| 1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
این درس جز دروس پایه در مقطع کارشناسی می باشد. و به دلیل اهمیت روش تحقیق در پیشرفت پژوهش و آشنایی دانشجویان با روشهای جدید پژوهش در جغرافیا بصورت عام و جغرافیا و برنامه ریزی شهری تدوین شده است. راه موفقیت در پیشرفت علمی از طریق پژوهشهای هدفمندو مبتنی بر فرآیند علمی حاصل می شود.روش تحقیق یعنی فنونو ابزار جستجوی علمی برای کشف پدیده ها و یا حل یک مسله می باشد. لذا دانشجویان با انها اشناو انها را بکار خواهند گرفت |
| 2 |
هدف کلی |
هدف کلی روش تحقیق آشنایی دانشجویان با فلسفه روش شناسی و رویکردهای جدید روش تحقیق و تکنیکهای جدید در روش تحقیق در جغرافیا و برنامه ریزی شهری است. |
| 3 |
شایستگی های پایه |
توانایی استفاده از رایانه و نرم افزارهای تحلیل اماری و جغرافیایی مانند spss , arc.gis و تسلط بر زبان انگلیسی |
| 4 |
اهداف یادگیری |
1- اشنایی با فلسفه روش شناسی
2- آشنایی با اناوع تحقیقات بر اسای هدف ، نتیجه و روش
3- اشنایی با روشهای تعیین حجم نمونه
4- آشنایی با روشهای تحلیل فضایی داده ها |
| 5 |
روش تدریس |
روش تدریس به صورت :
1- نظری
2- میدانی تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با شهروندان
3- برداشت میدانی و تهیه ی نقشه های شهری موضوعی
4- مشارکت دانشجویان در کلاس درس و ارایه مطالب |
| 6 |
وظایف دانشجو |
1-شرکت در کلاس درس
2- شرکت در مطالعات میدانی
3- تکمیل پرسشنامه
4- کاربا نرم افزارها
5- تجزیه و تحلیل داده ها با مشارکت سایر دانشجویان
6- تدوین و ارایه گزارش کار
7- ترجمه مطالب و مقالات مرتبط |
| 7 |
منبع |
گ.د.آندر انویچ ، روشهای پژوهش شهری ، مترجم، محمد نجاتی ، سازمان شهر داریها ، تهران ، 1380
دی.ای.دواس، 1382، پیمایش در تحقیقات اجتماعی ، مترجم، هوشنگ نائبی ، نشر نی ، تهران ،چاپ سوم
حافظ نیا ، محمد رضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات سمت ، تهران ، 1383
ساروخانی ، باقر ، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ، اصول و مبانی ، جلد اول و دوم ، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ، تهران ، 1372
رفیع پور ، فرامرز، کندوکاوها و پنداشته ها ، شرکت سهامی انتشار ،تهران ، 1370 ،
روش تحقیق در علوم اجتماعی ، ریمون کیوی ، نیک گهر ، عبدالحسین ، انتشارات فرهنگ معاصر ، تهران ، 1370
جی ، اچ، مولر، استدلال آماری در جامعه شناسی ، نایینی ، هوشنگ ، نشر نی ، تهران ، 1378
نادری ، عزت الله، سیف نراقی ، مریم ، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی ، دفتر تحقیقات وانتشارات بدر، تهران ، چاپ سوم، 1370
جیمز.ام.لیندسی،روشهای تحقیق در جغرافیای انسانی ع مترجم، رضوانی ، محمد رضا ، انتشارات سمت ، تهران ، 1381
جان اف. لونسبری ، فرانک تی . آلدریچ ، درآمدی بر روشها و فنون میدانی جغرافیا ، مترجم ، بهلول علیجانی ، انتشارات سمت ، تهزان ، 1371
تقی زاده ، هوشنگ ، تاری ، غفار (1386) الگوی گرافیکی روش تحقیق در علوم انسانی ، انتشارات حفیظ ، تهران
جیمزال . آر بروکل (1390) ، رهنمای جامع آموس 6 ، مترجمان ، کیومرث زرافشانی ، مرضیه کشاورز ، انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه
کلینجر ، پدهاز(1388) رگرسیون چند متغیری در پژوهش رفتاری (با اضافات و تجدید نظر)، مترجم ، حسین سرایی ، انتشارات سمت ، تهران
رضوانی ، حمید رضا(1390) روش تحقیق در مدیریت ، انتشارات مهربان نشر
حسنلو ، حمیدرضا(1389) ، اصول ومبانی نگارش مقالات ISI ، به شیوه APA ، انتشارات آذر کلک ، تهران
جیمزدی لستر ،(پدر) ، جیمزدی (پسر) ، (1388)، شیوه های نگارش مقالات علمی ـ پزوهشی ، مترجمان ، راحله رفیع پور ، رضا پیش قدم ، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد ، مشهد
مقیمی ،ابراهیم مقیمی ، سارا(1391)، روش تدوین و نگارش مقالات آی.اس.آی(ISI) ،نگارش ،تهران
یندا گروت، دیوید وانگ(1391)،روشهای تحقیق در معماری ،مترجم،علیرضا عینی فر ، انتشارات دانشگاه تهران
کرسول ، جان و پلانو کلارک ، (1390) ، روشهای پژوهش ترکیبی ، مترجمان ، علیرضا کیامنش ، و جاوید سرایی ،انتشارات آییژ ، تهران
ایان های ، (1388 )، روشهای تحقیق کیفی در جغرافیای انسانی ، مترمجمان ، احمد پور احمد ، محمد اسکندری نوده ، انتشارات سمت ، |
| 8 |
مواد و امکانات آموزشی |
1- کتاب و جزو درسی
2- استفاده از پاور پوینت
3- عملیلت میدانی تکمیل پرسشنامه و استفاده از وسایل نقلیه برای حضور در صحنه عمل و انجام عملیات میدانی |
| 9 |
نحوه ارزشیابی |
1- نقد یک عدد پایان امه کارشناسی
2- شرکت در دو جلسه دفاع کارشناسی
3- تهیهی یک فرم پروپوزال پیشنهادی
4- امتحان میان ترم |