| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس به عنوان یک درس اخنیاری برای دانشجویان دوره دکتری مدیریت منابع خاک گرایش فیزیک و حفاظت خاک، ارائه می شود. |
| 2 |
هدف کلی |
شناخت سیکل هیدرولوژیک و جابجایی آب در اتمسفر، توانمندی در محاسبات مربوط به تولید رواناب و سیل به منظور طراحی سازه های حفاظت آب و خاک
آشنایی با مشخصات بارش و تجزیه و تحلیل آمار بارندگی، شناخت کاهش های هیدرولوژیکی، بررسی عوامل موثر بر پدیده بارش-رواناب، تحلیل هیدروگراف |
| 3 |
شایستگی های پایه |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم هواشناسی و تاثیر پدیدههای آب و هوایی بر محیط و بخصوص بر منابع خاک |
| 4 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با سیکل هیدرولوژی و بیلان آبی، تجزیه و تحلیل آمار بارندگی، تحلیل هیدروگراف، برآورد رواناب و سیل به منظور طراحی سازه های حفاظت آب و خاک، تعیین دوره بازگشت باران و سیل |
| 5 |
روش تدریس |
ارائه درس با استفاده از پاورپوینت، تخته وایت برد، پرسش و پاسخ، حل مسئله، انجام تکلیف و حل تمرین و پروژه. |
| 6 |
وظایف دانشجو |
حضور منظم، فعال و مفید در کلاس، آمادگی برای انجام آزمونک (کوئیز شفاهی و کتبی)، انجام به موقع تکالیف و پروژه، شرکت فعال در مباحث علمی کلاسی |
| 7 |
منبع |
اصول هیدرولوژی کاربردی، تالیف: دکتر امین علیزاده. ناشر: دانشگاه امام رضا (ع)، چاپ چهل و پنجم (ویرایش هشتم)، 1400
هیدرولوژی کاربردی- جلد اول، تالیف: دکتر محمد مهدوی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ دوازدهم، 1397
هیدرولوژی کاربردی- جلد دوم، تالیف: دکتر محمد مهدوی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ هشتم، 1392
هیدرولوژی مهندسی، تالیف: دکتر حمید رضا صفوی. ناشر: انتشارات ارکان، چاپ چهارم، 1397 |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
درس به صورت تئوری و با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری و تخته وایت برد ارائه میشود. دانشجویان باید ترجیحا ماشین حساب (و یا ماشین حساب موبایل یا کامپوتر) داشته باشند. در کلاس حضور فعال و اثرگذار داشته باشند. |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
مشارکت فعال و مفید در مباحث علمی کلاس 10%
تکلیفهای دورهای و کلاسهای حل تمرین 20%
ارزشیابی مستمر در طول ترم
(سئوال و کوئیز شفاهی و کتبی، پروژه و سایر روشهای ارزیابی
در طول ترم) 35%
پایان ترم 35% |