1 |
هدف کلی |
آشنایی دانشجویان با مفاهیم کلی و دانش پایه در حوزه مدیریت و سازمان و مدیریت آموزشی |
2 |
شایستگی های پایه |
شناخت و تحلیل مفهوم و ماهیت مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی با تاکید بر آموزش و پرورش |
3 |
اهداف یادگیری |
آشنایی با مفهوم سازمان،انواع آن و روند شکل گیری آن؛ شناخت مفهوم و ماهیت مدیریت و فرایند آن در سازمان؛ آشنایی با کارکردهای مختلف مدیریت (برنامه ریزی و هدفگذاری، سازماندهی و هماهنگی، نظارت و ارزشیابی، کنترل و تصمی گیری در سازمان)؛ شناخت و تحلیل مهارتهای سه گانه مدیران؛ درک مفهوم و ماهیت مدیریت آموزشی و مفهوم سه بعدی آن؛ تحلیل ویژگیهای مدیریت آموزشی، وظایف و کارکردهای مدیران آموزشی؛ تحلیل فلسفه علم مدیریت: مدیریت علم است یا هنر؟؛ آشنایی با ضرورت آموزش مدیریت و برنامه تربیت مدیران |
4 |
روش تدریس |
سخنرانی، پرسش و پاسخ و مشارکت گروهی |
5 |
وظایف دانشجو |
کسب آمادگی لازم جهت مشارکت در بحث های کلاس درس و پرسش و پاسخ، انجام یک تکلیف گروهی در پایان ترم (با عنوان تحلیل جایگاه مدیریت آموزشی در نظام آموزش و پرورش)و درصورت تمایل انتخاب وانجام یک فعالیت سبز |
6 |
منبع |
1. کتاب مدیریت عمومی تالیف دکتر علی علاقه بند
2. کتاب مدیریت عمومی دکتر مهدی الوانی
3. کتاب مقدمات مدیریت آموزشی تالیف دکتر علی علاقه بند
4. فومنی، ( ). جامعه شناسی سازمان ها و توان سازمانی.
5. قلی پور، آرین (1380 ).جامعه شناسی سازمانها: رویکرد جامعه شناختی به سازمان و مدیریت؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت )
6. صبوری کاشانی ، منوچهر (1380). جامعه شناسی سازمان ها: بوروکراسی مدرن ایران. انتشارات سخن
7. ماکسول، جان (؟).صفتهای بایسته یک رهبر. ترجمه عزیز کیاوند. انتشارات فرا |
7 |
مواد و امکانات آموزشی |
کامپیوتر و دیتا پرژکتور |
8 |
نحوه ارزشیابی |
حضور و مشارکت در بحث های کلاس 4
کار گروهی: تحلیل جایگاه مدیریت آموزشی در نظام آموزش و پرورش 4
امتحان پایان ترم 12
جمع 20
فعالیت سبز 2
جمع نهایی 22± |