1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
نقش این درس برای دانشجویان رشته های مختلف علوم انسانی عمدتا از جهت ارتقای بینش تحلیلی و آشنایی با چشم اندازهای نظری و مطالعاتی جامعه شناسی است. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم اصلی، نظریات کلیدی و حوزه های مطالعاتی جامعه شناسی |
3 |
شایستگی های پایه |
برخورداری از مهارت تفکر انتقادی |
4 |
اهداف یادگیری |
بهره مندی از قوه تحلیلی در مواجهه با مسائل و پدیده های اجتماعی و فرهنگی.
توانایی شناسایی و صورت بندی مقدماتی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پدیده های انسانی |
5 |
روش تدریس |
این درس به صورت نظری ارائه می شود. در عین حال مجموعه ای از فعالیت های جانبی داوطلبانه شامل مطالعه آزاد و تدوین گزارش های میدانی ساده جهت افزایش میزان یادگیری دانشجویان مورد توجه است. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم در کلاس، مشارکت فعاللانه در مباحث، پاسخگویی به سوالات موردی و امتحانات هماهنگ، انجام مطالعات فرادرسی مرتبط و تدوین گزارشهای میدانی داوطلبانه |
7 |
منبع |
درآمدی به جامعه شناسی، تألیف بروس کوئن، ترجمه دکتر غلامعباس توسلی و رضا فاضل، انتشارات سمت
مقدمه ای بر جامعه شناسی عمومی، تألیف گی روشه، ترجمه دکتر هما زنجانی زاده، انتشارات سمت
ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی تالیف جوئل شارون، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
با توجه به ماهیت نظری درس جدای از فضای کلاسی مناسب و مجهز به تکنولوژی های آموزشی، مواد و امکانات اختصاصی برای این درس مورد نیاز نیست. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
برگزاری کوئیزهای دوره ای، امتحان میان ترم و پایان ترم. بخشی از امتیاز نهایی نیز به فعالیت های تکمیلی اختصاص خواهد داشت. |