طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به صورت دو واحد تئوری به عنوان یک درس انتخابی در دوره کارشناسی‌ارشد علوم و مهندسی آب در گرایش‌های آبیاری و زهکشی و مدیریت منابع آب ارائه می‌شود.
2 هدف کلی آشنایی و افزایش اطلاعات دانشجویان در مورد استفاده از روش‌های آماری پیشرفته در تحلیل‌ها و مدل‌سازی‌های علوم و مهندسی آب
3 شایستگی های پایه علاقه‌مند به علم آمار و احتمالات و کاربرد آن در علوم و مهندسی آب
4 اهداف یادگیری آشنایی و افزایش اطلاعات دانشجویان در مورد استفاده از روش‌های آماری پیشرفته در تحلیل‌ها و مدل‌سازی‌های علوم و مهندسی آب
5 روش تدریس ارائه سرفصل‌ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و با استفاده از وایت برد انجام خواهد شد. انجام تکلیف و پروژه توسط دانشجویان به تثبیت موضوعات ارائه شده کمک خواهد کرد. معرفی بعضی از نرم‌افزارهای آماری و بعضی از موضوعات آماری نوین از قبیل عدم قطعیت، آنتروپی، توابع مفصل و .... به عنوان بخشی وظایف دانشجویان و بحث و بررسی آنها در کلاس درس
6 وظایف دانشجو حضور منظم، فعال و مفید در کلاس درس انجام به موقع تمامی تکالیف و پروژه‌های کلاسی، ارائه سمینار کلاسی در ارتباط با یکی از موضوعات آماری مرتبط با علوم و مهندسی آب از قبیل عدم قطعیت، قابلیت اطمینان، تئوری مجموعه ها و .... یا معرفی بعضی از نرم‌افزارهای تحلیل آماری
7 منبع مبانی اقلیم شناسی آماری، تالیف: حسین عساکره. ناشر: دانشگاه زنجان، چاپ اول، 1390 مدل‌سازی آماری در شاخص‌های اقلیمی و خشکسالی، تالیف: عبدالرسول زارعی، ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ اول، 1403 آمار و احتمال، مفاهیم و کاربردها در مهندسی آّب، تالیف دکتر بیژن قهرمان. ناشر: جهاد دانشگاهی مشهد، جاپ اول 1397. رگرسیون چندگانه مفاهیم و کاذبذدهای آن در مهندسی آب، تالیف دکتر بیژن قهرمان. ناشر: جهاد دانشگاهی مشهد، جاپ اول 1396. کاربرد آمار و احتمالات در منابع آب، تالیف: رضایی پژند. ناشر: سخن گستر، چاپ اول، 1380 هیدرولوژی استوکستیک و کاربردهای آن، تالیف: سید احسان فاطمی، مریم حافظ پرست مودت، هانیه رحیمی فر. دانشگاه رازی، جاپ اول 1396 روش‌های آماری در منابع آب، ترجمه: محمد مهدوی، جعفر دستورانی. انتشاارت دانشگاه تهران چاپ اول، 1391.
8 مواد و امکانات آموزشی درس با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری و وایت برد در کلاس و ارائه می‌شود. علاوه بر آن پروژه‌ای نیز به صورت آموزشی و تثبیت مطالب توسط دانشجویان می‌بایست انجام شود. ارائه یک سمینار توسط هر یک از دانشجویان در ارتباط با یکی از موضوعات آماری عدم قطعیت، قابلیت اطمینان، تئوری مجموعه‌ها و .... یا معرفی بعضی از نرم‌افزارهای تحلیل آماری از روش‌های دیگر آموزشی خواهد بود.
9 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر (ارزیابی در طول ترم شامل، حضور و مشارکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک شفاهی و کتبی و....)، 25 درصد تکالیف هفتگی، 20 درصد انجام پروژه و ارائه تحقیق کلاسی، 30 درصد امتحان پایان‌ترم، 25 درصد