1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
تئوری های مدیریت آموزشی درجهان امروز |
2 |
هدف کلی |
شناخت و تحلیل روند توسعه دانش مدیریت آموزشی و تبیین رویکردها و جهت گیری های نوین آن |
3 |
شایستگی های پایه |
شناخت و تحلیل مفهوم و ماهیت پارادایم، نظریه و نظریه پردازی در سلسله مراتب معرفت علمی
شناخت و تحلیل پارادایم های زیربنای تولید دانش مدیریت آموزشی
تحلیل پیوند نظریه، تحقیق و عمل مدیریت آموزشی
مرور و تحلیل تحولات و رویدادهای علمی مدیریت آموزشی
شناخت و تحلیل پارادایم جدید اصلاحات آموزشی: جهانی سازی، بومی سازی و شخصی سازی
مفهوم شناسی دانش با نظر به رویکردهای مختلف جامعه شناختی، فرهنگی، سیاسی و انتقادی در رشته مدیریت آموزشی
تبیین مهم ترین محورهای توسعه دانش در مدیریت آموزشی
تبیین عوامل فرهنگی و زمینه ای موثر در تولید دانش مدیریت آموزشی |
4 |
اهداف یادگیری |
مفهوم و ماهیت پارادایم، نظریه و نظریه پردازی در سلسله مراتب معرفت علمی
پارادایم های زیربنای تولید دانش مدیریت آموزشی
پیوند نظریه، تحقیق و عمل مدیریت آموزشی
مفهوم شناسی مدیریت و رهبری آموزشی با نظر به سیر تاریخی آن.
مرور و تحلیل تحولات و رویدادهای علمی مدیریت آموزشی
پارادایم جدید اصلاحات آموزشی: جهانی سازی، بومی سازی و شخصی سازی
مفهوم شناسی دانش با نظر به رویکردهای مختلف جامعه شناختی، فرهنگی، سیاسی و انتقادی در رشته مدیریت آموزشی
معرفت شناسی رهبری آموزشی
مهم ترین محورهای توسعه دانش در مدیریت آموزشی
عوامل فرهنگی و زمینه ای موثر در تولید دانش مدیریت آموزشی |
5 |
روش تدریس |
مباحثه و سخنرانی |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت در بحث های گروهی و ارائه سمینارهای تخصصی در کلاس درس |
7 |
منبع |
1) کوهن، توماس (1369) ساختار انقلاب های علمی. ترجمه احمد آرام. نشر سروش
2) درنگی در معناشناسی و ماهیت شناسی تحلیلی واژه پارادایم
3) میرزائی اهرنجانی، حسن (1385). مبانی فلسفی تئوری سازمان، انتشارات سمت.
4) میرزایی اهرنجانی، حسن؛ امیری، مجتبی (1381). ارائه مدل سه بعدی تحلیل مبانی فلسفی و زیرساخت های بنیادین تئوری های مدیریت. دانش مدیریت
5) توسعه نظریه ها در علم الجتماع: ضرورت تدوین معیارهای ارزیابی تولید علم نظری
6) بررسی نگرش میشل فوکو در باب علوم انسانی
7) مورگان، گارت؛ بارل، گیبسن (1383). نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان: عناصر جامعه شناختی حیات سازمانی. تهران: سمت
8) ابراهیم پور، حبیب (1385). مبانی فلسفی تئوری های سازمان و مدیریت با رویکرد کارکردگرایی و ساختار گرایی. فرهنگ مدیریت
9) امیری، مجتبی؛ قاسمی، احمدرضا (1389). محدودیتهای فرهنگی در توسعه نظریه های مدیریتی با تمرکز بر خوشه های فرهنگی. راهبرد یاس
10) بنی اسد، شهین؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ امین خندقی، مقصود (1396). از اثربخشی تا تعالی: گسست نظریه، تحقیق و عمل در برنامه تعالی مدیریت مدرسه. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 7 (2).
11) حسینقلی زاده، رضوان؛ آهنچیان، محمدرضا؛ نوفرستی، علی؛ کوهساری، معصومه (1392). سیری در تاریخ اندیشه های مدیریت آموزشی با نگاهی به تجربه های بین المللی. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 6 (2).
12) Got theory?: Re conceptualizing the nature of the theory practice gap in K-12 educational leadership
13) Social, Critical and Political Theories for Educational Leadership: Why Use Social, Critical and Political Theories in Educational Leadership?
14) The Power of Paradigms: Re conceptualizing Educational Policy and Management.pdf
15) A Relational Approach to Organizational Theory in Education
16) Educational Leadership Relationally: A Theory and Methodology for Educational Leadership, Management and Administration
17) The Relational Approach and Social Epistemology in Educational Leadership: A Rejoinder A social epistemology for educational administration and Leadership
18) Relations, Organizing, Leadership and Education
19) A social epistemology for educational administration and leadership
20) A sociological approach to educational leadership
21) Critical approaches to leadership in education
22) Social, Critical and Political Theories for Educational Leadership: Critical Perspectives in Educational Leadership: A New ‘Theory Turn’?
23) On Knowing: Cultural and Critical Approaches to Educational Administration
24) Science in Educational Administration: A Post positivist Conception
25) Theory in educational administration: naturalistic directions
26) Political Approaches to Educational Administration and Leadership
27) Leadership: A communicative perspective
24 The difference between educational management and educational leadership and the importance of educational responsibility
25 Foundations of Educational Administration_ Traditional and Emerging Perspectives
26 From Management to Leadership_ Semantic or Meaningful Change
27 Researching and conceptualizing the field
28 Rethinking Instructional Leadership, a Review
29 rethinking school leadership
30 Rethinking Successful School Leadership
31 The Field of Educational Administration as an Arena of Knowledge Production: Some Implications for Turkish Field Members
32 Epistemological Underpinnings of Theory Developments in Educational Administration
33 History and the study of ‘administration’ (leadership, administration, management and policy studies) in education
34 Studying school leadership practice: A methodological discussion
35 Knowledge Production in the Field of Educational Leadership: A Place for Intellectual Histories
36 Labels and Labelling in the Field of Educational Leadership
37 Leadership and management in education: what’s in a field Leadership epistemology
38 The Study of Educational Leadership and Management Where Does the Field Stand Today?
39 The Legacy of Educational Administration: Identities and boundaries: The structure of academic fields; The foundation and development of EA as a field of study;
40 The Legacy of Educational Administration: Leadership, leadership and more leadership
41 The Legacy of Educational Administration: The dynamics, identity and legacies of the field
42 A review on leadership and leadership development in educational settings
43 An Epistemology of Leadership Perspective Examining the Fit for a Critical Pragmatic Approach
44 An intellectual history of school leadership, practice and research: Framing Intellectual Histories
45 Developing a Knowledge Base for Educational Leadership and Management in East Asia
46 Accelerating knowledge production on educational leadership and management in East Asia: A strategic analysis
47 Educational Leadership: Culture and Diversity: A Cultural Approach to Leadership: Methodological Issues; Leadership, Learning and Teaching in Diverse Cultures; Developing Educational Leadership in Culturally Diverse Contexts
48 Globalization, Localization and Individualization
49 The Changing Context of School Leadership: Implications for Paradigm Shift
50 Leaders in Context_ Post positivist Approaches to Understanding Educational Leadership. |
8 |
فایل |
Pdf File |