
8 اهداف یادگیری مروری بر شاخص ترین تعاریف و طبقه بندی های مراتع در مقیاس جهانی و ملی
9 اهداف یادگیری بیان شیوه هایی که گیاهان برای سازگاری، بقا و زادآوری در خشکبوم ها در پیش می گیرند به نحوی که به حداکثر کارآیی در شرایط محیطی کم منابع و پرتنش دست پیدا کنند.
10 اهداف یادگیری تشریح تقسیم بندی سه گانه ی گرایم برای گیاهان که نشان دهنده ی استراتژی آنان در تخصیص بهینه ی منابع در شرایط محیطی گوناگون است.
11 اهداف یادگیری تشریح استراتژی های گیاهان جهت محافظت از جوانه های رویشی خود در مواجهه با شرایط محیطی مختلف که منجر به پیدایش ریختارهای گیاهی متفاوت می شود.
12 اهداف یادگیری بیان تاریخچه ی تقسیم بندی های اکولوژیک کشور و تشریح پهنه بندی بیوکلیماتیک پابو برای ایران
13 اهداف یادگیری نگاهی به ریختارهای پر وسعت و اصلی در عرصه های خشکبوم کشور بر مبنای فورماسیون های اصلی علفزار، بوته زار و درختچه زار
14 اهداف یادگیری معرفی مهمترین فورماسیون های پوشش گیاهی مراتع کشور در زیست بوم ها و اقلیم های حیاتی ایران
15 اهداف یادگیری معرفی مهمترین فورماسیون های پوشش گیاهی مراتع کشور در زیست بوم ها و اقلیم های حیاتی ایران
16 اهداف یادگیری اشاره به چند محیط ویژه در مراتع کشور و پوشش گیاهی خاص آنها نظیر جوامع فرآتوفیت و چمنزارها
17 اهداف یادگیری تشریح تأثیر پیچیده و متقابل چرای دام و پوشش گیاهی بر یکدیگر و تکامل یافتن هر دو در گذر زمان
18 اهداف یادگیری تشریح دو استراتژی اصلی گیاهان در مواجهه با چرای دام و شیوه های به حداقل رساندن اثرات چرا بر گیاهان. بیان گیاهانی که از هر یک از دو استراتژی بنیادین بهره می برند.
19 اهداف یادگیری تشریح آنکه چون وجود پدیده ی چرای انتخابی در دام ها موجب بروز بیشترین اثرات چرای دام ها بر پوشش گیاهی شده و در نهایت سیمای پوشش گیاهی مراتع را به شکل کنونی در آورده است.
20 اهداف یادگیری بیان مهمترین اثرات مستقیم و غیرمستقیم چرای دام ها بر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک و همچنین رژیم هیدرولوژیکی مراتع.
21 اهداف یادگیری تشریح مکانیزم اثرگذاری چرای دام بر ذخایر و توان گیاهی که در نهایت هدایت کننده ی جهت توالی و دینامیک پوشش گیاهی در مراتع است.
22 اهداف یادگیری بیان اثرات مستقیم و غیر مستقیم، کوتاه مدت و دراز مدت آتش سوزی بر پوشش گیاهی، خاک و سایر زیستمندان مرتع.
23 روش تدریس برگزاری کلاس های مجازی آنلاین در ساعات مقرر، تهیه فیلم های آموزشی هر جلسه و بارگذاری در سایت برای دسترسی و استفاده آفلاین، در اختیار گذاشتن جزوه درسی و محتوای اسلایدهای کلاس بطور کامل، برگزاری چهار آزمون ارزشیابی مستمر در طول نیمسال و آزمون نهایی
24 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
25 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
26 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
27 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
28 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
29 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
30 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
31 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
32 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
33 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
34 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
35 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
36 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
37 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
38 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
39 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
40 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
41 روش تدریس تدریس در کلاس با استفاده از اسلاید و پاورپوینت (متن، عکس و فیلم)
42 وظایف دانشجو شرکت در کلاس های حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
43 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
44 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
45 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
46 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
47 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
48 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
49 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
50 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
51 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
52 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
53 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
54 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
55 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
56 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
57 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
58 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
59 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
60 وظایف دانشجو شرکت در کلاس حضوری، مرور مطالب، شرکت در آزمون های ارزشیابی مستمر و آزمون نهایی
61 منبع 1- مرتعداری در ایران، تألیف دکتر محمد منصور مصداقی، انتشارات دانشگاه امام رضا 2- مرتع و مرتعداری، تألیف دکتر محمد رضا مقدم، انتشارات دانشگاه تهران 3- اصول و روش های مرتعداری، ترجمه دکتر مصداقی، مرکز نشر دانشگاهی 4- بوم شناسی مرتع، تألیف دکتر حسین آذرنیوند و دکتر زارع چاهوکی، انتشارات دانشگاه تهران 5- مراتع جهان، پیشرفت ها و چشم انداز آینده، ترجمه دکتر حسین ارزانی و همکاران، نشر پونه 6- مدیریت اکولوژیک چرای دام در مراتع، ترجمه و تدوین: دکتر فاضل امیری و دکتر ارزانی، انتشارات دانشگاه آزاد بوشهر 7- چرای هدفمند دام، ترجمه: دکتر ارزانی و مهندس جعفری، انتشارات دانشگاه تهران 8- رابطه گیاه و حیوان، تألیف دکتر پژمان طهماسبی و دکتر ابراهیمی، انتشارات دانشگاه شهرکرد 9- مرتع و مرتعداری در مناطق خشک و بیابانی، تألیف دکتر عباسعلی سندگل، انتشارات دانشگاه جامع علمی- کاربردی 10- بوم شناسی مناطق بیابانی، ترجمه: دکتر حسین آذرنیوند و دکتر ملکیان، انتشارات دانشگاه تهران
62 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
63 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
64 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
65 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
66 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
67 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
68 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
69 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
70 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
71 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
72 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
73 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
74 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
75 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
76 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
77 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
78 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
79 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
80 مواد و امکانات آموزشی کلاس درس، رایانه و پرژکتور، اتصال اینترنت، تخته سفید
81 نحوه ارزشیابی چهار آزمون ارزشیابی مستمر در طول نیمسال، آزمون نهایی، فعالیت های کلاسی و مشارکت در درس