| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
درس الزامی برای کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی و درس اختیاری برای کارشناسی ارشد ژنتیک و به نژادی گیاهی |
| 2 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مباحث و تکنیک های کشت درون شیشه ای گیاهان |
| 3 |
شایستگی های پایه |
لازم است دانشجویان در ارتباط با گیاهشناسی و همچنین روش های اصلاحی گیاهان اطلاعاتی داشته باشند تا اهداف کاربردی درس و مباحث آن را بهتر درک کنند. |
| 4 |
اهداف یادگیری |
یادگیری روش های کشت درون شیشه ای برای اصلاح و تکثیر گیاهان و همچنین روش های نوین کشت آنها |
| 5 |
روش تدریس |
این درس به دو شیوه ی نظری و عملی به صورت توام تدریس می شود و در شیوه نظری مباحث تئوریک درس مطرح می شود و همین مباحث عینا در آزمایشگاه توسط دانشجویان اجرا می شود تا با کار عملی آن آشنا شوند.در ضمن مرور برخی مقالات لاتین مرتبط با مباحث درس برای یادگیری زبان تخصصی درس نیز جز فعالیت های کلاسی خواهد بود. |
| 6 |
وظایف دانشجو |
دانشجو موظف است مباحث را پیگیری نموده و ضمن حضور مستمر در کلاس و آزمایشگاه با مباحث آن آشنا شود و خصوصا به صورت عملی آن را یاد گرفته و بتواند برای اجرای پایان نامه ی خود از آن ایده بگیرد |
| 7 |
منبع |
باقری، ع.، صفاری، م. (1383). مبانی کشت بافتهای گیاهی (ترجمه). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
دستگاه کامپیوتر و دیتا
آزمایشگاه کشت بافت گیاهی |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
ارزشیابی مستمر 30درصد
میان ترم 20درصد
آزمون پایان ترم 20درصد
نمره بخش عملی 30 درصد
حضور دانشجویان |
| 10 |
اهداف یادگیری |
تعریف کشت بافت و اصطلاحات مرتبط و تاریخچه ی این علم و پیشرفتهای آن |
| 11 |
اهداف یادگیری |
تعریف کشت بافت و اصطلاحات مرتبط و تاریخچه ی این علم و پیشرفتهای آن |
| 12 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با محیط کشت و اجزای آن به عنوان اساسی ترین نیاز ها در استقرار کشت بافت گیاهی، عناصر پر مصرف و نقش آنها در رشد گیاهی |
| 13 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با محیط کشت و اجزای آن به عنوان اساسی ترین نیاز ها در استقرار کشت بافت گیاهی، عناصر پر مصرف و نقش آنها در رشد گیاهی |
| 14 |
اهداف یادگیری |
عناصر کم مصرف، نحوه ی مصرف و نفش آنها در رشد بافت های گیاهی |
| 15 |
اهداف یادگیری |
عناصر کم مصرف، نحوه ی مصرف و نفش آنها در رشد بافت های گیاهی |
| 16 |
اهداف یادگیری |
نقش ویتامین ها و مواد حفاظت کننده در رشد بافت های گیاهی و آشنایی با محیط کشت های جامد و مایع |
| 17 |
اهداف یادگیری |
نقش ویتامین ها و مواد حفاظت کننده در رشد بافت های گیاهی و آشنایی با محیط کشت های جامد و مایع |
| 18 |
اهداف یادگیری |
نقش هگزیتول ها، آنتی اکسیدانتها، سایر مکملهای آلی در رشد بافت های گیاهی |
| 19 |
اهداف یادگیری |
نقش هگزیتول ها، آنتی اکسیدانتها، سایر مکملهای آلی در رشد بافت های گیاهی |
| 20 |
اهداف یادگیری |
تنظیم کننده های رشد گیاهی (اکسین، سیتوکنین) و نحوه ی عملکرد آنها در گیاه |
| 21 |
اهداف یادگیری |
تنظیم کننده های رشد گیاهی (اکسین، سیتوکنین) و نحوه ی عملکرد آنها در گیاه |
| 22 |
اهداف یادگیری |
تنظیم کننده های رشد گیاهی (اکسین، سیتوکنین) و نحوه ی عملکرد آنها در گیاه |
| 23 |
اهداف یادگیری |
تنظیم کننده های رشد گیاهی (اکسین، سیتوکنین) و نحوه ی عملکرد آنها در گیاه |
| 24 |
اهداف یادگیری |
موارد مرتبط با تهیه ریزنمونه و انتخاب محیط کشت |
| 25 |
اهداف یادگیری |
موارد مرتبط با تهیه ریزنمونه و انتخاب محیط کشت |
| 26 |
اهداف یادگیری |
کشت مریستم و تولید گیاهان عاری از ویروس |
| 27 |
اهداف یادگیری |
کشت مریستم و تولید گیاهان عاری از ویروس |
| 28 |
اهداف یادگیری |
استخراج پروتوپلاست، باززایی پروتوپلاست و امتزاج آنها به منظور تولید هیبریدهای سوماتیکی |
| 29 |
اهداف یادگیری |
استخراج پروتوپلاست، باززایی پروتوپلاست و امتزاج آنها به منظور تولید هیبریدهای سوماتیکی |
| 30 |
اهداف یادگیری |
تنوع ناشی از چرخه کشت بافت و کاربردهای اصلاحی آن |
| 31 |
اهداف یادگیری |
تنوع ناشی از چرخه کشت بافت و کاربردهای اصلاحی آن |
| 32 |
اهداف یادگیری |
مراحل مختلف ریز ازدیادی شامل استقرار ریزنمونه، تکثیر و پرآوری شاخه، ریشه زایی و سازگاری |
| 33 |
اهداف یادگیری |
مراحل مختلف ریز ازدیادی شامل استقرار ریزنمونه، تکثیر و پرآوری شاخه، ریشه زایی و سازگاری |
| 34 |
اهداف یادگیری |
بررسی عوامل موثر بر اندام زایی |
| 35 |
اهداف یادگیری |
بررسی عوامل موثر بر اندام زایی |
| 36 |
اهداف یادگیری |
تولید جنین سوماتیکی و استفاده از آن برای تهیه بذور مصنوعی |
| 37 |
اهداف یادگیری |
تولید جنین سوماتیکی و استفاده از آن برای تهیه بذور مصنوعی |
| 38 |
اهداف یادگیری |
تولید گیاهان هاپلوئید و اهمیت گیاهان هاپلوئید و دابل هاپلوئید در فرایندهای اصلاحی |
| 39 |
اهداف یادگیری |
تولید گیاهان هاپلوئید و اهمیت گیاهان هاپلوئید و دابل هاپلوئید در فرایندهای اصلاحی |
| 40 |
اهداف یادگیری |
استفاده از بیوراکتورها و سیستم های PAM |
| 41 |
اهداف یادگیری |
استفاده از بیوراکتورها و سیستم های PAM |
| 42 |
اهداف یادگیری |
کاربرد انواع روش های کشت بافت مثل کشت کالوس و سوسپانسیون سلولی در تولید متابولیت های دارویی |
| 43 |
اهداف یادگیری |
کاربرد انواع روش های کشت بافت مثل کشت کالوس و سوسپانسیون سلولی در تولید متابولیت های دارویی |
| 44 |
اهداف یادگیری |
استفاده از شرایط انجام برای نگهداری بافتهای مریستمی در شرایط حفاظت شده |
| 45 |
اهداف یادگیری |
استفاده از شرایط انجام برای نگهداری بافتهای مریستمی در شرایط حفاظت شده |
| 46 |
فایل |
Pdf File |