صفحات خانگی دانشگاه فردوسی مشهد

طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره این درس از دروس تخصصی مقطع دکتری گرایش آموزش زبان فارسی می‌باشد.
2 هدف کلی در این درس دانشجویان با نظریه‌های مهم روان‌شناسی آموزش با رویکرد هیجان‌حسی آشنا شده و به بررسی رابطۀ میان زبان، حافظه، حس، هیجان و تفکر می‌پردازند. آنان در این درس فرامی‌گیرند که چگونه می‌توانند به کمک مؤلفه‌های روان‌شناسی و یا ترکیب حس و هیجانات، روش تدریسی مؤثر و کارآمد داشته باشند.
3 اهداف یادگیری • بررسی نظریات روان‌شناسی آموزش زبان از منظر حس و هیجان • بررسی تاریخچۀ حواس • بررسی جامعه‌شناسی حواس • نگاهی روان‌شناسی به حواس • بررسی هیجانات و مفهوم هَیَجامَد • نگاهی به هوش هیجان‌حسی • ترکیب حواس و هیجانات و نقش آن‌ها در آموزش • بررسی شیوه‌های مدیریت ارتباط
4 روش تدریس تلفیقی از سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث کلاسی، مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث های کلاسی، ارائه های کلاسی توسط دانشجویان
5 وظایف دانشجو حضور مستمر در کلاس، شرکت در فعالیت کلاسی، خواندن مقالات مرتبط و ارائه به صورت کاربردی، انجام پروژه
6 منبع پیش‌قدم، رضا، ابراهیمی، شیما و مریم‌سادات طباطبائیان. (1398). رویکردی نوین به روان‌شناسی آموزش زبان. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. مقالات معرفی شدۀ مرتبط Okley, B., Rogowsky, B., & Sejnowski, T. J. (2021). Uncommon sense teaching: Practical insights in brain science to help students learn. New York, NY: Penguin Publishing Group. Chen, J., & King, R. B. (Eds.). (2020). Emotions in learning, teaching, and leadership: Asian perspectives. New York, NY: Routledge. Lim, F. V. (2020). Designing learning with embodied teaching: Perspectives from multimodality. New York, NY: Routledge. Okley, B., Rogowsky, B., & Sejnowski, T. J. (2021). Uncommon sense teaching: practical insights in brain science to help students learn. New York, NY: Penguin Publishing Group. Pishghadam, R. (2022). 104 educational concepts. California: Lulu Press. Schutz, P. A., Hong, J., & Francis, D. C. (2020). Teachers’ goals, beliefs, emotions, and identity development: Investigating complexities in the profession. New York, NY: Routledge. Xie, X. (2021). The emotional rollercoaster of language teaching. Bristol, UK: Multilingual Matters. منابع برای مطالعات بیشتر: پیش‌قدم، رضا. (1398). الگوی مفهومی آموزش. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. پیش‌قدم، رضا، طباطبائیان، مریم و ناوری، صفورا. (1392). تحلیل انتقادی و کاربردی نظریه‌های فراگیری زبان اول از پیدایش تا تکوین. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. Forceville, C. (2020). Visual and multimodal communication: Applying the relevance principle. New York, NY: Oxford University Press. Hunyadi, L., & Szekrényes, I. (Eds.). (2019). The temporal structure of multimodal communication: Theory, methods and applications. Heidelberg, Germany: Springer. Olteanu, A. (2019). Multiculturalism as multimodal communication. Berlin, Germany: Springer. Pishghadam, R., Makiabadi, H., Zabetipour, M., Abbasnejad, H., FiroozianPooresfahani, A., & Shayesteh, S. (2020). Development, validation and application of an inventory on emo-sensory intelligence. Teaching English Language, 14(2), 173-216. Pishghadam, R., Shayesteh, S. (2017). Emo-sensory expression at the crossroads of emotion, sense, and language: A case of color-emotion associations. International Journal of Society, Culture & Language, 5(2), 15-25. Shayesteh, S., Pishghadam, R., & Moghimi, S. (2019). Extending the boundaries of multisensory teaching: An introduction to the dual-continuum model of sensory education. International Journal of innovation, Creativity, and Change, 4, 64-82. Pishghadam, R., Jajarmi, H., & Shayesteh, S. (2016). Conceptualizing sensory relativism in light of emotioncy: A movement beyond linguistic relativism International Journal of Society, Culture & Language, 4(2), 11-21. پایگاه‌های مطالعاتی: نشریۀ روان‌شناسی ، انجمن ایرانی روانشناسی نشریۀ روان‌شناسی کاربردی – دانشگاه شهید بهشتی نشریۀ مطالعات روان‌شناختی – دانشگاه الزهرا (س) نشریۀ ناتوانی های یادگیری دانشگاه محقق اردبیلی Journal of Applied Psychology Journal of Language and Social Psychology Journal of Personality and Social Psychology Journal for the Psychology of Language Learning
7 مواد و امکانات آموزشی پاورپوینت، فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی مرتبط، مقالات پژوهشی مرتبط با آموزش هیجان حسی
8 نحوه ارزشیابی ارزشیابی مستمر (آزمونک): 5 نمره، پروژۀ میان ترم: 6 نمره، تکالیف هفتگی: 3 نمره پروژۀ پایان ترم: 6 نمره
9 فایل Pdf File