| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تخصصی اصلی |
| 2 |
هدف کلی |
شناخت دانشجو نسبت به مطالعات قرآن معاصر |
| 3 |
شایستگی های پایه |
اشنایی با متون عربی و تفسیری و و علوم قرآنی |
| 4 |
اهداف یادگیری |
شناخت و تحلیل دانشجو و کسب مهارت های لازم در مورد دیدگاه های قرآن پژوهان معاصر و توانایی تحلیل و نقد آنها |
| 5 |
روش تدریس |
تدریس به شیوه سخنرانی و ارائه نمونه هاو گاه پرسش و پاسخ و بحث گروهی است و دانشجویان باید روی نمونه های ارائه شده
ونیز به صورت ارایه دانشجویان در کلاس در موضوعات مربوط به تفسیر تطبیقی |
| 6 |
وظایف دانشجو |
حضور در کلاس و انجام تکالیف محول و فعالیت در کلاس و شرکت در بحثهای گروهی و ارایه های تعیین شده برای درس مربوطه |
| 7 |
منبع |
فهرست منابع:
گزیده ای از :
کتاب هرمنوتیک و اصول فقه: در آمدی بر قصدی گرایی- تالیف دکتر علیرضا عابدی سرآسیا- بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
مقالات استاد:
اله «تکثر معنا در متون دینی»
https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1041325.html
مقاله «درآمدی بر نظریه کارکرد تلفیقی قرآن کریم(با تاکید بر برداشت های فقهی)»
https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1054442.html
مقاله « زبان قرآن و امکان سنجی طرح نظریه ارزش افزایی در تفسیر آن »
https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1055322.html
مقاله «بررسی نظریه تفسیری ابن عربی در مورد تکثر معنای قصدی با تاکید بر مبانی فلسفی و اثرات فقهی آن»
https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1068302.html
سایر منابع (مباحث قرآن و فرهنگ زمانه و زبان قرآن ):
- کتاب زبان قرآن و مسایل آن (سعیدی روشن)
- کتاب منطق تفسیر قرآن 4 (رضایی اصفهانی)
کتاب تحلیل زبان قرآن - ساجدی |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
کتاب و ارائه درس از طریق پاور یا با کمک تخته سیاه |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
فعالیت های کلاسی بخشی از نمره پایان ترم است و امتحان کتبی و نیز ارایه ها و تحقیقاتی ک در طول ترم بر عهده دانشجو گذاشته میشود |