دانشجویان 97-98
استاد محترم ابتدا لازم می دانم از زحمات بسیار زیادی که برای یاد دادن و آموزش روش های پژوهش در طول این ترم کشیدید کمال تشکر را بنمایم. شما همیشه صبورانه و با کمال دقت به سوالات دانشجویان پاسخ دادید چه در سایت و تالار گفتگو و چه به صورت حضوری که این ویژگی از نظر بنده فوق العاده مهم و ارزشمند است. از این جهت نیز واقعاً از شما قدردانی می کنم. نکته ای که بنده به عنوان یک خواهش و پیشنهاد دارم اضافه نمودن وقت تحویل تکلیف شماره یک به دو هفته است چرا که از نظر بنده سخت ترین و البته مهم ترین تکلیف است و اشتباه در آن سبب ایجاد اشتباهات پی در پی در انجام تکالیف سلسله وار میشود . که این اشتباهات نیز عمدتاً به دلیل انجام سریع این تکلیف به دو دلیل کمبود وقت واز طرفی ابتدای راه بودن دانشجومیباشد. در نتیجه با اضافه نمودن وقت تکلیف یکی از این دلایل میتواند مرتفع شود.
نکتهی دیگر به نظرم الزامی نمودن دانشجویان در مورد انجام سریع امتحان مجازی است که دانشجویان در فرصت عید به مشاهده فیلم های موجود در سایت اقدام کنند. تا فرصت مشاهده تمام فیلم های لازم قبل ازنگارش نهایی مقالات را داشته باشند.
نکات مثبت:
۱) علاقمندی استاد به موضوع تدریس باعث شده بود که تدریس درس توسط استاد با اشتیاق و علاقه ی بیشتری انجام شود
۲) فیلم های آموزشی و مطالب موجود در سایت مجازی به فهم مفاهیم درسی و همچنین در انجام بهتر تکالیف بسیار کمک کننده بود
۳) پاسخگویی استاد محترم به پرسش های دانشجویان چه در سایت مجازی و چه به صورت ایمیل به موقع انجام می شد و این در رفع مشکلات دانشجویان در مفاهیم درسی بسیار کمک کننده بود
نکات منفی:
زمان کمی برای هر تکلیف داده می شد که باعث میشد دانشجو تمام وقتش را صرف این درس کند و از سایر درسهایش بازبماند
و دوم اینکه اشکالات دانشجویان در تکالیف شان توسط استاد گفته نمی شد و دانشجو نواقص کارش را نمفهمید که بحث آموزشی تکمیل گردد
نکات منفی بیشتر به کمبود زمان در طول یک ترم مربوط می شود و به استاد بر نمی گردد
کلاس درس روش های پژوهشی با اینکه بسیار سخت و مشکل بود ولی بسیار برای نوشتن یک مقاله مفید بود. اگر می شود تمرینها را تقسیم بندی کرد که مثلا تمرین های مشکل مانند کلیدواژه و فعل ها که بسیار وقتگیر و حساس هستند دو هفته طول بکشد بهتر است. زیرا دانشجو فرصت دارد که به راحتی و بدون کمبود تایم به بررسی مقاله بپردازد. اگر اشکالاتی در زمینه پاورپوینت فعل ها وجود داشت چه بهتر بود که به دانشجویان اطلاع داده شود تا ان ها را بتواند در تمرین های بعدی اصلاح کند. درس روش پژوهش درسی پرکار و با جزئیات فراوان است. با تلاشهای استاد مربوط، الحق که جزئیات تمام گنجانده شده است، اهمیت این درس بر کسی پوشیده نیست، ولی برای نتیجه حاصل شدن جدا که باید صبور بود. انتقادی به عملکرد استاد نیست، اما جهت بهبود روند کلاس، پیشنهاد میکنم که ایرادات دانشجو در هر زمینه از فعالیتها بعد از انجام دادن تکالیف به وی ارائه شود تا نقص کار خود را بیابد. ضمن اینکه تکالیف (پروژه)پایانی، سبب شد به شخصه تمام نقایص مربوط به تکالیفم را دریابم. به امید موفقیت روزافزون شما استاد عزیز
----------------------------------
دانشجویان 94-95
از دیدگاه من درس روشهای پژوهشی یکی از دروس مفید در مقطع ارشد بود که توانست تا حدی تواناییهای ارائه، نگارش و جستجو و پژوهش را در ما ایجاد کند. این درس که تقریبا نسبت به سایر دروس متفاوت و منحصر به فرد بود تجربه خوبی را برای من به همراه داشت و من که همواره از شنیدن نام مقاله و مقاله نویسی هراس داشتم با گذراندن آن توانستم بر ترس خود غلبه کرده و با شناخت بخشهای یک مقاله و یادگیری نحوه نگارش آن، ارتباط خوبی با این درس برقرار کردم. مسلما این آموزشها در ادامه راه و در مقاطع بعدی بسیار کارآمد و مثمر ثمرتر واقع خواهد شد.
---------------------------------
دانشجویان 91-92
«شخصاً می توانم بگویم که با انجام تکلیف اختیاری واقعاً توانستم عمق مطالب تدریس شده را فرا گیرم. این درس یکی از ضروریاتی است که می تواند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نگارش مقالات ISI با الگویی صحیح، علمی و نوآورانه کمک شایانی نماید. البته لازم به ذکر است که این درس حجم زیادی از وقت دانشجویان را به خود اختصاص می دهد و در نتیجه بایستی، دانشجویان محترم هنگام انتخاب این درس، آنرا معادل با 2 درس 3 واحدی فرض نمایند. همچنین بیان این نکته خالی از لطف نیست که دوستان در این درس از همان ابتدای امر به روند کلاس و شخص جناب آقای دکتر مغربی اعتماد و ایمان کافی را داشته باشند، چرا که "willy nilly" در انتهای تکلیف 5 به ایمان کامل خواهند رسید. پس چه بهتر که این ایمان و اعتماد را از همان ابتدای کلاس در دستور کار خود قرار دهند. در پایان از زحمات شما استاد گرانقدر نهایت تشکر را دارم.»
دانشجویان 90-91
به نظر بنده پذیرش مقالات مستلزم 3 عامل بسیار مهم است:
1- نوآوری
2- نگارش فنی
3- انتخاب مجله ی مناسب
عدم وجود هر کدام از 3 عامل بالا می تواند موجب عدم چاپ یا به تعویق افتادن چاپ مقاله شود. با این حال تجربه نشان داده است که می توان ضعف نوآوری را با نگارش صحیح و اصولی جبران کرد. از طرف دیگر نگارش ضعیف میتواند از ارزش یک کار بسیار خوب به شدت کاهش دهد. در صورتی که مقاله دارای خطاهای آشکار باشد، موجب عصبانیت خواننده شده و به راحتی توسط ادیتور و یا نهایتاً توسط داور ریجکت میشود. عدم بیان مناسب نوآوری و نظم بین جملات و پاراگراف ها نیز می تواند موجب نارسایی در مفاهیم شده و نهایتاً منتج به عدم جلب توجه داور و ریجکت شدن مقاله شود. بنابراین لازمه ی چاپ مقاله در مجلات معتبر نگارش فنی و اصولی آن است.
بررسی ها نشان می دهد که در مورد چاپ مقالات در مجلات ISI ،علی رغم چیزی که بیشتر دانشجویان فکر میکنند، رابطهی Acceptance rate و Impact factor خطی نیست و کیفیت مقالات اگر از حدی کمتر باشد در هیچ مجلهای قابل چاپ نیست. بنابراین برای چاپ یک مقاله، علاوه بر انجام کار تحقیقاتی جدید باید برای نگارش آن به اندازهی کافی وقت گذاشت. مطمئناً زمانی که برای نگارش و تصحیحات مقاله صرف میشود کمتر از میزانی است که در صورت ریجکت شدن مقاله در فرایندهای داوری از دست میرود. علاوه بر مقاله، یادگیری نگارش فنی میتواند در نگارش پایانامه و همچنین گزارشات و تحقیقات آیندهای که ممکن است دانشجویان در محیط کار با آنها مواجه باشند، مفید باشد.
وسلام.