طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس به عنوان یک درس اخنیاری برای دانشجویان دوره دکتری مدیریت منابع خاک گرایش فیزیک و حفاظت خاک، ارائه می شود.
2 هدف کلی شناخت سیکل هیدرولوژیک و جابجایی آب در اتمسفر، توانمندی در محاسبات مربوط به تولید رواناب و سیل به منظور طراحی سازه های حفاظت آب و خاک آشنایی با مشخصات بارش و تجزیه و تحلیل آمار بارندگی، شناخت کاهش های هیدرولوژیکی، بررسی عوامل موثر بر پدیده بارش-رواناب، تحلیل هیدروگراف
3 شایستگی های پایه آشنایی دانشجویان با مفاهیم هواشناسی و تاثیر پدیده‌های آب و هوایی بر محیط و بخصوص بر منابع خاک
4 اهداف یادگیری آشنایی با سیکل هیدرولوژی و بیلان آبی، تجزیه و تحلیل آمار بارندگی، تحلیل هیدروگراف، برآورد رواناب و سیل به منظور طراحی سازه های حفاظت آب و خاک، تعیین دوره بازگشت باران و سیل
5 روش تدریس ارائه درس با استفاده از پاورپوینت، تخته وایت برد، پرسش و پاسخ، حل مسئله، انجام تکلیف و حل تمرین و پروژه.
6 وظایف دانشجو حضور منظم، فعال و مفید در کلاس، آمادگی برای انجام آزمونک (کوئیز شفاهی و کتبی)، انجام به موقع تکالیف و پروژه، شرکت فعال در مباحث علمی کلاسی
7 منبع اصول هیدرولوژی کاربردی، تالیف: دکتر امین علیزاده. ناشر: دانشگاه امام رضا (ع)، چاپ چهل و پنجم (ویرایش هشتم)، 1400 هیدرولوژی کاربردی- جلد اول، تالیف: دکتر محمد مهدوی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ دوازدهم، 1397 هیدرولوژی کاربردی- جلد دوم، تالیف: دکتر محمد مهدوی. ناشر: دانشگاه تهران، چاپ هشتم، 1392 هیدرولوژی مهندسی، تالیف: دکتر حمید رضا صفوی. ناشر: انتشارات ارکان، چاپ چهارم، 1397
8 مواد و امکانات آموزشی درس به صورت تئوری و با استفاده از کامپیوتر و امکانات سمعی و بصری و تخته وایت برد ارائه می‌شود. دانشجویان باید ترجیحا ماشین حساب (و یا ماشین حساب موبایل یا کامپوتر) داشته باشند. در کلاس حضور فعال و اثرگذار داشته باشند.
9 نحوه ارزشیابی مشارکت فعال و مفید در مباحث علمی کلاس 10% تکلیف‌های دوره‌ای و کلاس‌های حل تمرین 20% ارزشیابی مستمر در طول ترم (سئوال و کوئیز شفاهی و کتبی، پروژه و سایر روش‌های ارزیابی در طول ترم) 35% پایان ترم 35%