1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان یک درس تخصصی برای تمامی دانشجویان کارشناسی جغرافیا گرایش آب و هواشناسی، ارائه می شود. |
2 |
هدف کلی |
شناخت سیکل هیدرولوژیک و جابجایی آب در اتمسفر، آشنایی با مشخصات بارش و تجزیه و تحلیل آمار بارندگی، هیدرولوژی برف و کاهشهای هیدرولوژیکی، تبخیر و تعرق و هیدرولوژی مناطق خشک |
3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی بیشتر دانشجویان باهیدرولوژی و پدیدههای هیدروکلیماتولوژی و تحلیل آنها |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با سیکل هیدرولوژی و بیلان آبی، بررسی پدیده تبخیر و تعرق، تجزیه و تحلیل آمار بارندگی، هیدرولوژی مناطق خشک و هیدرولوژی برف |
5 |
روش تدریس |
ارائه درس با استفاده از امکانات موجود پاورپوینت، تخته وایت برد، پرسش و پاسخ، حل مسئله، انجام تکلیف و تمرین انجام خواهد شد. با توجه به تعطیلات برخی از کلاسهای فوق العاده ممکن است به صورت غیرحضوری برگزار شوند. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم، فعال و مفید در کلاس، آمادگی برای انجام آزمونک (کوئیز شفاهی و کتبی)،انجام به موقع تکالیف و پروژه، ارائه سمینار کلاسی، شرکت فعال در مباحث علمی کلاسی، |
7 |
منبع |
فهرست منابع:
اصول هیدرولوژی کاربردی، تالیف: دکتر امین علیزاده. ناشر: دانشگاه امام رضا، چاپ چهل و سوم، 1397
هیدرولوژی کاربردی- جلد اول، تالیف: دکتر محمد مهدوی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ دوازدهم، 1397
هیدرولوژی کاربردی- جلد دوم، تالیف: دکتر محمد مهدوی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ هشتم، 1392
هیدرولوژی مهندسی، تالیف: دکتر حمید رضا صفوی. ناشر: انتشارات ارکان، چاپ چهارم، 1397
هیدرولوژی آبهای سطحی ایران، تالیف: دکتر علی اصغر موحد دانش. ناشر: انتشارات سمت، چاپ هشتم، 1392
مبانی هیدرولوژی، ترجمه: دکتر سعدالله ولایتی و همکاران. ناشر: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ دوم، 1392 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
درس به صورت تئوری و با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری و تخته وایت برد ارائه میشود. دانشجویان باید ترجیحا ماشین حساب (و یا ماشین حساب موبایل یا کامپوتر) همراه داشته باشند. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت فعال و مفید در مباحث علمی کلاس 10%
تکلیفهای دورهای و کلاسهای حل تمرین 20%
ارزشیابی مستمر در طول ترم
(سئوال و کوئیز شفاهی و کتبی، و سایر روشهای ارزیابی در طول ترم) 35%
پایان ترم 35%
نمره مازاد کمیت و کیفیت حضور تا 2 نمره |