1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به صورت یک درس دو واحدی به عنوان یک درس تخصصی در دوره کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی گرایش ژئومورفولوژی و آمایش محیط ارائه میشود. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی و افزایش اطلاعات و دانش دانشجویان در مورد
عوامل وقوع سیل، هیدرولیک و هیدرولوژی سیلابها،
اقدامات سازهای و غیر سازهای در مدیریت سیلاب
آشنایی و کاربرد مدلهای سیلاب |
3 |
شایستگی های پایه |
توانایی تحلیل سیلاب در حوضههای آبریز در مناطق طبیعی و شهری
دستیابی سریع به نتایج تحلیل سیلابها
استفاده از ابزار استخراج و کنترل سیل |
4 |
اهداف یادگیری |
توانایی تحلیل وقایع سیل،
توانایی تحلیل روشهای مدیریت و کنترل سیل |
5 |
روش تدریس |
ارائه سرفصلها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و با استفاده از وایت برد انجام خواهد شد.
انجام تکلیف و پروژه توسط دانشجویان به تثبیت موضوعات ارائه شده کمک خواهد کرد.
آموزش نرم افزار، استخراج نتایج از آن و تحلیل نتایج از بخشهای دیگر تدریس خواهد بود. |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم، فعال و مفید در کلاس درس
انجام به موقع تمامی تکالیف و پروژههای کلاسی،
ارائه سمینار کلاسی در ارتباط با یکی از موضوعات مطرح شده و یا پیشنهاد شده در کلاس با موضوع کلی تحلیل وقایع سیل و نحوه مدیریت آن در یک منطقه به صورت موردی |
7 |
منبع |
ارزیابی و مدیریت ریسک سیلاب ترجمه: علیرضا مقدمنیا، جمیله سلیمی گوجی. ناشر: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1398
مدیریت و کنترل سیلاب. تالیف: مهدی وفاخواه و علیرضا مقدمنیا. ناشر: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول، 1398.
مدیریت رودخانه و کنترل سیلاب با استفاده از روشهای غیرسازهای. ترجمه: امید اسدینلیوان، مهدی تیموری، امید رحمتی، آیدینگ کرنژادی. ناشر: انتشارات نوروزی، چاپ اول، 1397
مهار سیلاب و مهندسی زهکشی. ترجمه: مسعود قدسیان، ناشر: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول، 1377
خلاصه یافتهها، درسآموختهها و پیشنهادهای گزارش ملی سیلابها، وزارت نیرو، مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی، آذرماه 1399 |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
درس با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری و وایت برد ارائه خواهد شد.
بخش دیگری از درس با استفاده از کامپوتر و نرم افزارهای مربوط به مدیریت و کنترل سیل به انجام خواهد رسید.
ارائه یک سمینار توسط هر یک از دانشجویان در ارتباط با یکی از موضوعات پیشنهادی از روشهای دیگر آموزشی خواهد بود. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر (ارزیابی در طول ترم شامل، حضور و مشارکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک شفاهی و کتبی و....)، 25 درصد
تکالیف هفتگی، 20 درصد
انجام پروژه و ارائه تحقیق کلاسی، 30 درصد
امتحان پایانترم، 25 درصد |