1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به صورت دو واحد تئوری به عنوان یک درس انتخابی در دوره کارشناسیارشد علوم و مهندسی آب در گرایشهای آبیاری و زهکشی و مدیریت منابع آب ارائه میشود. |
2 |
هدف کلی |
آشنایی و افزایش اطلاعات دانشجویان در مورد استفاده از روشهای آماری پیشرفته در تحلیلها و مدلسازیهای علوم و مهندسی آب |
3 |
شایستگی های پایه |
علاقهمند به علم آمار و احتمالات و کاربرد آن در علوم و مهندسی آب |
4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی و افزایش اطلاعات دانشجویان در مورد استفاده از روشهای آماری پیشرفته در تحلیلها و مدلسازیهای علوم و مهندسی آب |
5 |
روش تدریس |
ارائه سرفصلها با استفاده از امکانات سمعی و بصری به صورت پاورپوینت و با استفاده از وایت برد انجام خواهد شد.
انجام تکلیف و پروژه توسط دانشجویان به تثبیت موضوعات ارائه شده کمک خواهد کرد.
معرفی بعضی از نرمافزارهای آماری و بعضی از موضوعات آماری نوین از قبیل عدم قطعیت، آنتروپی، توابع مفصل و .... به عنوان بخشی وظایف دانشجویان و بحث و بررسی آنها در کلاس درس |
6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم، فعال و مفید در کلاس درس
انجام به موقع تمامی تکالیف و پروژههای کلاسی،
ارائه سمینار کلاسی در ارتباط با یکی از موضوعات آماری مرتبط با علوم و مهندسی آب از قبیل عدم قطعیت، قابلیت اطمینان، تئوری مجموعه ها و .... یا معرفی بعضی از نرمافزارهای تحلیل آماری |
7 |
منبع |
مبانی اقلیم شناسی آماری، تالیف: حسین عساکره. ناشر: دانشگاه زنجان، چاپ اول، 1390
مدلسازی آماری در شاخصهای اقلیمی و خشکسالی، تالیف: عبدالرسول زارعی، ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ اول، 1403
آمار و احتمال، مفاهیم و کاربردها در مهندسی آّب، تالیف دکتر بیژن قهرمان. ناشر: جهاد دانشگاهی مشهد، جاپ اول 1397.
رگرسیون چندگانه مفاهیم و کاذبذدهای آن در مهندسی آب، تالیف دکتر بیژن قهرمان. ناشر: جهاد دانشگاهی مشهد، جاپ اول 1396.
کاربرد آمار و احتمالات در منابع آب، تالیف: رضایی پژند. ناشر: سخن گستر، چاپ اول، 1380
هیدرولوژی استوکستیک و کاربردهای آن، تالیف: سید احسان فاطمی، مریم حافظ پرست مودت، هانیه رحیمی فر. دانشگاه رازی، جاپ اول 1396
روشهای آماری در منابع آب، ترجمه: محمد مهدوی، جعفر دستورانی. انتشاارت دانشگاه تهران چاپ اول، 1391. |
8 |
مواد و امکانات آموزشی |
درس با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری و وایت برد در کلاس و ارائه میشود.
علاوه بر آن پروژهای نیز به صورت آموزشی و تثبیت مطالب توسط دانشجویان میبایست انجام شود.
ارائه یک سمینار توسط هر یک از دانشجویان در ارتباط با یکی از موضوعات آماری عدم قطعیت، قابلیت اطمینان، تئوری مجموعهها و .... یا معرفی بعضی از نرمافزارهای تحلیل آماری از روشهای دیگر آموزشی خواهد بود. |
9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر (ارزیابی در طول ترم شامل، حضور و مشارکت فعال در مباحث کلاس، آزمونک شفاهی و کتبی و....)، 25 درصد
تکالیف هفتگی، 20 درصد
انجام پروژه و ارائه تحقیق کلاسی، 30 درصد
امتحان پایانترم، 25 درصد |