1 |
جایگاه درس در برنامه درسی دوره |
مدیریت دانایی در سازمانهای آموزشی (31423537 - 1) |
2 |
هدف کلی |
آشنایی با مفاهیم، رویکردها و الگوهای نظری، فرایندها و راهبردهای مدیریت دانایی و تحلیل آن در بستر سازمانهای آموزشی |
3 |
شایستگی های پایه |
1. شناخت ماهیت، اهداف و ضرورتهای مدیریت دانایی در سازمانهای آموزشی کشور
2. درک نقش آموزش و یادگیری در توسعه جامعه و اقتصاد مبتنی بر دانایی
3. تبیین الگوهای مختلف مدیریت دانایی و دستیابی به الگوی مناسب برای سازمان آموزشی /مدارس کشور
1. مفهوم دانایی و مفاهیم مرتبط با آن را تعریف میکند.
2. نسبت بین دانش و توسعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحلیل میکند.
3. چیستی و چرایی مدیریت دانایی در سازمانهای آموزشی را میداند.
4. رویکردهای حاکم بر فضای فکری مدیریت دانایی را در جهتدهی الگوهای پیادهسازی آن میشناسد.
5. اصول، راهبردها و سازوکارهای اجرایی مدیریت دانایی را میداند.
6. ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده و دانایی محور را تمییز میدهد و نسبت آنها را با یکدیگر میداند.
7. کاربست زیرساختهای استقرار نظام جامع مدیریت دانایی در سازمانهای آموزشی را میداند. |
4 |
اهداف یادگیری |
1. شناخت ماهیت، اهداف و ضرورتهای مدیریت دانایی در سازمانهای آموزشی کشور
2. درک نقش آموزش و یادگیری در توسعه جامعه و اقتصاد مبتنی بر دانایی
3. تبیین الگوهای مختلف مدیریت دانایی و دستیابی به الگوی مناسب برای سازمان آموزشی /مدارس کشور
4. تحلیل عوامل مؤثر در پیادهسازی موفقیتآمیز مدیریت دانایی و طراحی زیرساختهای متناسب با سازمان آموزشی /مدارس کشور |
5 |
روش تدریس |
سخنرانی، پرسش و پاسخ و مشارکت گروهی |
6 |
وظایف دانشجو |
مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحثهای کلاس به ویژه برای موضوعاتی که نیازمند مطالعه و مرور مقالات موردنظر و ارائه آن در کلاس درس میباشد. |
7 |
منبع |
سالیز، ادوارد؛ جونز، گری (1387). مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی. ترجمه محمدرضا آهنچیان و رضوان حسینقلی زاده، تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
منابع فرعی:
رمضان، مجید؛ حسنوی، رضا (1390). بهره وری دانش در سازمانهای دانشی. تهران: آتینگر.
Earl, M. (2001). Knowledge management strategies: Toward a taxonomy. J. of Management Information Systems, 18(1), 215-242.
Hargreaves, D. H. (1999). The knowledge‐creating school. British journal of educational studies, 47(2), 122-144.
Zack, M. H. (1999). Developing a knowledge strategy. California management review, 41(3), 125-145.
Thambi, M., & O'Toole, P. (2012). Applying a knowledge management taxonomy to secondary schools. School Leadership & Management, 32(1), 91-102. |
8 |
نحوه ارزشیابی |
روش ارزیابی:
پروژه
آزمون نهایی میانترم ارزشیابی مستمر
ندارد نوشتاری: 40% 20% 40%
عملکردی: ندارد |
9 |
فایل |
Pdf File |