طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 هدف کلی آشنایی دانشجویان با مفاهیم کلی و دانش پایه در حوزه مدیریت و سازمان و مدیریت آموزشی
2 شایستگی های پایه شناخت و تحلیل مفهوم و ماهیت مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی با تاکید بر آموزش و پرورش
3 اهداف یادگیری آشنایی با مفهوم سازمان،انواع آن و روند شکل گیری آن؛ شناخت مفهوم و ماهیت مدیریت و فرایند آن در سازمان؛ آشنایی با کارکردهای مختلف مدیریت (برنامه ریزی و هدفگذاری، سازماندهی و هماهنگی، نظارت و ارزشیابی، کنترل و تصمی گیری در سازمان)؛ شناخت و تحلیل مهارتهای سه گانه مدیران؛ درک مفهوم و ماهیت مدیریت آموزشی و مفهوم سه بعدی آن؛ تحلیل ویژگیهای مدیریت آموزشی، وظایف و کارکردهای مدیران آموزشی؛ تحلیل فلسفه علم مدیریت: مدیریت علم است یا هنر؟؛ آشنایی با ضرورت آموزش مدیریت و برنامه تربیت مدیران
4 روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ و مشارکت گروهی
5 وظایف دانشجو کسب آمادگی لازم جهت مشارکت در بحث های کلاس درس و پرسش و پاسخ، انجام یک تکلیف گروهی در پایان ترم (با عنوان تحلیل جایگاه مدیریت آموزشی در نظام آموزش و پرورش)و درصورت تمایل انتخاب وانجام یک فعالیت سبز
6 منبع 1. کتاب مدیریت عمومی تالیف دکتر علی علاقه بند 2. کتاب مدیریت عمومی دکتر مهدی الوانی 3. کتاب مقدمات مدیریت آموزشی تالیف دکتر علی علاقه بند 4. فومنی، ( ). جامعه شناسی سازمان ها و توان سازمانی. 5. قلی پور، آرین (1380 ).جامعه شناسی سازمانها: رویکرد جامعه شناختی به سازمان و مدیریت؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت ) 6. صبوری کاشانی ، منوچهر (1380). جامعه شناسی سازمان ها: بوروکراسی مدرن ایران. انتشارات سخن 7. ماکسول، جان (؟).صفتهای بایسته یک رهبر. ترجمه عزیز کیاوند. انتشارات فرا
7 مواد و امکانات آموزشی کامپیوتر و دیتا پرژکتور
8 نحوه ارزشیابی حضور و مشارکت در بحث های کلاس 4 کار گروهی: تحلیل جایگاه مدیریت آموزشی در نظام آموزش و پرورش 4 امتحان پایان ترم 12 جمع 20 فعالیت سبز 2 جمع نهایی 22±