طرح درس (براساس سرفصل)

طرح درس (براساس سرفصل)
# عنوان توضیحات
1 جایگاه درس در برنامه درسی دوره مدیریت دانایی در سازمان‌های آموزشی (31423537 - 1)
2 هدف کلی آشنایی با مفاهیم، رویکردها و الگوهای نظری، فرایندها و راهبردهای مدیریت دانایی و تحلیل آن در بستر سازمان‌های آموزشی
3 شایستگی های پایه 1. شناخت ماهیت، اهداف و ضرورت‌های مدیریت دانایی در سازمان‌های آموزشی کشور 2. درک نقش آموزش و یادگیری در توسعه جامعه و اقتصاد مبتنی بر دانایی 3. تبیین الگوهای مختلف مدیریت دانایی و دستیابی به الگوی مناسب برای سازمان آموزشی /مدارس کشور 1. مفهوم دانایی و مفاهیم مرتبط با آن را تعریف می‌کند. 2. نسبت بین دانش و توسعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحلیل می‌کند. 3. چیستی و چرایی مدیریت دانایی در سازمان‌های آموزشی را می‌داند. 4. رویکردهای حاکم بر فضای فکری مدیریت دانایی را در جهت‌دهی الگوهای پیاده‌سازی آن می‌شناسد. 5. اصول، راهبرد‌ها و سازوکارهای اجرایی مدیریت دانایی را می‌داند. 6. ویژگی‌های سازمان‌های یادگیرنده و دانایی محور را تمییز می‌دهد و نسبت آنها را با یکدیگر می‌داند. 7. کاربست زیرساخت‌های استقرار نظام جامع مدیریت دانایی در سازمان‌های آموزشی را می‌داند.
4 اهداف یادگیری 1. شناخت ماهیت، اهداف و ضرورت‌های مدیریت دانایی در سازمان‌های آموزشی کشور 2. درک نقش آموزش و یادگیری در توسعه جامعه و اقتصاد مبتنی بر دانایی 3. تبیین الگوهای مختلف مدیریت دانایی و دستیابی به الگوی مناسب برای سازمان آموزشی /مدارس کشور 4. تحلیل عوامل مؤثر در پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز مدیریت دانایی و طراحی زیرساخت‌های متناسب با سازمان آموزشی /مدارس کشور
5 روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ و مشارکت گروهی
6 وظایف دانشجو مشارکت فردی و گروهی دانشجویان در بحث‌های کلاس به ویژه برای موضوعاتی که نیازمند مطالعه و مرور مقالات موردنظر و ارائه آن در کلاس درس می‌باشد.
7 منبع سالیز، ادوارد؛ جونز، گری (1387). مدیریت دانش در سازمان‌های آموزشی. ترجمه محمدرضا آهنچیان و رضوان حسینقلی زاده، تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش. منابع فرعی: رمضان، مجید؛ حسنوی، رضا (1390). بهره وری دانش در سازمان‌های دانشی. تهران: آتی‌نگر. Earl, M. (2001). Knowledge management strategies: Toward a taxonomy. J. of Management Information Systems, 18(1), 215-242. Hargreaves, D. H. (1999). The knowledge‐creating school. British journal of educational studies, 47(2), 122-144. Zack, M. H. (1999). Developing a knowledge strategy. California management review, 41(3), 125-145. Thambi, M., & O'Toole, P. (2012). Applying a knowledge management taxonomy to secondary schools. School Leadership & Management, 32(1), 91-102.
8 نحوه ارزشیابی روش ارزیابی: پروژه آزمون نهایی میان‌ترم ارزشیابی مستمر ندارد نوشتاری: 40% 20% 40% عملکردی: ندارد
9 فایل Pdf File