1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس کارتوگرافی به عنوان یکی از درس¬های اصلی کارشناسی مهندسی منابع طبیعی دانش لازم برای تهیه نقشه و تحلیل اطلاعات مکانی مورد نیاز در درس¬های تخصصی را فراهم می¬آورد. همچنین مهارت¬های لازم برای استفاده از نقشه در طبیعت و یافتن عوارض گوناگون را در اختیار دانشجو قرار می¬دهد. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با شکل زمین و سیستم¬های مختصات، آشنایی با انواع نقشه¬ و کاربرد آن در منابع طبیعی، آشنایی با اجزاء نقشه و تهیه نقشه¬های موضوعی منابع طبیعی، اندازه گیری عوارض در نقشه، توجیه نقشه و کاربرد آن در طبیعت. |
3 |
شایستگی های پایه |
دانشجو باید با شکل زمین و عوارض و پدیده¬های طبیعی آشنایی داشته باشد و ضرورت استفاده از نقشه در منابع طبیعی را بداند. |
4 |
اهداف یادگیری |
1ـ آشنایی با علم کارتوگرافی، انواع نقشه و اجزاء نقشه
2ـ آشنایی با شکل زمین، سیستم های تصویر و سیستم¬های مختصات
3ـ کار با نقشه ¬های توپوگرافی و نحوه شناسایی عوارض طبیعی و بستن حوزه آبخیز
4ـ کسب دانش تهیه نقشه¬های موضوعی منابع طبیعی از نقشه¬های توپوگرافی
5ـ آشنایی با تجهیزات توجیه نقشه و کاربرد آن در طبیعت |
5 |
روش تدریس |
بخش تئوری به صورت سخنرانی و ارایه اسلاید ـ بخش عملی کار با نقشه و ارایه تکلیف |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس، مطالعه مستمر مطالب ارایه شده و انجام تکالیف مربوطه |
7 |
منبع |
1- جداری عیوضی، ج. 1385. اصول کارتوگرافی. انتشارات دانشگاه پیام نور. 185ص.
2- زاهدی، م. 1389. کارتوگرافی. انتشارات سمت. 265ص.
3- حسینی، ز.، صارمی نایینی، م. ع. و تازه، م. 1391. کارتوگرافی و فیزیوگرافی در مطالعات منابع طبیعی. انتشارات جهاد دانشگاهی. 280ص.
4- مهدوی، م. 1381. هیدرولوژی کاربردی. ج2. انتشارات دانشگاه تهران. 428ص.
5- علیزاده، ا. اصول هیدرولوژی کاربردی. انتشارات دانشگاه امام رضا. 808ص.
6- http://icaci.org/
7- https://support.garmin.com/support/manuals |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
در بخش نظری کامپیوتر و پروژکتور
در بخش عملی امکانات آزمایشگاهی شامل انواع نقشه های عمومی و موضوعی ـ انواع پلانیمتر و کورویمتر ـ میز نوری و میز نقشه کشی ـ نوشت افزار ترسیم و رنگ¬آمیزی ـ انواع کاغذ ـ GPS ـ قطب نما ـ شیب سنج |
9 |
نحوه ارزشیابی |
بخش تئوری امتحان پایانی (10 نمره) ـ بخش عملی ارایه مجموعه تکالیف در قالب گزارش فیزیوگرافی یک حوزه آبخیز (10 نمره) |