1 |
هدف کلی |
هدف کلی از ارائه این درس، آشنایی دانشجویان با مفاهیم نظری و عام روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی بته منظتور
کمک به آنان در فهمیدن ماهیت بنیادی رویکرد علمی به حل مسئله است. مطمئناً شخص بدون برخورداری از توانایی فنتی و
روششناسی و ماهیت بنیادی تحقیق علمی هیچ گونه فعالیت پیچیدۀ انسانی، به ویژه تحقیتق علمتی را نمیتوانتد بفهمتد. ادر
این دوره بر فهم حل مسئله تحقیق علمی تأکید خواهد شد. دانشجو در جهت درک روابط با معنا و اغلتب دشتوار بتین مستئله
تحقیق و طرح و روش حل آن هدایت می شود. بنابراین سعی خواهد شد در گام نخست مفاهیم اصلی پژوهش و عناصر سازنده
پژوهش معرفی شوند و پس از آن برخی از مهمترین روشهای پژوهش و معایب و محاسن، کاربردها و محدودیتهای هتر کتدام تشریح شود. هدف نهایی این درس آن است که دانشجویان بتوانند انواع مسئلههای تحقیقی را در جامعهای کته در آن زنتدگی
می کنند ببینند، تشخیص دهند و با فراگیری اصول و روشهای کلی تحقیق، به صورت نظام مند و علمی به پژوهش در مستائل
مختلف بپردازند. روشن است که آشنایی و بکارگیری دانشجویان با اصول و روشهای تحقیق منجر به تصمیمگیری های علمتیو تا حد امکان به دور از قضاوتهای سطحی و همراه با خطا در تمامی تصمیمگیریها و سطوح جامعه خواهد شد. |