طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به صورت یک درس دو واحدی به عنوان یک درس تخصصی در دوره کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی گرایش ژئومورفولوژی و آمایش محیط ارائه می‌شود.
2 هدف کلی آشنایی و افزایش اطلاعات و دانش دانشجویان در مورد عوامل وقوع سیل، هیدرولیک و هیدرولوژی سیلاب‌ها، اقدامات سازه‌ای و غیر سازه‌ای در مدیریت سیلاب آشنایی و کاربرد مدل‌های سیلاب
3 شایستگی های پایه توانایی تحلیل سیلاب در حوضه‌های آبریز در مناطق طبیعی و شهری دستیابی سریع به نتایج تحلیل سیلاب‌ها استفاده از ابزار استخراج و کنترل سیل
4 اهداف یادگیری توانایی تحلیل وقایع سیل، توانایی تحلیل روش‌های مدیریت و کنترل سیل
5 روش تدریس ارائه سرفصل‌ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و با استفاده از وایت برد انجام خواهد شد. انجام تکلیف و پروژه توسط دانشجویان به تثبیت موضوعات ارائه شده کمک خواهد کرد. آموزش نرم افزار، استخراج نتایج از آن و تحلیل نتایج از بخش‌های دیگر تدریس خواهد بود.
6 وظایف دانشجو حضور منظم، فعال و مفید در کلاس درس انجام به موقع تمامی تکالیف و پروژه‌های کلاسی، ارائه سمینار کلاسی در ارتباط با یکی از موضوعات مطرح شده و یا پیشنهاد شده در کلاس با موضوع کلی تحلیل وقایع سیل و نحوه مدیریت آن در یک منطقه به صورت موردی
7 منبع ارزیابی و مدیریت ریسک سیلاب ترجمه: علیرضا مقدم‌نیا، جمیله سلیمی گوجی. ناشر: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1398 مدیریت و کنترل سیلاب. تالیف: مهدی وفاخواه و علیرضا مقدم‌نیا. ناشر: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول، 1398. مدیریت رودخانه و کنترل سیلاب با استفاده از روش‌های غیرسازه‌ای. ترجمه: امید اسدی‌نلیوان، مهدی تیموری، امید رحمتی، آیدینگ کرنژادی. ناشر: انتشارات نوروزی، چاپ اول، 1397 مهار سیلاب و مهندسی زهکشی. ترجمه: مسعود قدسیان، ناشر: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول، 1377 خلاصه یافته‌ها، درس‌آموخته‌ها و پیشنهادهای گزارش ملی سیلاب‌ها، وزارت نیرو، مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی، آذرماه 1399
8 مواد و امکانات آموزشی درس با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری و وایت برد ارائه خواهد شد. بخش دیگری از درس با استفاده از کامپوتر و نرم افزارهای مربوط به مدیریت و کنترل سیل به انجام خواهد رسید. ارائه یک سمینار توسط هر یک از دانشجویان در ارتباط با یکی از موضوعات پیشنهادی از روش‌های دیگر آموزشی خواهد بود.
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر (ارزیابی در طول ترم شامل، حضور و مشارکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک شفاهی و کتبی و....)، 25 درصد تکالیف هفتگی، 20 درصد انجام پروژه و ارائه تحقیق کلاسی، 30 درصد امتحان پایان‌ترم، 25 درصد