طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره تئوری های مدیریت آموزشی درجهان امروز
2 هدف کلی شناخت و تحلیل روند توسعه دانش مدیریت آموزشی و تبیین رویکردها و جهت گیری های نوین آن
3 شایستگی های پایه  شناخت و تحلیل مفهوم و ماهیت پارادایم، نظریه و نظریه پردازی در سلسله مراتب معرفت علمی  شناخت و تحلیل پارادایم های زیربنای تولید دانش مدیریت آموزشی  تحلیل پیوند نظریه، تحقیق و عمل مدیریت آموزشی   مرور و تحلیل تحولات و رویدادهای علمی مدیریت آموزشی  شناخت و تحلیل پارادایم جدید اصلاحات آموزشی: جهانی سازی، بومی سازی و شخصی سازی  مفهوم شناسی دانش با نظر به رویکردهای مختلف جامعه شناختی، فرهنگی، سیاسی و انتقادی در رشته مدیریت آموزشی   تبیین مهم ترین محورهای توسعه دانش در مدیریت آموزشی  تبیین عوامل فرهنگی و زمینه ای موثر در تولید دانش مدیریت آموزشی
4 اهداف یادگیری  مفهوم و ماهیت پارادایم، نظریه و نظریه پردازی در سلسله مراتب معرفت علمی  پارادایم های زیربنای تولید دانش مدیریت آموزشی  پیوند نظریه، تحقیق و عمل مدیریت آموزشی  مفهوم شناسی مدیریت و رهبری آموزشی با نظر به سیر تاریخی آن.  مرور و تحلیل تحولات و رویدادهای علمی مدیریت آموزشی  پارادایم جدید اصلاحات آموزشی: جهانی سازی، بومی سازی و شخصی سازی  مفهوم شناسی دانش با نظر به رویکردهای مختلف جامعه شناختی، فرهنگی، سیاسی و انتقادی در رشته مدیریت آموزشی  معرفت شناسی رهبری آموزشی  مهم ترین محورهای توسعه دانش در مدیریت آموزشی  عوامل فرهنگی و زمینه ای موثر در تولید دانش مدیریت آموزشی
5 روش تدریس مباحثه و سخنرانی
6 وظایف دانشجو مشارکت در بحث های گروهی و ارائه سمینارهای تخصصی در کلاس درس
7 منبع 1) کوهن، توماس (1369) ساختار انقلاب های علمی. ترجمه احمد آرام. نشر سروش 2) درنگی در معناشناسی و ماهیت شناسی تحلیلی واژه پارادایم 3) میرزائی اهرنجانی، حسن (1385). مبانی فلسفی تئوری سازمان، انتشارات سمت. 4) میرزایی اهرنجانی، حسن؛ امیری، مجتبی (1381). ارائه مدل سه بعدی تحلیل مبانی فلسفی و زیرساخت های بنیادین تئوری های مدیریت. دانش مدیریت 5) توسعه نظریه ها در علم الجتماع: ضرورت تدوین معیارهای ارزیابی تولید علم نظری 6) بررسی نگرش میشل فوکو در باب علوم انسانی 7) مورگان، گارت؛ بارل، گیبسن (1383). نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان: عناصر جامعه شناختی حیات سازمانی. تهران: سمت 8) ابراهیم پور، حبیب (1385). مبانی فلسفی تئوری های سازمان و مدیریت با رویکرد کارکردگرایی و ساختار گرایی. فرهنگ مدیریت 9) امیری، مجتبی؛ قاسمی، احمدرضا (1389). محدودیتهای فرهنگی در توسعه نظریه های مدیریتی با تمرکز بر خوشه های فرهنگی. راهبرد یاس 10) بنی اسد، شهین؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ امین خندقی، مقصود (1396). از اثربخشی تا تعالی: گسست نظریه، تحقیق و عمل در برنامه تعالی مدیریت مدرسه. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 7 (2). 11) حسینقلی زاده، رضوان؛ آهنچیان، محمدرضا؛ نوفرستی، علی؛ کوهساری، معصومه (1392). سیری در تاریخ اندیشه های مدیریت آموزشی با نگاهی به تجربه های بین المللی. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 6 (2). 12) Got theory?: Re conceptualizing the nature of the theory practice gap in K-12 educational leadership 13) Social, Critical and Political Theories for Educational Leadership: Why Use Social, Critical and Political Theories in Educational Leadership? 14) The Power of Paradigms: Re conceptualizing Educational Policy and Management.pdf 15) A Relational Approach to Organizational Theory in Education 16) Educational Leadership Relationally: A Theory and Methodology for Educational Leadership, Management and Administration 17) The Relational Approach and Social Epistemology in Educational Leadership: A Rejoinder A social epistemology for educational administration and Leadership 18) Relations, Organizing, Leadership and Education 19) A social epistemology for educational administration and leadership 20) A sociological approach to educational leadership 21) Critical approaches to leadership in education 22) Social, Critical and Political Theories for Educational Leadership: Critical Perspectives in Educational Leadership: A New ‘Theory Turn’? 23) On Knowing: Cultural and Critical Approaches to Educational Administration 24) Science in Educational Administration: A Post positivist Conception 25) Theory in educational administration: naturalistic directions 26) Political Approaches to Educational Administration and Leadership 27) Leadership: A communicative perspective 24 The difference between educational management and educational leadership and the importance of educational responsibility 25 Foundations of Educational Administration_ Traditional and Emerging Perspectives 26 From Management to Leadership_ Semantic or Meaningful Change 27 Researching and conceptualizing the field 28 Rethinking Instructional Leadership, a Review 29 rethinking school leadership 30 Rethinking Successful School Leadership 31 The Field of Educational Administration as an Arena of Knowledge Production: Some Implications for Turkish Field Members 32 Epistemological Underpinnings of Theory Developments in Educational Administration 33 History and the study of ‘administration’ (leadership, administration, management and policy studies) in education 34 Studying school leadership practice: A methodological discussion 35 Knowledge Production in the Field of Educational Leadership: A Place for Intellectual Histories 36 Labels and Labelling in the Field of Educational Leadership 37 Leadership and management in education: what’s in a field Leadership epistemology 38 The Study of Educational Leadership and Management Where Does the Field Stand Today? 39 The Legacy of Educational Administration: Identities and boundaries: The structure of academic fields; The foundation and development of EA as a field of study; 40 The Legacy of Educational Administration: Leadership, leadership and more leadership 41 The Legacy of Educational Administration: The dynamics, identity and legacies of the field 42 A review on leadership and leadership development in educational settings 43 An Epistemology of Leadership Perspective Examining the Fit for a Critical Pragmatic Approach 44 An intellectual history of school leadership, practice and research: Framing Intellectual Histories 45 Developing a Knowledge Base for Educational Leadership and Management in East Asia 46 Accelerating knowledge production on educational leadership and management in East Asia: A strategic analysis 47 Educational Leadership: Culture and Diversity: A Cultural Approach to Leadership: Methodological Issues; Leadership, Learning and Teaching in Diverse Cultures; Developing Educational Leadership in Culturally Diverse Contexts 48 Globalization, Localization and Individualization 49 The Changing Context of School Leadership: Implications for Paradigm Shift 50 Leaders in Context_ Post positivist Approaches to Understanding Educational Leadership.
8 فایل Pdf File