1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس نخستین بخش از اجزاء پازل آشنایی تکمیلی دانشجویان رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد با قواعد و ضوابط استنباط احکام نظام فقهی حقوقی اسلام از طریق مطالعه استدلالی مهم ترین قواعد فهم متن و مباحث الفاظ است |
2 |
هدف کلی |
شناخت استدلالی ضوابط و قواعد استنباط فقه و حقوق اسلامی |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی اجمالی با مباحث الفاظ، آشنایی با زبان عربی جهت قرائت و درک متن |
4 |
اهداف یادگیری |
آگاهی بخشی به دانشجویان در جهت درک استدلالی و تحلیلی قواعد فهم متن |
5 |
روش تدریس |
قرائت متن توسط مدرس به علاوه بهره گیری از دانشجویان در قرائت متون، تبیین مفاد بحث قرائت شده توسط مدرس همراه با دخالت و شرکت دادن دانشجویان در بحث و گفتگو |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور به موقع و منظم در کلاس و بهره گیری منظم از مباحث مطرح، مشارکت فعال در مباحث، پاسخگویی به تکالیف و پرسش های تحقیقی، پیش مطالعه مباحث، ارائه کنفرانس، شرکت در آزمونهای مستمر و پایانی |
7 |
منبع |
منابع اصلی
صدر، محمدباقر (1387). دروس فی علم الاصول، حلقه ثانیه، قم: دار الصدر.
لجنة الفقه المعاصر (1441 ق). الفائق فی الاصول، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه.
مظفر، محمدرضا (1381). اصول الفقه، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
مکارم شیرازی، ناصر (1432 ق). طریق الوصول إلی مهمات علم الاصول، چ 2، قم: دار النشر الامام على بن ابیطالب علیهالسلام.
منابع فرعی
انصاری، مرتضی، (ق 1419). فرائد الاصول، قم: مجمع الفکر الاسلامی.
ایروانی، علی (1380). الاصول فی علم الاصول، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
سیستانی، سید علی (1414 ق). الرافد فی علم الاصول، قم: مکتب آیة الله العظمى السید السیستانی.
صدر، محمدباقر (1387). دروس فی علم الاصول، حلقه ثالثه، قم: دار الصدر.
عابدی سرآسیا، علیرضا، علمی سولا، محمدصادق، علمی سولا، محمدکاظم. (1389). هرمنوتیک و اصول فقه: نگاهی به انواع قصدی گرایی در غرب و مقایسة آن با دیدگاه تفسیری اصولیان شیعه. فقه و اصول، 42(2), صص 84-67،. DOI: 10.22067/FIQH.V0I0.7924
مغنیه، محمدجواد (۱۹۷۵). علم أصول الفقه فی ثوبه الجدید، بیروت: دار العلم للملایین
ملکیان، مصطفی (1384). مباحث الفاظ اصول فقه در میان دانشهای زبانی. نقد و نظر، شماره 38-37، صص.104-71.
نائینی، محمدحسین (1376). فوائد الاصول، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
واعظی، احمد (1379). علم اصول و دیگر شاخههاى زبانى، پژوهش و حوزه، شماره 2، صص 52-34. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
فضای کلاس، تخته وایت برد و هوشمند، ویدئو پروژکتور، نرم افزارهای ارائه نظیر پاورپوینت، کتاب و نرم افزارهای اصولی جهت ارائه متن درس |
9 |
نحوه ارزشیابی |
تکالیف و تحقیق های درسی، امتحان های مستمر، آزمون پایانی |
10 |
فایل |
Pdf File |